Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Kanske kan man hoppas lite på medialogiken. När vi har en högerregering ligger journalistiken till vänster. Det gäller även tidningar som Expressen och Sydsvenskan. Får vi en opinionskantring åt vänster kanske det blir mer spännande att lägga åsikterna mer åt höger. Redan nu tror jag den värsta SD-bashingen kommer att avta i borgerliga medier. Och likaså flörten med fi och mp. Det är inte så medialt och spännande längre. Det ständiga tjatet om "rasism" har inte tjänat alliansregeringen ett enda dugg. Tvärtom har det gött vänstern, fi och miljöpartiet. Hur tänker Wolodarski?
...
Socialliberaler av Wolodarskis och Ullenhags typ släpper inte öppna gränser-visionen om de så har en haubits riktad mot tinningen. Se på Storbritannien där 77% av männen OCH 77% av kvinnorna vill minska invandringen, UKIP fick 30% och Camerons konservativa parti kämpar för att få igenom en minskning. Man tycker att i ett sådant tydligt opinionsläge borde hela borgerligheten samlas kring en någorlunda gemensam ståndpunkt.
Men icke, Cleggs Liberaldemokrater (motsvarigheten till Folkpartiet) håller fortfarande massinvandringsflaggan i topp, kräver ännu mer urvattnade regler och sätter käppar i hjulen för Camerons planer. Deras syn på läget är inte "just nu är det dummare än någonsin att tycka så här", utan "just nu är det viktigare än någonsin att tycka så här".
På Ullenhags presentationssida börjar texten med "Jag tänker
aldrig kompromissa med att Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land. Som liberal välkomnar jag invandring, oavsett om man kommer som flykting eller om man söker sig till Sverige för att arbeta eller studera."
De sätter ideologi över pragmatism i varje läge. Westerberg pressade igenom ett hävande av Luciabeslutet mitt i en annalkande svensk finanskris. De struntar i om vi inte har råd, de struntar i om det splittrar borgerligheten (liksom FP:s smygkommunistiska bastardbarn MP alltid har struntat i sossarnas relativa försiktighet). FP och MP är beredda att gå i döden för Afrikas rätt att expropriera Sverige bit för bit. Liberalers fundamentalistiska syn på invandring kan bara förstås om man föreställer sig att man värderar massinvandring från MENA högre än sin egen familj, dvs det går inte att förstå liberaler så det är ingen idé att försöka.
Det kommer att komma en punkt där SD är så stora att M, med Reinfeldt ur vägen, kommer att gå samma väg som de brittiska konservativa. Men FP och DN kommer inte att vika till något pris. Troligen inte KD och nya C heller. Och jag kan tänka mig att när rödgröna väljare upptäcker vilken katastrof de röstade på, så kommer de i första hand att gå tillbaka till borgerligheten via FP och C, inte M.