2014-06-06, 17:37
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Om dom är norska medborgare fast bosatta i Sverige är dom att anse som svenskar i det hänseendet.

Jag förstår vad du menar, men mitt tips är att sluta tänka på det viset. Då slutar det bara med att du blir kvar i ett ingenmansland, lite som dessa utlänningar många förargar sig över; du bor en plats, har tankarna en annan men du är inte hemma på någon av platserna. Tänk efter vad som är viktigt för dig, var du vill tillbringa ditt liv och gör det till ditt hem!
Visst; några saker är säkert bättre i Sverige än i Norge, men detta är mitt hem, det är här jag har mina vänner, det är här jag vet hur systemet fungerar, hur geografin är, o.s.v.

Håller med till fullo! Jag är dock klassad som pendlare/gränsgångare och tycker detta är det mest ultimata upplägget... Någon som vet hur det blir med pensionen om jag jobbar 15-20 år till i Norge och sedan byter mitt D-nummer mot ett norskt medborgarskap, strax innan jag går i pension? Får jag då pension från båda länderna eller förs mina intjänade pengar i Sverige över till Norge och jag därmed enbart får pension från Norge?

Har absolut, som dig, ingen anledning och/eller känsla/vilja att återvända till Sverige då det mesta är bättre, arbetsmässigt sett, i Norge...!

Då både jag och min sambo båda har ett stort behov av egentid så har jag nu det perfekta upplägget... En tid i Norge och en tid i Sverige...
Citera
2014-06-06, 17:45
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
vad tjänar man i norge som driftekniker 3shift överlag? värmeverk i den stan jag bor i har de 450k /år sek. brukar vara cirka 30k i månaden + ob. jag vill jämföra med norge om de lönar sig att åka dit och jobba och spara undan mer pengar till resor och dylikt. jag är utbildad processoperatör och jobbar just nu inom VA -driftekniker.

Har ingen aning, men jag kan ändå lova dig att du kommer tjäna klart bättre i Norge (tänk på valutakurserna och alla avdrag du kan göra, särskilt om du blir klassad som gränsgångare eller pendlare) - lägg därtill de oslagbara sjukförsäkringsreglerna, så kan du bara inte jämföra de båda länderna, Norge är så mycket bättre land att jobba i - OM man står ut med vissa, mindre roliga egenheter, såsom väldigt trög administration.

Mat tar du med hemifrån. Boende kan vara svårare, men du kan kanske få något genom arbetsgivaren? På byggena bor oftast de anställda i "brakker".

Jobb kommer du hitta/få direkt - i Norge bygger de så det knakar, överallt! De satsar MYCKET på infrastrukturen och husbyggen ser du överallt!

Lycka, till!
Citera
2014-06-06, 19:25
Medlem
Vad är en bra lön i norge?

Minsta till mesta i timmen?

Normal lön?
Citera
2014-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyboney

Normal lön?

Skojar du? du måste väl precisera vilket yrke eller bransch det handlar om??

Finns allt från 140nok/h till över 300nok/h som är normalt.
Citera
2014-06-08, 10:18
Bannlyst
Om jag varit sjukskriven i norge, alltså från jobbet i 1v. och efter den veckan ska börja stämpla i sverige. kan jag skriva att jag stämplar den veckan jag varit sjuk i sverige eller har dom så bra koll på a-kassan?

mvh
Citera
2014-06-08, 13:10
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyboney

Normal lön?

Ska du bo i Oslo eller på landet ? Normal lön i Oslo är väl runt 24-26 000 netto medans de som bor och jobbar 1 timme eller två bort från byn tjänar runt 20 på samma anställning.

Köra ut Pizza på pepe's betalar 175 / tim, ungefär 30-32 brutto med några timmar övertid.

Mesta till minsta ? 100 - 5000, dum fråga.
Citera
2014-06-09, 14:26
Medlem
Är det någon som har BRA tips för boende om man ska söka jobb i nordnorge (typ lofoten, narvik osv)?
Citera
2014-06-09, 16:19
Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att hitta en sysselsättning mot IT-område i Norge och min inriktning är junior business intelligence utvecklare och .net utvecklare. Är en nyexaminerad student med tidigare erfarenhet mot teknisk utveckling och IT.

Som ni själv förstår så har man en hel den bunt med frågor till er.

1.
Blir det lättare för en svensk nyexaminerad junior utvecklare inom IT område att få en anställning i Norge än i Sverige?

2.
Vilka fallgropar blir man undvika som många svenskar har gjort tidigare?

3.
Hur lång är en norsk provanställning?

4.
Hur mycket procent av skatten från sin lön betalas det ut i Norge?

5.
Söker de norska företagen efter en senior eller junior profil?

6.
När man söker ett IT-jobb, blir det svårare för en svensk nyexaminerad student att konkurrera med en norsk student om IT-jobben?

Tack på förhand!
Citera
2014-06-09, 18:09
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
4.
Hur mycket procent av skatten från sin lön betalas det ut i Norge?
Har försökt fem gånger nu, men jag fattar verkligen inte. Vill du ha skatt utbetalad?
Citera
2014-06-09, 19:14
Medlem
Fråga till några av er Norge Gurus;
Om jag inte har fått någon post aka dagens datum dvs den 9 juni från Skattemasen betyder det att min pendlaravdrag har gått genom utan att jag behöver visa upp mina vistelser i Svea?
mvh
Citera
2014-06-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Har försökt fem gånger nu, men jag fattar verkligen inte. Vill du ha skatt utbetalad?
Själv så vill man undvika att betala skatt men för att vara rättvist arbetare för att bidra till samhälssnytta så behöver jag betala skatt. Givitvis så vill man inte betala skatt två gånger, en i Sverige och Norge. Var det någonting som du tänkte på? Jag kanske har missuppfattat din fråga?
Citera
2014-06-10, 07:07
Medlem
Mest välbetalda skitjobben? Eller jobb där det finns störst chanser att tjäna kulor om man sliter.

Är outbildad och funderar att sticka ett år och tjäna ihop cash och sen plugga.

Vad för jobb bör man kolla efter, som sagt vill tjäna så bra som möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in