2014-06-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja - det tipset är bullshit, inget annat.

Någon tipsade MPS och Marie-Louise Lindh ljuger.

Finns det ens några medium i Gällivare?

Jodå hon finns. Kollade upp det när det var aktuellt. Finns i tråden, orkar inte kolla var.

Tror det var VBs pappa (som jobbade i Kiruna) som hade fått tipset att ringa henne.

Tvåa på den.
Citera
2014-06-07, 23:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå hon finns. Kollade upp det när det var aktuellt. Finns i tråden, orkar inte kolla var.

Tror det var VBs pappa (som jobbade i Kiruna) som hade fått tipset att ringa henne.

Tvåa på den.
Om medier vore framgångsrika skulle de bosätta sig på Solvalla eller i Börshuset och göra sig en förmögenhet istället för att sälja sina tjänster.
Citera
2014-06-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om medier vore framgångsrika skulle de bosätta sig på Solvalla eller i Börshuset och göra sig en förmögenhet istället för att sälja sina tjänster.

T.o.m. apor är bättre prognosmakare att förutspå börsutvecklingen än finansanalytiker.
Citera
2014-06-07, 23:48
Medlem
Namibia1s avatar
Alla tre killarna i MPS klättrar in i ödehuset.
Senare kommer två poliser som också går in i ödehuset.

Totalt 5pers

Vad DL hittade: Fyra skoavtryck och ett okänt spår

I FUP 265
Klacken = poliskäng
Okänt spår =MEs sko

FUP 64
Sedan gick Magnus in, han såg två ben som han först tyckte såg ut som skyltdockeben. Men då han gick runt och såg dem från andra hållet såg han att det var riktig ben. Benen låg mot väggen alldeles innanför fönstret. De kollade sedan igenom rummet men gjorde inget mer fynd och ringde polisen.

FUP 65
Michel kröp först in, sedan Magnus och sedan Krister. Det var mörkt men Krister lyste med sin lampa. Michel gick åt höger och såg människoben. Benen var korslagda, fotanklarna låg över varandra.

FUP 69
Michel säger att Christer och en annan kille, som visar sig vara Magnus Asplund, kommer in i byggnaden genom fönstret. Tillsamman söker de tre sedan igenom byggnaden och konstaterar att ingen mer finns på "nedervåningen".

FUP 50
Jag, tillsammans med Niklas och Christer går till baksidan av huset. Vi ser fönstret som är trasigt. Christer säger till mig att jag bör stanna ute och inte se detta men jag väljer att gå efter dem in i byggnaden. Niklas och Christer går in i byggnaden och jag stannar vid fönstret och ser direkt till höger (ca 2 meter från fönstret) hur två ben ligger på golvet, prydligt bredvid varandra. Det är två stycken nakan ben, avkapade strax nedanför ljumsken. Jag uppfattar det som två kvinnoben, med tanke på dess form (smala och slanka) och på tårna och fötterna, som är nätta och små. Jag upplever det som att sårkanten där benet skiljts från kroppen är raka och fina enligt min mening.

Hur kom benen in i huset?
Kan GM trots allt ha humpat in dom?

Provade just att humpa en väska på 8kg... inga problem alls.
GM behöver alltså inte ha satt sin fot i huset och även om benen såg ut att ligga prydligt.

Om man kollar bild 6 på sida 259 så skulle det kunna vara ett märke på väggen från något av benen
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-07 kl. 23:54.
Citera
2014-06-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att tejpen på kroppen kommer från rullen i badrummet var tydligen hårda bevis för åklagaren men inte enligt utredningen som gav det en mycket tveksam +1.

Att MB inte utretts mera är för att han aldrig varit delgiven misstanke om brott

Tejpen är så tunt bevis så TO borde ha kunnat få bort den som bevis.
Varför gjorde han inte det? Hmm.
Citera
2014-06-07, 23:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han hade för kort tid på sig att sätta sig in i målet.
Citera
2014-06-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Alla tre killarna i MPS klättrar in i ödehuset.
Senare kommer två poliser som också går in i ödehuset.

