Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-09, 21:59
Medlem
[quote=oLf|49127831]
Citat:
Vilket avtal? Män tvingades, det var inte något de frivilligt utsatte sig själva för. (Även om vissa gjorde det)
Efter att män blivit tvingade, eller om de var korkade nog att frivilligt ge sig ut i strid, "belönades" de med rösträtt.

"avtalet" att ska kvinnor leva i ekonomiskt beroende till män och enkom tvingas pyssla med hem och barn helt gratis så får män stå för 1. försörjningen och 2. försvaret. Liksom det som varit "avtalet" i alla tider mellan män och kvinnor. Varför skulle kvinnor gå med på sin del av avtalet utan att män sköter sin, dessutom när kvinnor inte ens kan vara med och besluta om krig eller inte krig, varken med rösträtt eller vid förhandlingsborden? När kvinnor fick rösträtt och samma möjlighet som män stå på egna ekonomiska ben och ta maktpositioner i samhället så behöver inte män ensamma stå för försvaret längre. Hade det blivit nån väpnad konflikt nu idag hade jag vackert ringt upp försvarsmakten och frågat vad jag kan bidra med och jag begär inte att min ponke ska försörja mig för fem öre.

Citat:
Visst har alltid rika människor haft mer rättigheter än andra.
Det gör inte saken bättre.
Att staten med ekonomiska och maktbegärliga motiv tvingar människor till det ena och det andra under vapenhot och hot om våld är självklart åt helvete.
Men att kvinnor, otvingade av staten gjorde detsamma är sjukt.

Nu är jämförelsen inte helt rättvis då samhället såg ut så på den tiden och män förväntades inte bara av kvinnor, att dö för sitt land.

Men helt rätt att samhället tvingar kvinnor till det ena eller det andra, BÅDE i fredstid och i krigstid?
Fler kvinnor har nog dött i Sverige i påtvingad barnsäng genom historien än vad män har dött i krig.
Citera
2014-06-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

"avtalet" att ska kvinnor leva i ekonomiskt beroende till män och enkom tvingas pyssla med hem och barn helt gratis så får män stå för 1. försörjningen och 2. försvaret. Liksom det som varit "avtalet" i alla tider mellan män och kvinnor. Varför skulle kvinnor gå med på sin del av avtalet utan att män sköter sin, dessutom när kvinnor inte ens kan vara med och besluta om krig eller inte krig, varken med rösträtt eller vid förhandlingsborden? När kvinnor fick rösträtt och samma möjlighet som män stå på egna ekonomiska ben och ta maktpositioner i samhället så behöver inte män ensamma stå för försvaret längre. Hade det blivit nån väpnad konflikt nu idag hade jag vackert ringt upp försvarsmakten och frågat vad jag kan bidra med och jag begär inte att min ponke ska försörja mig för fem öre.

Jag förstår att det inte var så kul att vara ekonomiskt beroende av män, ungefär lika kul som att vara ekonomiskt ansvarig för en familj.

Men tyvärr kommer inte det (ens med barnafödsel medräknat) i närheten av att bli tvingad ut i krig, tvingad att mörda människor, se vänner dö, riskera att dö själv osv.
Går inte ens att jämföra.

Män var ekonomiskt ansvariga, kvinnor var ansvariga för hem och barn.
Att män sedan hade "Rösträtt" efter att de riskerat sitt liv för sitt land kan knappast ses som mer positivt än det är negativt.

Det är hedersvärt att du hade ställt upp att försvara landet, även om jag tror vad jag vill om det.
Jag ställer inte upp frivilligt på att försvara det här skithålet till land, men jag kommer ändå bli tvingad så det gör detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Men helt rätt att samhället tvingar kvinnor till det ena eller det andra, BÅDE i fredstid och i krigstid?
Fler kvinnor har nog dött i Sverige i påtvingad barnsäng genom historien än vad män har dött i krig.

