2014-06-08, 13:31
  #10033
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Svartahavsflottan är inte relevant för någonting, flottan är utan minsta tvekan den mest eftersatta delen av det ryska försvaret och Svartahavsflottan är den mest eftersatta. Det handlar bara om ett prestigeprojekt för Ryssland, om det skulle bli allvar skulle turkiska flottan själva ta hand om den för NATOs räkning.

Man bör snarare se det som att basen på Krim är viktigare symbolisk än en strategisk tillgång, utan denna skulle inte Ryssland kunna låtsas vara en mäktig nation.



Verkar nog inte bli något av South Stream:
http://sofiaglobe.com/2014/06/06/tensions-in-bulgarias-ruling-axis-over-south-stream-out-in-the-open/

Det styrande socialistpartiet får inte med sin regeringspartner på bygget, och EU motsätter sig det hela.


Nej, du har fel. Titta på en karta samt läs lite geopolitiska rapporter skrivna av proffs istället för att förlita dig på låtsasexperter som svensk media för fram. Putin gör ingenting av rena prestigeskäl, han är en iskall strateg.
__________________
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-06-08 kl. 13:32. Anledning: Ord
2014-06-08, 13:38
  #10034
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det stämmer också väl överens med den analys från Ron Pauls Institut som vi diskterat senast här i tråden.
Citat:
Perhaps the most extraordinary aspect of the current charade is the servility of the “old” Europeans. Apparently abandoning all Europe’s accumulated wisdom, drawn from its wars and tragedies, and even oblivious to their own best interests, today’s European leaders seem ready to follow their American protectors to another D-Day … D for Doom.

Det är oerhört tramsigt och infantilt ja, "old europeans" skrivit av en amerikan för en amerikansk dum-dummare-publik. Och du tycker det är bra?? Ron Paul och hans spökskrivare vill avskaffa alla regeringar och ge makten till företagen som ska komma överens genom avtal bla bla bla den stora rättvisa "marknaden" ska sköta allt, människorna ska ha personliga avtal om det och det och om det inte är bra så är det bara att personerna slutar köpa av det företaget. Om européer inte kan försvara sig själva så är de svaga etc etc

Allt Ron Paul och hans patetiska institut skriver om är USA och i de få rader du citerade är det uppenbart. Hänvisningarna till "europas gamla krig", underförstått de som amerikanerna "tvingades" in i. Amerikanerna hade lika gärna kunnat ha business med Hitler eller Sovjet, låt europeerna sköta sitt... till och med en referens till dagen D.
2014-06-08, 13:40
  #10035
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det var vad ni putintofflor sa om Krim också. "Neeej, det är inte ryska trupper, det är vanliga Krimbor som försvarar sig mot de judiskanazistfascistbolsjevikerna i Kiev. Putin är heeelt oskyldig." Och vad har han nu själv sagt? Att det var hans trupper såklart, Krim annekterades av Ryssland. Ett påhittat val levererades sedan i gammal rysk stil Så låt höra, vad är ni nu? Lättlurade, dumma i huvudet eller Putins små lydiga slavar?



Ukraina är beroende av rysk gas. Tyskland kan som alla andra byta leverantör eller energislag, de har gjort det många gånger. Handlar bara om ifall det behövs. Putin är extremt beroende av Tyskland. Där tillverkas bilarna ryssarna vill ha och pengarna tyskarna betalar för gasen är livsviktigt för bytesbalansen. Ryssarna har inte så mycket annat än gas och olja att komma med i Europa, eller hur? Vad händer om de förstör sin inkomstkälla tror du?


Var det inte du som dyslektiskt och autistiskt misstolkade en artikel i Aftonlögnen och påstod att Putin erkänt militär inblandning? Oavsett så har vare sig du eller någon av dina Obamaspermagurglande åsiktsfränder hittills fört fram ett enda bevis för rysk militär inblandning.

Tyskland har gjort sig av med kärnkraftskapacitet sen flera år tillbaka och kan inte på något enkelt sätt ersätta rysk gas. Nyligen slöt Ryssland ett jätteavtal med Kina om gasleveranser och har i övrigt ingen brist på köpare, men visst vill även Tyskland sälja bilar till Ryssland och det är väl intressant vilken låg profil Tyskland hållit i Ukrainakrisen.
2014-06-08, 13:40
  #10036
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nej, du har fel. Titta på en karta samt läs lite geopolitiska rapporter skrivna av proffs istället för att förlita dig på låtsasexperter som svensk media för fram. Putin gör ingenting av rena prestigeskäl, han är en iskall strateg.

Varför skall jag "titta på en karta", och vad har jag fel i?