Totalt 5pers

Vad DL hittade: Fyra skoavtryck och ett okänt spår

I FUP 265
Klacken = poliskäng
Okänt spår =MEs sko

FUP 64
Sedan gick Magnus in, han såg två ben som han först tyckte såg ut som skyltdockeben. Men då han gick runt och såg dem från andra hållet såg han att det var riktig ben. Benen låg mot väggen alldeles innanför fönstret. De kollade sedan igenom rummet men gjorde inget mer fynd och ringde polisen.

FUP 65
Michel kröp först in, sedan Magnus och sedan Krister. Det var mörkt men Krister lyste med sin lampa. Michel gick åt höger och såg människoben. Benen var korslagda, fotanklarna låg över varandra.

FUP 69
Michel säger att Christer och en annan kille, som visar sig vara Magnus Asplund, kommer in i byggnaden genom fönstret. Tillsamman söker de tre sedan igenom byggnaden och konstaterar att ingen mer finns på "nedervåningen".

FUP 50
Jag, tillsammans med Niklas och Christer går till baksidan av huset. Vi ser fönstret som är trasigt. Christer säger till mig att jag bör stanna ute och inte se detta men jag väljer att gå efter dem in i byggnaden. Niklas och Christer går in i byggnaden och jag stannar vid fönstret och ser direkt till höger (ca 2 meter från fönstret) hur två ben ligger på golvet, prydligt bredvid varandra. Det är två stycken nakan ben, avkapade strax nedanför ljumsken. Jag uppfattar det som två kvinnoben, med tanke på dess form (smala och slanka) och på tårna och fötterna, som är nätta och små. Jag upplever det som att sårkanten där benet skiljts från kroppen är raka och fina enligt min mening.

Hur kom benen in i huset?
Kan GM trots allt ha humpat in dom?

Provade just att humpa en väska på 8kg... inga problem alls.
GM behöver alltså inte ha satt sin fot i huset och även om benen såg ut att ligga prydligt

Där passar min ide om vänsterhänt. En högerhänt hade troligen kastat åt vänster.
Citera
2014-06-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han hade för kort tid på sig att sätta sig in i målet.

Hur som helst ser det illa ut.
Stjärnadvokaten borde ha sett det.
Citera
2014-06-08, 00:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Du är inte i Amerikat nu CJ. Här i gamla Svedala har vi fri bevisvärdering och därmed kan försvaret inte argumentera för att "få bort" saker som bevis. Möjligen kan de övertyga domstolen om att bevisvärdet är för lågt av olika skäl.

Tejpen var hur som helst bara "hjälpbevisning" med ett ganska begränsat värde. Något advokat Olsson garanterat begrep också. Han angrep väl den som allt annat vad jag kan minnas, men det är inget som stått och fallit med tejprullen någonsin.

Det som karateklubben här inne har så förjordat svårt att begripa är hur domstolen har resonerat. Man utgår från den solida, tekniska bevisning som binder den dömde till hantering av offrets döda kropp på något vis. Man hittar ingen rimlig alternativförklaring till varför han skulle gjort detta om han inte var skyldig till mordet. Man hittar därutöver en väv av indicier av visserligen inte särskilt stark karaktär, men ändå en väv av saker som tillsammans framstår som väldigt märklig hur den skulle kunna existera om Kristoffer var fullständigt oskyldig till dådet. Då spelar det inte så stor roll i vad mån man kan inplantera visst tvivel på varje enskilt bevis, för det blir ändå orimligt att tänka sig att SMS-radering, lögner om telefonsamtal, försägelser om blod i bagageluckan, Y-kromosomalt DNA på offrets kropp, skrik från lägenheten, avsaknad av bevis för att offret någonsin lämnade lägenheten för egen fri maskin och levande etc SAMTLIGA skulle vara felaktiga eller otroligt mystiska tillfälligheter som bara gaddat ihop sig mot en stackars, totalt oskyldig autist. En snäll kille som inte kan göra en fluga förnär och inte rensa en fisk fast han är väldigt intresserad av knivar och vapen och fast han tar strypgrepp få flickvänner och mordhotar dem när de gör slut med honom.

