2014-06-06, 12:51
Medlem
fernebos avatar
Väldigt konstig mätning. Uppenbarligen så har man ju gjort en omviktning av samtliga partiers stöd utifrån EU-valresultatet, där de flesta institut var riktigt usla i mätningarna innan. Men den här påminner därmed också alldeles för mycket om EU-valresultatet trots att väldigt många aktivt valde ett annat parti i just EU-valet.
2014-06-06, 13:30
Medlem
Den verkliga slakten på M kommer när V får med de övriga rödgröna på argumentet "Det nationella intresset måste stå över det kommunala".
Uttalandet kommer från riksdagskvinnan Christina Höj Larsen (V) som tycker att kommuner som Täby och Danderyd mfl ska tvingas till asylmottagning.

Liknande uttalande har gjorts av kommunalrådet Boel Godner (S) i Södertälje, slopa EBO lagen.

Anders Borg har sagt att han vill öka mottagningen i rika kommuner på frivillig väg, men går inte det får man se efter andra lösningar.

Om de rödgröna verkligen synar moderaternas vilja att öppna för mottagande i sina starkaste fästen
så kommer M att rasa.

Reinfeldts internationella argument är ju att andra länder måste ta ett större ansvar, dvs samma argument som Höj Larsen använder nationellt.
2014-06-06, 13:53
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Demoskops senaste väljarundersökning

S: 29,1% (-3,1)
V: 8,1% (-0,6)
MP: 13.0% (+2,8)

FI 4,4% (+1,5)

SD: 10,0% (+1,8)

M: 18,5% (-4,1)
FP: 5,7% (+0,3)
C: 5,3% (+1.0)
KD: 4,8% (+0,9)

Övriga 1,1% (+-0)

S+V+MP 50,2% (-0,9)
M+FP+C+KD 34,3% (-1,9)

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/har-ar-vinnarna-i-den-nya-valjarbarometern/

Det anmärkningsvärda här är att M tappar mer än 4% samt att FI tar sig över 4%, även S tappar mer än 3%.

Det är som jag sagt länge nu, Sverige har fått ett nytt nyliberalt parti F!, en slags pseudo-anarkokapitalism.
F! tar kraftigt från sina nyliberala systrar. Därmed är Allahiansen nere på 34%. Sedan F! kom fram som relevanta i mätningarna har Allahiansen tappat runt 4%. Samtidigt ligger de rödgröna kvar på drygt 50%.
Hur man än vänder på det så har väljarstödet flyttat från Allahiansen till F! i stora drag.

Imam Reinfeldt eller Gudrun Schyman? Vad är skillnaden i den totala oikofobin? Samma skrot och korn.

Jag har sett på svensk TV de senaste dagarna, det är rent ut sagt skrämmande hur landet har förädrats sedan jag lämnade det. Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige. Nu har väljarna börjat reagera med förvirring, men det är försent. Valet 2010 blev ödesdigert.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-06-06 kl. 14:14.
2014-06-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Kanske kan man hoppas lite på medialogiken. När vi har en högerregering ligger journalistiken till vänster. Det gäller även tidningar som Expressen och Sydsvenskan. Får vi en opinionskantring åt vänster kanske det blir mer spännande att lägga åsikterna mer åt höger. Redan nu tror jag den värsta SD-bashingen kommer att avta i borgerliga medier. Och likaså flörten med fi och mp. Det är inte så medialt och spännande längre. Det ständiga tjatet om "rasism" har inte tjänat alliansregeringen ett enda dugg. Tvärtom har det gött vänstern, fi och miljöpartiet. Hur tänker Wolodarski?
...
Socialliberaler av Wolodarskis och Ullenhags typ släpper inte öppna gränser-visionen om de så har en haubits riktad mot tinningen. Se på Storbritannien där 77% av männen OCH 77% av kvinnorna vill minska invandringen, UKIP fick 30% och Camerons konservativa parti kämpar för att få igenom en minskning. Man tycker att i ett sådant tydligt opinionsläge borde hela borgerligheten samlas kring en någorlunda gemensam ståndpunkt.

Men icke, Cleggs Liberaldemokrater (motsvarigheten till Folkpartiet) håller fortfarande massinvandringsflaggan i topp, kräver ännu mer urvattnade regler och sätter käppar i hjulen för Camerons planer. Deras syn på läget är inte "just nu är det dummare än någonsin att tycka så här", utan "just nu är det viktigare än någonsin att tycka så här".

På Ullenhags presentationssida börjar texten med "Jag tänker aldrig kompromissa med att Sverige ska fortsätta att vara ett öppet och tolerant land. Som liberal välkomnar jag invandring, oavsett om man kommer som flykting eller om man söker sig till Sverige för att arbeta eller studera."

