2014-06-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Var en av anledningarna till att jag valde att skriva min svenska bil på min pappa. De kanske inte gör en kreditkontroll, men har fått för mig att de bland annat ser efter vart man bor för att beräkna premie. Provade iförsig inte att registrera den på mig, så något säkert svar kan jag inte ge.

Var annars iväg till statens vegvesen idag för att byta in mitt svenska körkort då det går ut i mitten av juni. Trodde det skulle vara en enkel process, men var en massa blanketter som skulle fyllas i, kopior på diverse saker som skulle tas, suckande över papper jag inte hade med mig som visade sig inte behövas mm. mm. (Borde egentligen inte vara förvånad när man har med myndigheter i detta landet att göra...)
Blir intressant att se hur lång tid det tar innan jag får ett nytt.
Någon som har erfarenhet av detta?
Norrmän med svenska stugor kan ju köpa bil med "d-nummer" i sverige och de måste väl försäkra?

Varför byter ni till Norskt kort? går det inte byta i sverige??
Citera
2014-06-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Norrmän med svenska stugor kan ju köpa bil med "d-nummer" i sverige och de måste väl försäkra?

Då har de väl en svensk adress att försäkra den på?

Har efter lite efterforskning på bl.a. transportstyrelsens samt vegvesendets hemsidor kommit fram till att man inte kan förnya kortet i Sverige om man är skriven i Norge (du kan inte heller skaffa ID-kort från skatteverket om du inte är folkbokförd i Sverige). Så numera är passet den enda giltiga svenska legitimation jag har kvar. Som grädde på moset så går det ut i slutet av månaden. Så blir ett par turer till Sverige relativt snart för att fixa även det. Suck....
Citera
2014-06-04, 01:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Glöm d-nummer. Det det handlar om är att få status som pendlare, det går även för etniska infödda norrmän men kräver en del för att uppfyllas. Är du helt säker på att du uppfyller de reglerna? Om inte bör du läsa på omgående då det är stora pengar du spelar med.

Jag är fastboende i Norge sedan en del år tillbaka, har inga planer på att lämna landet levande (mig måste dom skjuta före jag flyttar tillbaka till Sverige), i tillägg är jag yrkeschaufför med de extraregler det innebär och genom att byta fick jag dra nytta av en del tillfälliga övergångsregler med senare läkarkontroll bland annat.
Citera
2014-06-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Bytte ut mitt svenska mot ett norskt ett par år sedan. Gick väldigt smidigt på Lillestrøm Trafikkstasjon.

Och du; om du kör en svenskreggad bil kan det stå din far jävligt dyrt! Vet han att det kan kosta honom tiotusentals (upp till hundratusentals) norska kronor om du blir stoppad?

De kanske är lite mer vana med den typen av ärenden i Lillestrøm än där jag bor i en av Norges urkanter...
Kör inte svenskregistrerad längre. Vi var väl ganska väl medvetna om att det kunde kosta pengar om man blev stoppad. Men med tanke på ålder och prestanda på bilen så bör inte kostnaderna blivit alltför höga.
Citera
2014-06-04, 02:02
Medlem
Citat:
Glöm d-nummer. Det det handlar om är att få status som pendlare, det går även för etniska infödda norrmän men kräver en del för att uppfyllas. Är du helt säker på att du uppfyller de reglerna? Om inte bör du läsa på omgående då det är stora pengar du spelar med.

Jag är fastboende i Norge sedan en del år tillbaka, har inga planer på att lämna landet levande (mig måste dom skjuta före jag flyttar tillbaka till Sverige), i tillägg är jag yrkeschaufför med de extraregler det innebär och genom att byta fick jag dra nytta av en del tillfälliga övergångsregler med senare läkarkontroll bland annat.
Litet missförstånd där tror jag, det menades att de har svenskt "personnummer" men är norskar med stuga i typ åre..

Ok ja har man tänkt stanna kvittar det ju.
Vet inte om det bara är jag men det är ju nästan som att man "vill äta kakan och ha den kvar" när det gäller saker som påverkas av boende i Norge körkort etc, kan ju bero på att man tycker att det är så nära och knappt ett annat land..
Citera
2014-06-04, 02:19
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Litet missförstånd där tror jag, det menades att de har svenskt "personnummer" men är norskar med stuga i typ åre..

Ok ja har man tänkt stanna kvittar det ju.
Vet inte om det bara är jag men det är ju nästan som att man "vill äta kakan och ha den kvar" när det gäller saker som påverkas av boende i Norge körkort etc, kan ju bero på att man tycker att det är så nära och knappt ett annat land..

Om dom är norska medborgare fast bosatta i Sverige är dom att anse som svenskar i det hänseendet.

Jag förstår vad du menar, men mitt tips är att sluta tänka på det viset. Då slutar det bara med att du blir kvar i ett ingenmansland, lite som dessa utlänningar många förargar sig över; du bor en plats, har tankarna en annan men du är inte hemma på någon av platserna. Tänk efter vad som är viktigt för dig, var du vill tillbringa ditt liv och gör det till ditt hem!
Visst; några saker är säkert bättre i Sverige än i Norge, men detta är mitt hem, det är här jag har mina vänner, det är här jag vet hur systemet fungerar, hur geografin är, o.s.v.
Citera
2014-06-04, 10:06
Medlem
Citat:
Om dom är norska medborgare fast bosatta i Sverige är dom att anse som svenskar i det hänseendet.

Jag förstår vad du menar, men mitt tips är att sluta tänka på det viset. Då slutar det bara med att du blir kvar i ett ingenmansland, lite som dessa utlänningar många förargar sig över; du bor en plats, har tankarna en annan men du är inte hemma på någon av platserna. Tänk efter vad som är viktigt för dig, var du vill tillbringa ditt liv och gör det till ditt hem!
Visst; några saker är säkert bättre i Sverige än i Norge, men detta är mitt hem, det är här jag har mina vänner, det är här jag vet hur systemet fungerar, hur geografin är, o.s.v.
Inte fast bosatta utan med sommarstuga och som köpt en beach buggy att köra med=de behöver ju försäkra..

Jo jag har hört om personer som inte skaffat något i Norge som inte är absolut nödvändigt, för att de inte ska låsa sig/tycker det är dyrt.
Blir ju nästan extremt i såna fall har man varit fem år i Norge e det väl bara att köpa en bil eller vad det nu gäller..
Citera
2014-06-04, 15:28
Medlem
Gjorde fel på min selvangivelse och ringde in för att fråga hur jag skulle göra för att rätta till det hela idag. Trodde att jag skulle behöva skriva ett brev och förklara etc. Men han jag pratade sa att han kunde fixa det direkt. Eller notera det så de tog det vidare. Känns sisådär tryggt. Någon som har erfarenhet av liknande?

Notera att jag skulle öka min skattbara inkomst. Kanske därför de var så tillmötesgåede?
Citera
2014-06-05, 18:07
Bannlyst
Finns det någon annan sida än "finn.no" för att leta boende?

Söker rum i Oslo akut, kanske finns någon här inne som vet något ledigt?
Citera
2014-06-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus

cribsnorge. Är det riktigt akut så finns ju alltid vandrarhem.
Citera
2014-06-05, 21:35
Medlem
naborus avatar
vad tjänar man i norge som driftekniker 3shift överlag? värmeverk i den stan jag bor i har de 450k /år sek. brukar vara cirka 30k i månaden + ob. jag vill jämföra med norge om de lönar sig att åka dit och jobba och spara undan mer pengar till resor och dylikt. jag är utbildad processoperatör och jobbar just nu inom VA -driftekniker.
Citera
2014-06-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus

Hybel.no är bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in