Sen har vi ju också det fina krokben han satte åt sig själv i tingsrätten. Jag vet att de flesta i karateklubben är oförmögna att se det. De har suttit här nu i mer än ett halvår och varit fullt upptagna av vad som finns att läsa i de ca 20-25 sidorna förhör om och med Berg. De har varit så upptagna att de inte förmått se hur Karl Kristoffer Johansson band ris åt sin egen rygg genom det bludderbladder med mer eller mindre genomskinliga lögner och struntprat som han serverade rättens ledamöter. Ni verkar inte fatta hur skadligt detta med all sannolikhet var för honom. Tror ni att domstolsjurister är dumma i huvudet? Tror ni inte att de har hört kombinationen förut: Minns massor när det gagnar honom och det inte går att kolla. Minns ingenting när det är tvärtom.

Kristoffer gjorde bort sig något så in i helvete i tingsrätten. Här har pratats mycket om advokaterna. Det enskilt största misstag de gjorde var att inte få sin klient att i stort sett hålla käften. Det hade inte varit bra för honom heller, men långt ifrån lika dåligt som det nu blev. Efter förhören med honom framstod han som en inpiskad lögnare och totalt otrovärdig.
Citera
2014-06-08, 00:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du är inte i Amerikat nu CJ. Här i gamla Svedala har vi fri bevisvärdering och därmed kan försvaret inte argumentera för att "få bort" saker som bevis. Möjligen kan de övertyga domstolen om att bevisvärdet är för lågt av olika skäl.

Tejpen var hur som helst bara "hjälpbevisning" med ett ganska begränsat värde. Något advokat Olsson garanterat begrep också. Han angrep väl den som allt annat vad jag kan minnas, men det är inget som stått och fallit med tejprullen någonsin.

Det som karateklubben här inne har så förjordat svårt att begripa är hur domstolen har resonerat. Man utgår från den solida, tekniska bevisning som binder den dömde till hantering av offrets döda kropp på något vis. Man hittar ingen rimlig alternativförklaring till varför han skulle gjort detta om han inte var skyldig till mordet. Man hittar därutöver en väv av indicier av visserligen inte särskilt stark karaktär, men ändå en väv av saker som tillsammans framstår som väldigt märklig hur den skulle kunna existera om Kristoffer var fullständigt oskyldig till dådet. Då spelar det inte så stor roll i vad mån man kan inplantera visst tvivel på varje enskilt bevis, för det blir ändå orimligt att tänka sig att SMS-radering, lögner om telefonsamtal, försägelser om blod i bagageluckan, Y-kromosomalt DNA på offrets kropp, skrik från lägenheten, avsaknad av bevis för att offret någonsin lämnade lägenheten för egen fri maskin och levande etc SAMTLIGA skulle vara felaktiga eller otroligt mystiska tillfälligheter som bara gaddat ihop sig mot en stackars, totalt oskyldig autist. En snäll kille som inte kan göra en fluga förnär och inte rensa en fisk fast han är väldigt intresserad av knivar och vapen och fast han tar strypgrepp få flickvänner och mordhotar dem när de gör slut med honom.

Sen har vi ju också det fina krokben han satte åt sig själv i tingsrätten. Jag vet att de flesta i karateklubben är oförmögna att se det. De har suttit här nu i mer än ett halvår och varit fullt upptagna av vad som finns att läsa i de ca 20-25 sidorna förhör om och med Berg. De har varit så upptagna att de inte förmått se hur Karl Kristoffer Johansson band ris åt sin egen rygg genom det bludderbladder med mer eller mindre genomskinliga lögner och struntprat som han serverade rättens ledamöter. Ni verkar inte fatta hur skadligt detta med all sannolikhet var för honom. Tror ni att domstolsjurister är dumma i huvudet? Tror ni inte att de har hört kombinationen förut: Minns massor när det gagnar honom och det inte går att kolla. Minns ingenting när det är tvärtom.