Att Svartahavsflottan är eftersatt är dagens sanning, här kan du se åldern på fartygen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Fleet#List_of_Black_Sea_Fleet_ships

Att Turkiet har en modernare och mer kapabel flotta kan du se här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_ships_of_the_Turkish_Naval_Forces

Visserligen kan det vara så att Putin trodde att han skulle kunna gå förbi Ukraina med hjälp av South Strem och Krim, men nu när ledningen inte tycks bli av måste han ändå handskas med Kiev.
2014-06-08, 13:40
  #10037
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det var vad ni putintofflor sa om Krim också. "Neeej, det är inte ryska trupper, det är vanliga Krimbor som försvarar sig mot de judiskanazistfascistbolsjevikerna i Kiev. Putin är heeelt oskyldig." Och vad har han nu själv sagt? Att det var hans trupper såklart, Krim annekterades av Ryssland. Ett påhittat val levererades sedan i gammal rysk stil Så låt höra, vad är ni nu? Lättlurade, dumma i huvudet eller Putins små lydiga slavar?



Ukraina är beroende av rysk gas. Tyskland kan som alla andra byta leverantör eller energislag, de har gjort det många gånger. Handlar bara om ifall det behövs. Putin är extremt beroende av Tyskland. Där tillverkas bilarna ryssarna vill ha och pengarna tyskarna betalar för gasen är livsviktigt för bytesbalansen. Ryssarna har inte så mycket annat än gas och olja att komma med i Europa, eller hur? Vad händer om de förstör sin inkomstkälla tror du?
Satan, du är så inavlad så man skäms! Trots att det finns FAKTA på vilka som är i majoritet på Krim så försöker du ändå påstå att ryska trupper från Ryssland tvingat de stackars 100% EU-vänliga befolkningen på Krim att rösta för att ingå i Ryssland. Du är verkligen en galning av stora mått och kan mäta dig med Quistlingen Bildt.

Putin är inte oskyldig men har skäl vilket varken du, Bildt, Obama eller terroristerna i Kiev har. Ni är bara agitatorer och förespråkare för ett tredje världskrig a k a det sista kriget. Ni ser öppet fram emot utrotning av mänskligheten och med dårars motivation sprider ni er galna propaganda dag efter dag.

Putin är inte beroende av Tyskland men Tyskland är beroende av Putin. Är du bög förresten med tanke på ditt infantila hat mot Putin? Äh det är ju självklart att du är! Krim är och kommer alltid vara ryskt fram tills den dag Obamas krig raderat ut mänskligheten på planeten.
2014-06-08, 13:42
  #10038
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är en pyrrusseger, Euroasian utan Ukraina är som en hund med tre ben, den haltar,
Vitryssland och Kazakhstan kan inte väga upp förlusten av Ukraina,

glöm inte att Ryssland gränsar med Krim, det är bara 4 km vattenvägen mellan det ryska fastlandet och Krim, ockupation av Krim handlar inte om att Rysland behövde en gashamn,
Ukraina har varit ett ok sedan oranga revolutionen så glöm det där med tre ben, det är bara önsketänkande av en polsk nationalist. Och förresten så heter det Pyrrhus.
2014-06-08, 13:42
  #10039
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är oerhört tramsigt och infantilt ja, "old europeans" skrivit av en amerikan för en amerikansk dum-dummare-publik. Och du tycker det är bra?? Ron Paul och hans spökskrivare vill avskaffa alla regeringar och ge makten till företagen som ska komma överens genom avtal bla bla bla den stora rättvisa "marknaden" ska sköta allt, människorna ska ha personliga avtal om det och det och om det inte är bra så är det bara att personerna slutar köpa av det företaget. Om européer inte kan försvara sig själva så är de svaga etc etc

Allt Ron Paul och hans patetiska institut skriver om är USA och i de få rader du citerade är det uppenbart. Hänvisningarna till "europas gamla krig", underförstått de som amerikanerna "tvingades" in i. Amerikanerna hade lika gärna kunnat ha business med Hitler eller Sovjet, låt europeerna sköta sitt... till och med en referens till dagen D.
Ja, Åsa Nisse har bättre koll på läget? Tala om vad som är fel istället för att tramsa. Kommentera artikeln istället för Ron Paul.
2014-06-08, 13:43
  #10040
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nu med Poroshenkos tillträdestal vet vi sanningen. Han är inte en kompromispresident som kan ena landet.
  • Ingen federation
  • Ingen officiell status för ryska språket
  • Ingen position för ledarna i Novorossija
  • Full kapitulation av självförsvarstrupperna
  • Krim ska tillhöra Ukraina
Detta är identiskt med USA's krav ( men inte Eu's ). Jag är inte förvånad. Detta är vägen till den slutliga provokation som innebär ryskt militärt i gripande. Som i sin tur innebär NATO ingripande och ett nytt kallt krig.

Detta nya kalla krig är precis vad vi varnade för, precis vad USA ville ha.
Ingen federation men väl decentraliseringsreformer (vad nu det innebär) och NATO verkar inte vara på bordet då Ukraina tydligen ska rusta sin militär själv och vara oberoende. Krim blir det stora problemet.

