2013-10-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hoppas det går bra! Ett halvår i Kålltorp är lite, är du säker på att det är ett vanligt förstahandskontrakt och inte ett studentboende/visstid?

EDIT: Såg nu på Saxborns hemsida att de slumpar fram kandidater (bland de som uppfyller deras kriterier) till visning. Så grattis, du har haft en jäkla tur. Stod att mellan 3-10 kandidater kallas på visning till varje objekt.

Inget studentboende, det är vanligt förstahandkontrakt. Vi får väll se hur det går i morgon. De är jag och två till som ska på visning och sedan skulle de lottas ut mellan de som tackat ja.
Citera
2014-01-04, 10:48
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Någon som vet om det finns statistik för hur lång kötid som krävs för respektive stadsdel i GBG?
Citera
2014-01-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbiish123
Inget studentboende, det är vanligt förstahandkontrakt. Vi får väll se hur det går i morgon. De är jag och två till som ska på visning och sedan skulle de lottas ut mellan de som tackat ja.
Du undrar hur stor chans du har att få den när det ska lottas mellan dig och två till?

Ska vi hjälpas åt allihop?
Citera
2014-01-04, 21:16
Medlem
Förresten, någon som fått mail ang. inbetalning än? Tänkte så jag inte råkar missa köavgiften p.g.a. skräppost etc.
Citera
2014-03-11, 23:29
Medlem
Hos de kommunala bostadsbolagen i Göteborg samt hos de större privata hyresvärdarna i staden är det som ni säger mångårig kötid för att få en lägenhet. I vart fall i centrala delar av Göteborg.

Mitt tips till dig som söker hyreslägenhet i Göteborg är att vända dig till de privata hyresvärdar i Göteborg som inte är med på Boplats. Privata hyresvärdar som har egen kö till sina hyreslägenheter. Hos dem tar den en bråkdel av väntetiden att få en lägenhet i hyfsat del av Göteborg - utan att behöva bo i betongens förorter

Kika t ex in www.hyresratt.nu
Citera
2014-06-09, 12:54
Medlem
Mikael.s avatar
Fortfarande inte ett erbjudande för visning ens en gång. Är det hyresrättstorkas i centrum denna vår eller?
Citera
2014-06-10, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Fortfarande inte ett erbjudande för visning ens en gång. Är det hyresrättstorkas i centrum denna vår eller?

Själv tycker jag det har varit massa lediga (lite dyrare) lägenheter i just centrala Gbg under våren.Dock har jag mest haft koll på internkön.
Din kötid är nog fortfarande liiiiite för kort för lägenhet centralt.

I internkön hos min kommunala hyresvärd är kötiden 10 år för lägenhet i Majorna. Misstänker det är nåt liknande på Boplats.
(jag fick nyss lägenhet i Högsbo på 9 års kötid,närmare centrum än så kommer jag inte på den tiden)

Har du bråttom hitta bostad kanske du ska söka något i periferin centrum och chansa på att någon vill direktbyta med dig efter 1 år ?
Citera
2014-06-10, 08:03
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Har fått visning på en lägenhet på Mariaplan, det var ca 1800 intresseanmälningar.

Registreringstid sex år.
Citera
2014-06-10, 17:49
Medlem
Mikael.s avatar
1800 bara i anmälningar, du säger. Hm, det måste varit en relativt "dålig" planlösning (modernare planlösning-öppen dvs inte i mitt tycke, men andras) eller en dyrare rummare du fick? Normalt skall väl intresseanmälningarna hos kungen ligga runt 2800-3400? Ska du ta den då, var den värd kötiden?
Citera
2014-06-10, 17:49
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Har fått visning på en lägenhet på Mariaplan, det var ca 1800 intresseanmälningar.

Registreringstid sex år.

1800 bara i anmälningar, du säger. Hm, det måste varit en relativt "dålig" planlösning (modernare planlösning-öppen dvs inte i mitt tycke, men andras) eller en dyrare rummare du fick? Normalt skall väl intresseanmälningarna hos kungen ligga runt 2800-3400? Ska du ta den då, var den värd kötiden? Men den ligger ju i centrums mest attraktiva, så det är ju guldkant på det.
Citera
2014-06-10, 17:53
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Själv tycker jag det har varit massa lediga (lite dyrare) lägenheter i just centrala Gbg under våren.Dock har jag mest haft koll på internkön.
Din kötid är nog fortfarande liiiiite för kort för lägenhet centralt.

I internkön hos min kommunala hyresvärd är kötiden 10 år för lägenhet i Majorna. Misstänker det är nåt liknande på Boplats.
(jag fick nyss lägenhet i Högsbo på 9 års kötid,närmare centrum än så kommer jag inte på den tiden)

Har du bråttom hitta bostad kanske du ska söka något i periferin centrum och chansa på att någon vill direktbyta med dig efter 1 år ?

Jag måste ut ur denna lägenhet senast vid årsskiftet. Funderar på att bo inne hos studiekamrater från skolan som har lägenhet inne i centrum och hatta där istället i 2-3 månader, tills erbjudande dyker upp? Mina vänner säger "bo hos mig" istället för att bränna bort kötiden. Kanske vettigare än att hamna i utkanten?

Haga kan man i vart fall glömma, där är kötiden hos boplats 7-8 år för i år. Insane.
Senast redigerad av Mikael. 2014-06-10 kl. 17:58.
Citera
2014-06-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Jag måste ut ur denna lägenhet senast vid årsskiftet. Funderar på att bo inne hos studiekamrater från skolan som har lägenhet inne i centrum och hatta där istället i 2-3 månader, tills erbjudande dyker upp? Mina vänner säger "bo hos mig" istället för att bränna bort kötiden. Kanske vettigare än att hamna i utkanten?

Haga kan man i vart fall glömma, där är kötiden hos boplats 7-8 år för i år. Insane.

Ja orkar du bo hos vänner så tycker jag du ska vänta på "rätt" lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in