Kristoffer gjorde bort sig något så in i helvete i tingsrätten. Här har pratats mycket om advokaterna. Det enskilt största misstag de gjorde var att inte få sin klient att i stort sett hålla käften. Det hade inte varit bra för honom heller, men långt ifrån lika dåligt som det nu blev. Efter förhören med honom framstod han som en inpiskad lögnare och totalt otrovärdig.
Alla bevis kan förklaras.

Ok, advokaterna missade att få KJ att hålla käften. Därför är han skyldig, menar du?
Citera
2014-06-08, 00:36
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tack - känns bra att du saknat mig.

Vilka har beskrivit anordningen för att öppna bagageluckan inifrån bilen som udda? Referera även gärna till FUP, om du nu minns rätt... Är du medveten om att just den lösningen finns rätt många andra bilar exempelvis Mazda, Toyota, Mitsubishi, Datsun mfl. Dessutom är Sonata en modell som sålts i fler exemplar än andra märken totalt och som dessutom bygger på en annan bilmodell.
Bonus: Svårt att ta sig in i bilen? http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9812/02/biltjuv.html (Notera tiden för att ta sig in i en Hyundai Accent, en bil med liknande låsning som Hyundai Sonata)

Skulle nog påstå att är KJ omvittnat dålig på att låsa efter sig generellt, men det vore intressant att höra vilka närmsta vänner du refererar till angående bilen. Du som är så noga med att underbygga dina faktapåståenden(dina påståenden som jag fetat) - vore verkligen intressant att höra hur många av KJs vänner är helt säkra på att KJ alltid låste sin bil, respektive inte låste sin bil?

I övrigt syns det tydliga brytmärken i bådet lås och list på de bilder som presenteras i bloggen falletvatchareeya.blogg.se

Vad säger du om det här beviset då MrFold? Frågade dig i detta inlägg om du hade några belägg för att bilen alltid var låst och jag saknar fortfarande ditt svar.

Citat:

EDIT: Ok, vi går igenom de "tunga" bevis du rapar upp då:

1) SMS-radering - alla sms återskapades och inget som pekade på KJ hittades.

2) lögner om telefonsamtal - Ja, KJ sa att han ringde men gjorde det inte. Men i KJs värld var det logiskt eftersom alla andra ringt. Gör det honom till en mördare? Nej, givetvis inte.. Ringde MB till VB efter att han fick reda på att hon var försvunnen? Nej, just det..

3) försägelser om blod i bagageluckan - Han gissade på bagageluckan. Inte försade sig.

4) Y-kromosomalt DNA på offrets kropp - Väldigt osäkert bevis, de hade sex på kvällen och det finns således naturliga förklaringar till hur dna't hamnat där. Mördaren kan ha hållit i vristerna när han rengjorde av kroppen.

5) skrik från lägenheten - Tre grannar, alla släkt med varandra och alla hade en törn i sidan till KJ eftersom hans hund skällde och bajsade på balkongen, han sköt airsoft från balkongen, han var vaken på nätterna. Klagomål till fastighetsbolaget finns registrerade. Inledande förhör hörde några inga skrik alls, någon hörde 2-4 skrik och kunde inte avgöra om det var från TVn. I TR var dem plötsligt mycket säkra på att det var kvinnoskrik. Dessutom.. var de onyktra????

6) avsaknad av bevis för att offret någonsin lämnade lägenheten för egen fri maskin - Ett mycket trovärdigt vittne CB har iakttog en ung thailändska med överensstämmande signalement, i likadana kläder som VB i området den tid KJ vittnat om att hon lämnade.

Blir inte särskilt trovärdigt när man dissekerar detta luftslott av indicier...
Senast redigerad av zero73 2014-06-08 kl. 01:26.
Citera
2014-06-08, 00:37
Medlem
Citat:

Nog spelade tejpen stor roll.
Jag har aldrig sagt att KJ är oskyldig, jag har sagt att jag tycker bevisningen är för tunn.

Ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya Bangsuans blod och DNA
avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död. Kristoffer
Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att
ifrågasätta denna uppgift. Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har
påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA
och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen
på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp
som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle.
Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av
tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han
är gärningsman på sätt åklagaren påstått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in