Ja det är hemskt att kvinnor tvingats till graviditeter och förslossningar, fast jag gissar att det alltid har varit vanligare att kvinnor vill ha barn än att de blir tvingade. Fast det blir ju svårt att belägga likt motsatsen.

Även om Sverige de senaste 2-300 åren har varit krigsfritt så fanns lagen om värnplikt kvar tills ett fåtal år sedan.
En lag som alltså tvingade män att ge upp sitt liv för sitt land.
Det går inte riktigt att lyssna på en feminists gnäll om kvinnoförtryck vetandes att inte en enda feminist någonsin har försökt beröra problemet, de har inte ens sett problemet.
Citera
2014-06-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Varför nämnde du det då?

Gör dom? Har du några källor på det?

Ja det sker nog frekventa kontroller på människors utsatthet, årligen låter rimligt.

Ja, det är inte lätt för dig att förstå. Men alla andra fattar att det var ett svar på att du, bla kände dig förfördelad för att de äntligen ser att kvinnor också behöver den sortens stöd från samhället.

Det har du redan fått info om. Men du fattar ju inte det så slöseri med engagemang.

Så varje år ska IVO, Socialstyrelsen, mfl gå ut i media och säga: Vi ser att antalet kvinnor, med speciella behov av insatser ökar. Men vi satsar på männen ist?
Citera
2014-06-09, 22:31
Medlem
Citat:
Som feminist är det höjden av hycklande att hävda att dåtiden inte spelade någon roll...
Fast det är ju ingen nyhet att feminister hycklar.

Var inte självisk nu, du kan väl låna ut din ibland? Hepp, inte det inte.

När hörde du senast feminister tala om hur orättvist det är att bara män tvingas ut i krig? Aldrig? Du har aldrig ens tänkt tanken? Förvånande.
Är man endast intresserad av sig själv och sitt eget välbefinnande (feminist) så blir det lätt på det viset.

Kan du ge exempel på kvinnoföraktet? Ett ynka parti kan du väl gräva fram, som talar om kvinnoskatt och omskolning av alla kvinnor? Någon enstaka artikel i en svensk dagstidning borde du väl kunna hitta?

Du kan väl luska fram något område där kvinnor har det värre än män där män får mer stöd än kvinnor.
Fast det kan du/ni inte göra, så då har ni bara "offerkofte" och "gnäll"-argument kvar.

Inte, fast jag är gnällig när jag påpekar att detta faktiskt är vanligt när det är män som är målgruppen?
Får man påpeka obekvämligheter utan att vara gnällig eller är det endast när det riskerar föra det eviga rampljuset från kvinnor som ni frenetiskt börjar frenetiskt med armarna och häver ur er idioti?

Det är ju inte som om att vi har länkat till fakta rörande diskriminering som endast rör män där någon kvinnlig motsats ej går att finna. Nej du har rätt, det är kvinnohatarkultur i Sverige...

Allmänbildad är du inte. Men det är ju så patetiskt att grina om krig som startades av män.Som drabbade både män och kvinnor och avslutades för nästan 70 år sen.

Alltså.. Ska en feminist ta upp frågan om varför vi skickar män i krig? Är feministen den som ställt till skiten, vi inte har.. Det var väl några hundratals år sen vi hade krig i Sverige.

Återigen tycker du att andra ska göra ditt jobb. Sen anklagar du feministen att bara tänka på sig själv. Du är den enda som tänker på dig själv.
Du är inte i stånd att läsa statistik eller se dig om i världen för att göra reflektioner. SÅ vad spelar det för roll vad vi tar fram? Det enda du ser är hur diskriminerad du är.

Vilken bitter liten människa du är. Gissning: Lågutbildad, sjukskriven/arbetslös i någon håla. Gammal och rejält bitter.
Citera
2014-06-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Ja, det är inte lätt för dig att förstå. Men alla andra fattar att det var ett svar på att du, bla kände dig förfördelad för att de äntligen ser att kvinnor också behöver den sortens stöd från samhället.

Mjo, alla andra fattar nog det

Du får citera vart jag känt mig förfördelad, inte ljuger du heller?