De sätter ideologi över pragmatism i varje läge. Westerberg pressade igenom ett hävande av Luciabeslutet mitt i en annalkande svensk finanskris. De struntar i om vi inte har råd, de struntar i om det splittrar borgerligheten (liksom FP:s smygkommunistiska bastardbarn MP alltid har struntat i sossarnas relativa försiktighet). FP och MP är beredda att gå i döden för Afrikas rätt att expropriera Sverige bit för bit. Liberalers fundamentalistiska syn på invandring kan bara förstås om man föreställer sig att man värderar massinvandring från MENA högre än sin egen familj, dvs det går inte att förstå liberaler så det är ingen idé att försöka.

Det kommer att komma en punkt där SD är så stora att M, med Reinfeldt ur vägen, kommer att gå samma väg som de brittiska konservativa. Men FP och DN kommer inte att vika till något pris. Troligen inte KD och nya C heller. Och jag kan tänka mig att när rödgröna väljare upptäcker vilken katastrof de röstade på, så kommer de i första hand att gå tillbaka till borgerligheten via FP och C, inte M.
2014-06-06, 20:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Väldigt konstig mätning. Uppenbarligen så har man ju gjort en omviktning av samtliga partiers stöd utifrån EU-valresultatet, där de flesta institut var riktigt usla i mätningarna innan. Men den här påminner därmed också alldeles för mycket om EU-valresultatet trots att väldigt många aktivt valde ett annat parti i just EU-valet.
Kanske det, jag vet inte hur de jobbar. Men jag konstaterar att det här är den sämsta opinionsnoteringen som moderaterna gör inför ett riksdagsval sedan 2006 (wikip listar inte längre tillbaka än så). Troligen är det den sämsta noteringen moderaterna gör sedan Bo Lundgren tackade för sig 2003.

I december 2011 noterade samma opinstitut dem på 36.3%. På två och ett halvt år har alltså moderaterna fått se sina sympatier halverade!!! Detta enligt Demoskop alltså.

Visst Demoskop, kanske nyligen har viktat om sina siffror men de skattade moderaterna bra inför riksdagsvalet 2006. I sin sista undersökning innan det valet gav de Moderaterna 31.6% (i valet fick de 30.06%) så de är inte sämst i klassen på att skatta Moderaterna.
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-06 kl. 20:18.
2014-06-06, 21:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanske det, jag vet inte hur de jobbar. Men jag konstaterar att det här är den sämsta opinionsnoteringen som moderaterna gör inför ett riksdagsval sedan 2006 (wikip listar inte längre tillbaka än så). Troligen är det den sämsta noteringen moderaterna gör sedan Bo Lundgren tackade för sig 2003.

I december 2011 noterade samma opinstitut dem på 36.3%. På två och ett halvt år har alltså moderaterna fått se sina sympatier halverade!!! Detta enligt Demoskop alltså.

Visst Demoskop, kanske nyligen har viktat om sina siffror men de skattade moderaterna bra inför riksdagsvalet 2006. I sin sista undersökning innan det valet gav de Moderaterna 31.6% (i valet fick de 30.06%) så de är inte sämst i klassen på att skatta Moderaterna.
Kan mycket väl stämma med omviktning, man kan också konstatera att sossarna ligger under valresultatet 2010 och, undantaget Ljugholt-eran, är det ett riktigt uselt resultat som säkert sänder chockvågor genom sosseland.
2014-06-06, 21:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kan mycket väl stämma med omviktning, man kan också konstatera att sossarna ligger under valresultatet 2010 och, undantaget Ljugholt-eran, är det ett riktigt uselt resultat som säkert sänder chockvågor genom sosseland.
Jo Sossarna backar 3.1 %-enheter så de är säkert mycket besvikna men om man ska jämföra motgångarna för de två stora mittfältarna så tappar M 4.1 %-enheter samt från en lägre nivå. Vidare tappar alliansen i helhet mer än den klassiska rödgröna röran.

Men M är nog rejält nedtryckta fortfarande efter katastrofen i EU-valet så de är kanske för avtrubbade föra att känna av den här rekorddåliga opinionsundersökningen.

Jag undrar om det kan gå så dåligt för M i riksdagsvalet att MP går om dem som andra parti även i riskdagen. Men en sådan kollaps ska väl ändå inte vara möjlig...
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-06 kl. 22:01.
2014-06-06, 22:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis 2010.

Jo Sossarna backar 3.1 %-enheter så de är säkert mycket besvikna men om man ska jämföra motgångarna för de två stora mittfältarna så tappar M 4.1 %-enheter samt från en lägre nivå. Vidare tappar alliansen i helhet mer än den klassiska rödgröna röran.

Men M är nog rejält nedtryckta fortfarande efter katastrofen i EU-valet så de är kanske för avtrubbade föra att känna av den här rekorddåliga opinionsundersökningen.

