Citat:
Ursprungligen postat av
stiftsadjunkten
jag har laest, att JV nu saeger att Jesus HAR aaterkommit. jag minns inte paa vilket saett. jag aegnar numera Ingen tid aat deras loegnaktiga svammel. - Skriften saeger att Alla jordens inbyggare Tydligt skall maeerka hans aaterkommst.Alla skall Baeva och Vaandas.(alla, utom Eventuellt det faatal kristna som aennu daa lever)
Att vara bombastisk och aggressiv i sina svar bidrar inte till en god atmosfär i diskussionsforum som detta.
Men låt oss bena ut vissa saker som är värda att tänka på i fråga om Jesu ankomst.
Du skriver att alla jordens inbyggare skall tydligt märka Jesu ankomst. Jo, sedan när han går till rätta med sina fiender som drabbas av hans vrede, DÅ lär de alla märka det. Men då är det fråga om vädergällning. (Upp. 1:7)
Men INNAN vi är där så är hans ankomst osynlig för människorna. Hur vet man det? Helt enkelt därför att Bibeln
säger det.
Apg. 1: 9, 10, 11:"När han hade sagt detta(Jesus) lyftes han upp, medan de såg på och en molnsky fångade upp honon ur deras synfält. Och medan de såg mot himlen, medan han var på väg, se, då stod också två män i vita kläder jämsides med dem, och de sade: ... Denne Jesus som har tagits upp från er till himmlen, han skall komma så här, på samma sätt som ni har sett honom bege sig av till himmelen".
Nå, vad får vi ut av detta? Såg alla människorna i världen när han for upp? Svaret måste vara: Nej, det var endast de som var tillsammans med Jesus (några få) vid detta tillfälle som såg det. Tänk på vad Jesus sa till sina efterföljare i Joh. 14: 19:" Ännu en liten stund och världen skall inte längre se mig,
men ni skall se mig, därför att jag lever och ni skall leva".
Jesus begav sig ju till himmelen och är osynlig för världen. (Heb 1:3)
Eftersom hans återkomst är osynlig så kan den urskiljas endast m.h.a. tecken, påtagliga händelser.
Hur vet vi det då? Återigen: därför att
Bibeln säger det.
Matt. 24: 3:"Och medan han satt på Olivberget, vände sig lärjungarna till honom och sa: Säg oss: när ska dessa ting inträffa och
vad skall vara tecknet på din närvaro och avslutningen på tingens ordning?".
Det behövs alltså
ett tecken.
Jesus svarade på deras fråga och gav en utförlig beskrivning på världshändelser som skulle identifiera tiden för hans närvaro. Det räcker att vi ser oss omkring för att uppfatta tecknet. (Matt. 24: 4-14) Här förutsade Jesus även slutet för den judiska tingens ordning som inträffade redan på den tiden, då Jerusalem och dess tempel förstördes år 70 e.Kr. ett bevis att Gud hade övergett den judiska nationen som sitt utvalda folk. Tecknet utsträcker sig ända till vår tid och beskriver världsförhållandena i vår tid, den sk. "endens tid".
När hans tid att agera är inne DÅ kommer han i det himmelska rikets makt för att göra slutligen utväljandet, och skilja människor från varandra som en herde skiljer fåren från getterna, beroende om de har tagit emot Jesus som sin kung eller inte. Det lär inte någon missa.