Citat:
Det har du redan fått info om. Men du fattar ju inte det så slöseri med engagemang.

När fick jag info om det menar du? Här räcker det inte med påståenden sörru.

Citat:
Så varje år ska IVO, Socialstyrelsen, mfl gå ut i media och säga: Vi ser att antalet kvinnor, med speciella behov av insatser ökar. Men vi satsar på männen ist?

Nej varför skulle soc fara med lögner för? Jag vill minnas att andelen kvinnliga bostadslösa har minskat från tidigare år men du kanske har lite riktig "fakta" att länka till?
Citera
2014-06-09, 22:35
Medlem
Citat:
Allmänbildad är du inte. Men det är ju så patetiskt att grina om krig som startades av män.Som drabbade både män och kvinnor och avslutades för nästan 70 år sen.

Alltså.. Ska en feminist ta upp frågan om varför vi skickar män i krig? Är feministen den som ställt till skiten, vi inte har.. Det var väl några hundratals år sen vi hade krig i Sverige.

Återigen tycker du att andra ska göra ditt jobb. Sen anklagar du feministen att bara tänka på sig själv. Du är den enda som tänker på dig själv.
Du är inte i stånd att läsa statistik eller se dig om i världen för att göra reflektioner. SÅ vad spelar det för roll vad vi tar fram? Det enda du ser är hur diskriminerad du är.

Vilken bitter liten människa du är. Gissning: Lågutbildad, sjukskriven/arbetslös i någon håla. Gammal och rejält bitter.

Säger man sig arbeta för jämställdhet mellan könen så är det faktiskt inget större logiskt steg att ta, att anta att detta gäller båda könen. Eller?

Oj så personlig du blir över ett inlägg som inte var skrivet till dig. Tycker du att du gör alla starka självständiga kvinnor en tjänst när du antar att de inte kan tala för sig själva?
Citera
2014-06-09, 22:37
Medlem
Citat:
Jag förstår att det inte var så kul att vara ekonomiskt beroende av män, ungefär lika kul som att vara ekonomiskt ansvarig för en familj.

Men tyvärr kommer inte det (ens med barnafödsel medräknat) i närheten av att bli tvingad ut i krig, tvingad att mörda människor, se vänner dö, riskera att dö själv osv.

Att män sedan hade "Rösträtt" efter att de riskerat sitt liv för sitt land kan knappast ses som mer positivt än det är negativt.

Det är hedersvärt att du hade ställt upp att försvara landet, även om jag tror vad jag vill om det.
Jag ställer inte upp frivilligt på att försvara det här skithålet till land, men jag kommer ändå bli tvingad så det gör detsamma.

Ja det är hemskt att kvinnor tvingats till graviditeter och förslossningar, fast jag gissar att det alltid har varit vanligare att kvinnor vill ha barn än att de blir tvingade. Fast det blir ju svårt att belägga likt motsatsen.

Även om Sverige de senaste 2-300 åren har varit krigsfritt så fanns lagen om värnplikt kvar tills ett fåtal år sedan.
Det går inte riktigt att lyssna på en feminists gnäll om kvinnoförtryck vetandes att inte en enda feminist någonsin har försökt beröra problemet, de har inte ens sett problemet.

Varför ska en feminist göra något åt dina inbillade oförrätter? De är väl inte feminister för
att dalta med dig? Det är dessutom ingen viktig fråga eftersom inget parti tar upp den.
Citera
2014-06-09, 22:48
Medlem
Citat:
Varför ska en feminist göra något åt dina inbillade oförrätter? De är väl inte feminister för
att dalta med dig? Det är dessutom ingen viktig fråga eftersom inget parti tar upp den.

Åter, citera där jag talade om mina inbillade oförrätter. Du är inte sparsam med lögnerna direkt.

