2014-06-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skyller inte på andra. Det är ju samma ungdomar vi talar om. Jag förklarade bara att de brände bilar för att de var arbetslösa, inte för att de var muslimer.

Att man får hits på en sådan sökning bevisar ingenting. Faktum är att Tyskland inte haft oroligheter i samma utsträckning som Frankrike, trots sin stora muslimska befolkning. Vilket beror på lägre arbetslöshet och bättre integrering av de tyska muslimerna.

Tyskland har haft stora problem.

Men för att återgå till ämnet, att vara arbetslös är ingen ursäkt att gör upplopp och dylikt.
Citera
2014-06-09, 22:56
Medlem
Citat:
Nej, fixa jobb till dem som redan är här. Se mina tidigare inlägg i frågan.

Med alla de insatser och resurser som riktats/riktas till dessa ungdomar börjar jag fundera på att det bara finns två lösningar.
1. Utvisa dem
2. Sänk lönerna för okvalificerade yrken kraftigt
Citera
2014-06-09, 23:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Men för att återgå till ämnet, att vara arbetslös är ingen ursäkt att gör upplopp och dylikt.

Självfallet inte. Men min poäng var att det inte är Islams fel att arbetslösa ungdomar deltar i upplopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Med alla de insatser och resurser som riktats/riktas till dessa ungdomar börjar jag fundera på att det bara finns två lösningar.
1. Utvisa dem
2. Sänk lönerna för okvalificerade yrken kraftigt

Både ungdomarna i Husby (där långtifrån alla var muslimer) och de unga franska muslimer vi talade om var födda och uppvuxna i respektive land. Så utvisning är inte ens ett teoretiskt möjligt alternativ (och förstås omöjligt också av humanitära skäl).

Vad gäller möjligheterna att skapa fler jobb för okvalificerad arbetskraft, så tror jag inte att lönerna är det största problemet, utan de svenska anställningsreglerna. Med en mer flexibel arbetsmarknad som medger fler korttidsanställningar skulle fler ungdomar få jobb. Priset blir förstås att anställningsskyddet då riskerar att urholkas också för äldre arbetskraft.
Senast redigerad av Regulus 2014-06-10 kl. 00:14.
Citera
2014-06-10, 00:15
Bannlyst
Citat:
Jag skyller inte på andra. Det är ju samma ungdomar vi talar om. Jag förklarade bara att de brände bilar för att de var arbetslösa, inte för att de var muslimer.

Att man får hits på en sådan sökning bevisar ingenting. Faktum är att Tyskland inte haft oroligheter i samma utsträckning som Frankrike, trots sin stora muslimska befolkning. Vilket beror på lägre arbetslöshet och bättre integrering av de tyska muslimerna.

Varför brinner det inte bilar konstant i Norrland och i hålor där svenska ungdomar utgör majoriteten av de arbetslösa? Är det kristendomen, vår avsaknad av kultur, eller vad beror det på?
Citera
2014-06-10, 00:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde.Geten
Varför brinner det inte bilar konstant i Norrland och i hålor där svenska ungdomar utgör majoriteten av de arbetslösa? Är det kristendomen, vår avsaknad av kultur, eller vad beror det på?

Nej, men om många arbetslösa ungdomar finns på samma ställe - som i Stockholms förorter - så ökar risken för sociala problem.

I Norrland är de arbetslösa ungdomarna mer utspridda och dessutom bättre integrerade. Om du börjar bränna bilar i en liten norrländsk by kommer släkt och grannar snabbt att sätta stopp för det. En social kontroll som saknas i förorten.
Citera
2014-06-10, 00:46
Bannlyst
Citat:
Nej, men om många arbetslösa ungdomar finns på samma ställe - som i Stockholms förorter - så ökar risken för sociala problem.

I Norrland är de arbetslösa ungdomarna mer utspridda och dessutom bättre integrerade. Om du börjar bränna bilar i en liten norrländsk by kommer släkt och grannar snabbt att sätta stopp för det. En social kontroll som saknas i förorten.

Så vi har nu kommit på den heliga graalen om varför bilbränder startar? När det finns för många arbetslösa ungdomar inom en fixerad radie, så har vi hittat orsaken?

Ska jag skratta, eller gråta?

Citera
2014-06-10, 01:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:
Så vi har nu kommit på den heliga graalen om varför bilbränder startar? När det finns för många arbetslösa ungdomar inom en fixerad radie, så har vi hittat orsaken?

