2014-06-07, 20:05
Medlem
kordens avatar
Bara att börja spara själv blev jag återbetalnings skyldig när jag glömde ta bort två
Pappaledig dagar när jag jobbade.
Dom kommer att se det kanske inte i morgon men snart, bäst är nog att du ringer så ni kan
komma på nåt betalningssätt i stället för X antal kronor på en gång.
Citera
2014-06-07, 20:18
Medlem
jokalishs avatar
Vad tröga folk är, jag gör också på detta sättet det är ett hål i systemet. Har själv pratat med AF och FK och det är bara mellan 8.00-17.00 man skriver arbete. Då jag har förmiddag skriver jag jobb sex timmar och då får jag ut två a-kassatimmar. Jobbar jag em skriver jag två timmar och får sex timmar a-kassa per dag.

Jag tyckte själv att det var märkligt så jag ringde och frågade svaret jag fick var "Jo jag vet att det är märkligt, men det är såhär det ser ut" Verkar bara fungera om man är med i ett arbetsmarknadspolitiskt program som t.ex jobbgarantin för ungdomar eftersom att då betalar försäkringskassan ut din a-kassa istället för din egna a-kassa. Enda nackdelen är att man inte får fara utomlands osv, då måste man skriva ut sig ur arbetsförmedlingen tiden man är borta.
Citera
2014-06-07, 20:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokalish
Vad tröga folk är, jag gör också på detta sättet det är ett hål i systemet. Har själv pratat med AF och FK och det är bara mellan 8.00-17.00 man skriver arbete. Då jag har förmiddag skriver jag jobb sex timmar och då får jag ut två a-kassatimmar. Jobbar jag em skriver jag två timmar och får sex timmar a-kassa per dag.

Jag tyckte själv att det var märkligt så jag ringde och frågade svaret jag fick var "Jo jag vet att det är märkligt, men det är såhär det ser ut" Verkar bara fungera om man är med i ett arbetsmarknadspolitiskt program som t.ex jobbgarantin för ungdomar eftersom att då betalar försäkringskassan ut din a-kassa istället för din egna a-kassa. Enda nackdelen är att man inte får fara utomlands osv, då måste man skriva ut sig ur arbetsförmedlingen tiden man är borta.

Helt riktigt som jag fattat det också. Nu har jag inte möjligheten att nyttja detta, men blev ändå förvånad om att det är möjligt att göra så här. Knepigt, när folk har svårt att få ihop sin tillvaro på tex socialbidrag eller sjukers, att en annan grupp bara kan glida igenom.

När det gäller utl.vist är det väl bara att inte säga något?
Citera
2014-06-07, 20:38
Medlem
Vadå så ni sitter och menar här att jag som blev varslad förra året, som inte har gått till a kassan än, för jag har levt på besparade pengar.
Kan jag då nu gå till a kassan och börja stämpla eller hur går de till ?
Jag har precis också fått ett nytt arbete men det är inte heltid ÄN. Är deltidare och kan jobba från 1-3dagar/v

Kan jag då gå till a kassan och börja stämpla för innan så hade jag ett fast arbete med 40+tim/v
men blev varslad..
Behöver mer pengar då mina besparade pengar börjar ta slut och det är 1månad kvar tills löning..
Citera
2014-06-07, 20:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mArteeengAAs
Vadå så ni sitter och menar här att jag som blev varslad förra året, som inte har gått till a kassan än, för jag har levt på besparade pengar.
Kan jag då nu gå till a kassan och börja stämpla eller hur går de till ?
Jag har precis också fått ett nytt arbete men det är inte heltid ÄN. Är deltidare och kan jobba från 1-3dagar/v

Kan jag då gå till a kassan och börja stämpla för innan så hade jag ett fast arbete med 40+tim/v
men blev varslad..
Behöver mer pengar då mina besparade pengar börjar ta slut och det är 1månad kvar tills löning..

Dag ett då du är arbetslös ska du anmäla dig som just arbetslö på arbetsförmedlingen för att kunna lyfta A-kassa. Har du fått heltid på annat jobb är du inte berätigad till A-Kassa. Det går bara tt "dubbelköra" systemet när du har aktivitetsstöd/ersätting.

Kan det vara så att du tror att samma regeler för försörjningsstöd gäller för A-kassa?

Har du gått utan A-Kassa och och varit arbetslös får du skylla dig själv.
Senast redigerad av godboy 2014-06-07 kl. 21:02.
Citera
2014-06-07, 20:48
Medlem
budadis avatar
Detta stämmer. Vet själv ett par st som gjort exakt likadant.
Citera
2014-06-07, 21:01
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Du kommer bli återbetalningsskyldig Allt går att kolla bara så du vet.
Citera
2014-06-07, 21:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Du kommer bli återbetalningsskyldig Allt går att kolla bara så du vet.

Han blir BARA återbetalningsskyldig om han micklat med A-Kassan. Aktivitetsstöd är en annan sak och då är det okej. Jag rekommenderar alla att kolla upp med respektive myndighet vad som gäller. Många här har inte en aning om vad de snackar om när de svara på frågor utan svarar något de tror eller tycker och tar det för sant utan att känna till fakta!
Citera
2014-06-07, 21:08
Medlem
OBWBs avatar
Alla som säger att han kommer åka dit eller bli återbetalningsskyldig är helt dumma i huvudet. Det är såhär aktivitetsstöd fungerar, jag har själv gått på det. Men aktivitetsstöd var inte roligt för mig, vet inte hur det är för TS. Jag var tvungen att gå på 2-3 möten i veckan och ha uppföljning om jag hittat ett bättre jobb än det jag har idag. Självklart gjorde jag ju inte det, men att gå dit hela tiden dödade själen.
Citera
2014-06-07, 21:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OBWB
Alla som säger att han kommer åka dit eller bli återbetalningsskyldig är helt dumma i huvudet. Det är såhär aktivitetsstöd fungerar, jag har själv gått på det. Men aktivitetsstöd var inte roligt för mig, vet inte hur det är för TS. Jag var tvungen att gå på 2-3 möten i veckan och ha uppföljning om jag hittat ett bättre jobb än det jag har idag. Självklart gjorde jag ju inte det, men att gå dit hela tiden dödade själen.

TACK för detta. Bra om man vet vad man snackar om innan man skriver. Som sagt, därför skall man alltid kolla upp vad som gäller med respektive myndighet om man inte vet. Tro inte på allt som skrivs här på FB för då blir du fett lurad!
Citera
2014-06-07, 21:13
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Han blir BARA återbetalningsskyldig om han micklat med A-Kassan. Aktivitetsstöd är en annan sak och då är det okej. Jag rekommenderar alla att kolla upp med respektive myndighet vad som gäller. Många här har inte en aning om vad de snackar om när de svara på frågor utan svarar något de tror eller tycker och tar det för sant utan att känna till fakta!
Du har helt fel! Har själv haft aktivitetsstöd förut. jag fick inte ens plugga upp betyg medans jag sökte, som är helt sjukt enligt mig. Sökajobb 100% eller återbetalningsskyldig.
Citera
2014-06-07, 21:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Du har helt fel! Har själv haft aktivitetsstöd förut. jag fick inte ens plugga upp betyg medans jag sökte, som är helt sjukt enligt mig. Sökajobb 100% eller återbetalningsskyldig.

Jag har helt rätt! Men du har rätt i att du INTE får plugga med aktivitetsstöd. (enstaka undantag finns dock)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in