Judars rättigheter var heller ingen viktigt fråga eftersom att inget parti tog upp dom.
(Nej jag jämför inte mäns situation med judars, utan visar hur korkat det antagandet var)

Och hur känns det att anta att kvinnor inte är smarta, starka eller modiga nog att svara på sina egna inlägg så att du måste göra det åt dom?
Citera
2014-06-09, 22:52
Medlem
Citat:
Säger man sig arbeta för jämställdhet mellan könen så är det faktiskt inget större logiskt steg att ta, att anta att detta gäller båda könen. Eller?

Oj så personlig du blir över ett inlägg som inte var skrivet till dig. Tycker du att du gör alla starka självständiga kvinnor en tjänst när du antar att de inte kan tala för sig själva?

Jo, som sagt; Smart är du inte.

Självklart ska man arbeta för total jämställdhet. Men nu är det så att kvinnorna ligger efter på nästan alla områden. Inget märkligt alls att de startas partier som vill arbeta bort det.

Du, jag svar på vad jag vill.

Hahhaa... vilken Pajalas du är: Vad försöker FI göra? Då kommer idioter som dig och grinar om allt och inget.

Tror du någon kvinna anser att det är negativt att som man stå bakom dem i deras kamp för ett mer jämställt samhälle. Alla har rätt till sin åsikt. Tom du som visar dina brister.
Citera
2014-06-09, 23:03
Medlem
Citat:
Jo, som sagt; Smart är du inte.

Självklart ska man arbeta för total jämställdhet. Men nu är det så att kvinnorna ligger efter på nästan alla områden. Inget märkligt alls att de startas partier som vill arbeta bort det.

Du får gärna belägga det med någon sorts... belägg. Du som är så smart borde inte ha några större problem med det, eller?

Citat:
Du, jag svar på vad jag vill.

Jag märker det.

Citat:
Hahhaa... vilken Pajalas du är: Vad försöker FI göra? Då kommer idioter som dig och grinar om allt och inget.

Tala för alla kvinnor, och det är ju det som är problemet. Är kvinnor barn som inte kan tala för sig själva? Som tur är verkar det bara vara 4% av alla kvinnor som inte är kapabla till det.

Citat:
Tror du någon kvinna anser att det är negativt att som man stå bakom dem i deras kamp för ett mer jämställt samhälle. Alla har rätt till sin åsikt. Tom du som visar dina brister.

Jag tror dom tar det som en förolämpning när du svara åt dom, faktiskt.
Citera
2014-06-09, 23:09
Medlem
Citat:

Vet du hur många kvinnor som dör av mödradödlighet världen över per år? Ca 400 000
För varje död kvinna i mördradödlighet är det 20 till som skadas allvarligt. Alltså ca 8 miljoner kvinnor. Chansen för en gravid kvinna i de fattigare delen av världen att dö i barnsäng är en på 23.
300 miljoner kvinnor (eller en fjärdedel av kvinnorna i låginkomstländerna) lider av allvarliga skador, infektioner eller funktionshinder som de drabbats av under graviditet och förlossning.

Vi kan jämföra med ett krig, Irakkriget där dog: 4 100 amerikanska, 170 brittiska och 120 av övriga i koalitionen. Och man beräknar ca 655 000 irakier. ( där för övrigt hälften är kvinnor)

Varje år genomgår alltså kvinnor i fattigare delar av världen ett mindre Irakkrig. Tänk på den lite.
Män och kvinnor dör i krig som inträffar då och då. Kvinnor dör år efter år efter år efter år + ofta deras foster och har gjort så i alla tider ända fram tills nu.

Och till detta tillkommer dödsfallen i olagliga aborter, sexuellt våld, könsstympning etc.

Ska vi byta?
Senast redigerad av ScottWalter 2014-06-09 kl. 23:14.
Citera
2014-06-09, 23:12
Medlem
Citat:

Det var då värst så traumatiskt allt är för dig.

FI är ett parti. De arbetar på samma sätt som de andra partierna.

FI arbetar mest med kvinnofrågor. De gör det för att de tyckte att det behövdes för jämställdhet bla. De är inte till för dig och ditt problem.

Du ska gå till dem du röstar på. Så hjälper dom dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in