• 1
  • 2
2014-06-08, 21:00
Medlem
Lajanzzs avatar
Sedan någon timme tillbaka har min dator helt plötsligt börjat om jag till exempel lyssnar på musik så upprepas samma snut i någon sekund, och helt plötsligt så stängs datorn av och startar om.

Detta har hänt några gånger och nu har jag stängt av datorn för att inte skada den ytterligare.

Är det någon som vet var det kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Cpu: i7 3770
Gpu: Gt 630 (jag ska uppgradera! Lugn)
Hard drive: 2tb
Ram: 12GB ddr3
Mother board: -
PSU: -
Citera
2014-06-08, 21:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske värmeproblem? Vad har du för värde?
Citera
2014-06-08, 21:34
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Värmen? Återkommer imorgon med värdena.
Citera
2014-06-09, 15:28
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Datorn har varit igång i ~30 minuter med låg press.

CPUns temperatur enligt RealTemp är 35 grader den varierar med några grader då och då men ligger alltid runt 35 grader.

GPUns (GT 630 usch!) temperatur enligt Open Hardware Monitor ligger just nu stabilt på 53 grader (vilket låter varmt enligt mig).

Min teori är att grafikkortets fläkt har gått sönder. Vad tror du?? Och vad ska jag göra åt det tycker du??
Citera
2014-06-09, 15:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat grafikkortets fläkt? Kan du se någon fysisk skada på den? Är datorn dammig invändigt?
Citera
2014-06-09, 16:16
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Har du kontrollerat grafikkortets fläkt? Kan du se någon fysisk skada på den? Är datorn dammig invändigt?
Jag dammsög datorn igår efter 2 kraschar (endast fläktar och elektronikfria partier) Ska iväg nu men ska kolla grafikkortet sedan, återkommer
Citera
2014-06-09, 16:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajanzz
Jag dammsög datorn igår efter 2 kraschar (endast fläktar och elektronikfria partier) Ska iväg nu men ska kolla grafikkortet sedan, återkommer

Man bör inte dammsuga datorn och komponenterna. Detta har varit uppe så många gånger på forumet och om anledningarna.

Tryckluft är verktyget.
Citera
2014-06-09, 20:00
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Man bör inte dammsuga datorn och komponenterna. Detta har varit uppe så många gånger på forumet och om anledningarna.

Tryckluft är verktyget.

Jo jag vet det, men jag kände att dammsuga de elektronikfri delarna och fläktar är bättre en att inte få bort damm alls. Eller borde jag inte dammsuga alls även om jag inte har tryckluft?
Citera
2014-06-09, 20:19
Medlem
Citat:
Jo jag vet det, men jag kände att dammsuga de elektronikfri delarna och fläktar är bättre en att inte få bort damm alls. Eller borde jag inte dammsuga alls även om jag inte har tryckluft?

Dammsuger du så är det mycket stor risk att komponenter utsätts för statiska laddningar då dammsugare bygger upp en hel del sådant. Har du otur har något gått sönder.

Rent generellt brukar annars ostabil överklockning, undermålig kylning mm vara orsaker till plötsliga omstarter. Kan även vara komponenter som börjar ge upp.

Pröva att köra något stressprogram för att se om du kan provocera fram en omstart eller krasch. Då kan du med lite tur komma fram till vad det är som orsakar omstarterna och åtgärda problemet.

Ett hyffsat allroundprogram är OCCT

http://www.ocbase.com/
Citera
2014-06-09, 20:49
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Dammsuger du så är det mycket stor risk att komponenter utsätts för statiska laddningar då dammsugare bygger upp en hel del sådant. Har du otur har något gått sönder.

Rent generellt brukar annars ostabil överklockning, undermålig kylning mm vara orsaker till plötsliga omstarter. Kan även vara komponenter som börjar ge upp.

Pröva att köra något stressprogram för att se om du kan provocera fram en omstart eller krasch. Då kan du med lite tur komma fram till vad det är som orsakar omstarterna och åtgärda problemet.

Ett hyffsat allroundprogram är OCCT

http://www.ocbase.com/

Har blåst rent grafikkortet nu med tryckluft. Det kom ut ganska mycket damm. GPU fläkten som såg ut att stå stilla innan snurrar nu. Den ligger nu runt 40 grader, lite mindre oftast. Återkommer imorgon efter att ha testat den lite.
Citera
2014-06-09, 22:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har blåst rent grafikkortet nu med tryckluft. Det kom ut ganska mycket damm. GPU fläkten som såg ut att stå stilla innan snurrar nu. Den ligger nu runt 40 grader, lite mindre oftast. Återkommer imorgon efter att ha testat den lite.

Kör gärna lite stresstest på komponenterna. Du behöver dock inte använda dig av något program. Man kan utföra en stresstest lite enklare. D.v.s om man nu har dessa program.

Har du lite "tunga" program som Photoshop, kanske någon videoredigeringsprogram, Office så öppnar upp programmen. Jobbar lite i dessa program samtidigt som du utför en bränning av en film och helst någon stor fil, te.x IMG/ISO,MKV.

Använd en RW-skiva i så fall. Dessa kan du formaterar om med hjälp av brännareprogrammet.
Summerar: Ju fler program du har igång och jobbar i, desto mer får komponenterna jobba. Får du en bluescreen här så flaggar den ofta på en felkod som man söka på.
Citera
2014-06-11, 16:50
Medlem
Lajanzzs avatar
Citat:
Kör gärna lite stresstest på komponenterna. Du behöver dock inte använda dig av något program. Man kan utföra en stresstest lite enklare. D.v.s om man nu har dessa program.

Har du lite "tunga" program som Photoshop, kanske någon videoredigeringsprogram, Office så öppnar upp programmen. Jobbar lite i dessa program samtidigt som du utför en bränning av en film och helst någon stor fil, te.x IMG/ISO,MKV.

Använd en RW-skiva i så fall. Dessa kan du formaterar om med hjälp av brännareprogrammet.
Summerar: Ju fler program du har igång och jobbar i, desto mer får komponenterna jobba. Får du en bluescreen här så flaggar den ofta på en felkod som man söka på.
Kollade på Youtube och helt plötsligt började ljudet hacka. Sen började tangentbord och mus hacka. Grafikkortet låg på 62 grader och CPUn på ca 50 grader. Vad ska jag göra!?

EDIT: Bör också nämnas att jag har ett "mini" chassi som snart ska bytas mot full tower.
Senast redigerad av Lajanzz 2014-06-11 kl. 17:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in