I Danmark tror man på andra förklaringar. Den danska polismannen Kim Thyssen har följande teori:

Citat:
Ur Dansk Politi:

Kim Thyssen säger vidare att Beechwood Park främst bebos av araber, och att det är en grupp av statslösa palestinier som sätter dagordningen i samband med brott i området. Många av dem som den lokala polisen har att göra med är svagt begåvade. Områdets skolpsykologer har även präglat några av de ungdomar som "efterblivna" som det kallas på fackspråk.

Yrkesverksamma inom Odense kommun, som danska polisen har talat med alla säga att försummelse, bristande stimulans och följderna av kusinäktenskap är de främsta orsakerna till flera av områdets ungdomar är dåligt begåvade och därför hamnar lätt i brott. De ser upp till äldre kamrater och vinner erkännande när de begår brott.

- Ungdomarna här har dåligt ordförråd, de är impulsdrivna och bryr sig inte om konsekvenser och därför mycket svåra att nå. De har helt enkelt inte de verktyg som behövs för att diskutera. Många av dem har också en extrem passion för brand. Under sommaren registrerade vi över 100 incidenter bakom Beechwood Park, berättar Kim Thyssen.

http://www.dansk-politi.dk/artikler/2009/september/-det-var-kun-et-spoergsmaal-om-tid.aspx

Tror ni att det ligger något i detta? Eller är den danska polisen helt ute och cyklar?
Citera
2014-06-10, 01:33
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Både ungdomarna i Husby (där långtifrån alla var muslimer) och de unga franska muslimer vi talade om var födda och uppvuxna i respektive land. Så utvisning är inte ens ett teoretiskt möjligt alternativ (och förstås omöjligt också av humanitära skäl).
Så du menar att alla icke-västländer alltid kommer vara så dåliga att någon som flyttat därifrån aldrig kommer att vilja flytta tillbaka? Det kommer vara en evig spiral om att dåliga människor skaffar barn i dåliga länder som alltid måste tyckas synd om och tas hit till västerlandet för att få ett drägligt liv, även om detta innebär en bilbrännande arbetslöshet? Om man är för globaliseringen så måste man ju inse att dessa länder också måste komma att attraherar invandrare, om det finns folk i västerlandet som delar dessa länders kulturella värden bör man ju kunna flytta dit från Sverige. Globaliseringen kan ju inte enbart bli flyttande från A till B, det måste ju ske ett flyttande både från A till B och B till A, eller hur?

Citat:
Vad gäller möjligheterna att skapa fler jobb för okvalificerad arbetskraft, så tror jag inte att lönerna är det största problemet, utan de svenska anställningsreglerna. Med en mer flexibel arbetsmarknad som medger fler korttidsanställningar skulle fler ungdomar få jobb. Priset blir förstås att anställningsskyddet då riskerar att urholkas också för äldre arbetskraft.

Detta var som sagt hela syftet med invandringen, att urholka anställningstryggheten genom att importera en lönesänkande underklass, med skräckscenarier om befolkningsminskad och utebliven pension för att sälja in idén. Det märkliga är att länder med befolkningsminskning ökar BNP/capitan (Japan, Ryssland) samtidigt som den importerade underklassen inte hittar jobb (Sverige).
Senast redigerad av Uran233 2014-06-10 kl. 02:04.
Citera
2014-06-10, 06:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I Danmark tror man på andra förklaringar. Den danska polismannen Kim Thyssen har följande teori:

Tror ni att det ligger något i detta? Eller är den danska polisen helt ute och cyklar?

Givetvis är det rent rasistiskt och "forskningen" visar att svenskar bränner bilar precis lika mycket som blattar.

Det finns dock inga dokumenterade fall. Men man gissar att mörkertalen kan bevisa detta.
Citera
2014-06-10, 07:15
Medlem
Citat:
Självfallet inte. Men min poäng var att det inte är Islams fel att arbetslösa ungdomar deltar i upplopp.

Korttidsanställningar mm är absolut inget problem i Sverige.
Företagen kan till och med få bidrag av staten för att ta emot dessa ungdomar.
Kraftiga lönesänkningar framstår som enda lösningen.
Citera
2014-06-10, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wtfhappend
Eller anpassa dom bara sig efter våran svenska kultur.

Din svenska verkar inte ha anpassat sig efter den svenska grammatiken.
Citera
2014-06-10, 08:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

En ensam person startar sällan ett upplopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in