Jag tycker ändå med detta tal att USA förlorat en del av vad dom ville. Krim är förlorat och nu en stark spelpjäs för Ryssland och inget NATO i Ukraina. Man får väl ge president Petro Poroshenko och regeringen lite tid för att se vilken väg dom egentligen väljer. Antingen springer dom USA:s ärenden och säljer ut, försätter Ukraina i djup skuld och ekonomisk misär eller så tar dom folkviljans väg och upprätthåller goda kontakter med både Ryssland och EU. Det kommer att bli svårt men vem vet, dom kanske lyckas.
2014-06-08, 13:48
  #10041
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Var det inte du som dyslektiskt och autistiskt misstolkade en artikel i Aftonlögnen och påstod att Putin erkänt militär inblandning? Oavsett så har vare sig du eller någon av dina Obamaspermagurglande åsiktsfränder hittills fört fram ett enda bevis för rysk militär inblandning.

Tyskland har gjort sig av med kärnkraftskapacitet sen flera år tillbaka och kan inte på något enkelt sätt ersätta rysk gas. Nyligen slöt Ryssland ett jätteavtal med Kina om gasleveranser och har i övrigt ingen brist på köpare, men visst vill även Tyskland sälja bilar till Ryssland och det är väl intressant vilken låg profil Tyskland hållit i Ukrainakrisen.

Det var inget jätteavtal med Kina om gas har vi redan konstaterat om du varit med i debatten. Tidigast om 4 år kommer de ha byggt en pipeline, förseningar att vänta. Leverantör lär bli tyska siemens, amerikanska Halliburton eller liknande som kan. När den väl börjar leverera handlar det om bara en liten del av Kinas energibehov såklart. Kina är inte så dumma att de gör sig alltför beroende av ryssarna eftersom de båda länderna har synpunkter om den stora kinesiska befolkning som flyttar till sibirien och som i en framtid kommer vilja ha en folkomröstning om att de vill tillhöra Kina. Vad ska Ryssland säga då? Ska de gå med på kinesiska folkomröstningar eller ska de börja bomba kineser så som ryssarna gjorde med tjetjenerna i Tjetjenien?

Som sagt, hade Putin varit en bra ledare så hade han inte sökt konflikt utan förhandlat sig till en bra lönsam överenskommelse, nu har han och hans land förlorat tusentals miljarder kronor, för att inte tala om rubel
2014-06-08, 13:49
  #10042
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Verkar nog inte bli något av South Stream:
http://sofiaglobe.com/2014/06/06/tensions-in-bulgarias-ruling-axis-over-south-stream-out-in-the-open/

Det styrande socialistpartiet får inte med sin regeringspartner på bygget, och EU motsätter sig det hela.
Gasen kommer att behövas förr eller senare i Europa så ledningen kommer att byggas.
2014-06-08, 13:49
  #10043
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Varför skall jag "titta på en karta", och vad har jag fel i?

Att Svartahavsflottan är eftersatt är dagens sanning, här kan du se åldern på fartygen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Fleet#List_of_Black_Sea_Fleet_ships

Att Turkiet har en modernare och mer kapabel flotta kan du se här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_ships_of_the_Turkish_Naval_Forces

Visserligen kan det vara så att Putin trodde att han skulle kunna gå förbi Ukraina med hjälp av South Strem och Krim, men nu när ledningen inte tycks bli av måste han ändå handskas med Kiev.


Ryssland var starkt beroende av hamnen redan tidigare och efter att inbördeskriget i Syrien bröt ut så kunde man inte längre använda hamnen i Tartus varpå läget blev än mer pressande. Det finns även off-shore planer utanför Krim.

blogs.ft.com/the-world/2014/03/why-crimea-matters-to-russia/
2014-06-08, 13:57
  #10044
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Ja, Åsa Nisse har bättre koll på läget? Tala om vad som är fel istället för att tramsa. Kommentera artikeln istället för Ron Paul.

Varenda mening är lika tramsig och vänd till en okunnig amerikansk publik på ett opportunistiskt sätt. "Dagen D"...

Det finns inte en enda intelligent mening eller en vettig egen slutsats någonstans. Det är bara trams rakt igenom riktat till presumptiva väljare.

"Ron Paul var en inspiratör till den tidiga Tea Party-rörelsen och har bland annat kallats "hjärnan bakom rörelsen", samt rörelsens "gudfader". Numera saknar han dock en tydlig koppling till rörelsen och bland andra hans son Rand Paul anses istället ha större inflytande."

Naturligtvis är institutets existens bara en PR-maskin vars mål är att stärka släkten Paul. Nu är det Rand som det ska försökas göra President av, hans pappa fick bara 0,47% senast

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in