Jag undrar om det kan gå så dåligt för M i riksdagsvalet att MP går om dem som andra parti även i riskdagen. Men en sådan kollaps ska väl ändå inte vara möjlig...
Ser nedgången för sossarna som mer allvarlig, eftersom de kommer få frågan att bilda regering och kommer att ställas inför rejäla bekymmer när det gäller samarbetspartner, och de bekymren blir större ju färre mandat de får.

Alliansen är redan körd, med tanke på den stora medvinden för Oppositionen, och det kommer säkert att bytas partiledare efter valet.
2014-06-06, 22:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ser nedgången för sossarna som mer allvarlig, eftersom de kommer få frågan att bilda regering och kommer att ställas inför rejäla bekymmer när det gäller samarbetspartner, och de bekymren blir större ju färre mandat de får.

Alliansen är redan körd, med tanke på den stora medvinden för Oppositionen, och det kommer säkert att bytas partiledare efter valet.
Jag tror också att alliansen är körd. Även inkl stöd från SD får de inte mer än 44% i dagens demoskop.

Ja, det har raskt blivit sannolikt att vi får 9 partier i riksdagen efter september. Regeringsbildningen, som du skriver, kommer bli knepig för sossarna och FI är ett oprövat kort - man vet inte vad de kommer kräva för att stöda en regering som utgörs av t ex S och MP. Jag antar att FI inte kan hota med att gå höger ut, det är det bara MP som kan hota med. Kanske FI:s inträde ökar sannolikheten för någon slags mittenregering där åtminstone S ingår. M och S har ju de senaste åren rört sig kraftigt mot mitten båda två, det kanske t o m skulle vara möjligt med S&M-regering om den rödgröna röran blir ohanterligt kaotisk.
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-06 kl. 22:40.
2014-06-06, 22:46
Medlem
Citat:
Jag tror också att alliansen är körd. Även inkl stöd från SD får de inte mer än 44% i dagens demoskop.

Ja, det har raskt blivit sannolikt att vi får 9 partier i riksdagen efter september. Regeringsbildningen, som du skriver, kommer bli knepig för sossarna och FI är ett oprövat kort - man vet inte vad de kommer kräva för att stöda en regering som utgörs av t ex S och MP. Jag antar att FI inte kan hota med att gå höger ut, det är det bara MP som kan hota med. Kanske FI:s inträde ökar sannolikheten för någon slags mittenregering där åtminstone S ingår. M och S har ju de senaste åren rört sig kraftigt mot mitten båda två, det kanske t o m skulle vara möjligt med S&M-regering om den rödgröna röran blir ohanterligt kaotisk.
Tyvärr har du nog rätt, men man undrar hur departementen skulle fördelas mellan s och m?
2014-06-07, 10:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Tyvärr har du nog rätt, men man undrar hur departementen skulle fördelas mellan s och m?
Ingen aning. Det känns mycket tidigt att spekulera om det. Vi bör komma ihåg att även om FI har momentum nu så har de kommit över 4% i endast en opundersökning inför riksdagsvalet. Utan FI i riksdagen och trots "förlorade röster" blir det nog en regering bestående av S+MP som får passivt stöd från V.

---

Nu mer om moderaternas elände. Partisekreteraren Kent Persson lyfts fram som blodsoffer av Expressen som har gjort en "opinionsundersökning" riktat till de moderata egna leden:

Expressen skickade klockan 14.30 på fredagen en enkät via e-post till 3 140 personer i hela landet som har eller har haft förtroendeuppdrag för Moderaterna i kommuner, landsting och riksdag.
Vid 21-tiden i går kväll hade 247 i dag aktiva moderatpolitiker besvarat frågan "Anser du att Kent Persson bör bytas ut som valledare?" Av dessa svarade 124 ja på frågan och lämnade skriftlig motivering.

De spammar alltså iväg 3000 email och väntar några timmar. 247 svarar på aktuell fråga om partisekreteraren. 124 av dem svarar ja. Sedan skriver Expressen och murveln Niklas Svensson en artikel med rubriken "Hundratals vill att Kent Persson ska sparkas".

Haha... hundratals... Expressen definierar alltså 1.24 som plural

Det är iofs intressant att de försöker ta reda på vad aktiva eller tidigare aktiva moderater anser om ledningen och partiets riktning men man skulle önska att de inte drog så starka växlar på resultatet av sin "undersökning".

Jag får intrycket av att Expressen och Niklas Svensson driver Kent Perssons avgång. Har de gjort liknande mot moderaterna tidigare?

Intressant är också detta:

Flera moderater svarar att de saknar Moderaternas tidigare "superstrateg" Per Schlingmann, i dag PR-konsult - andra föreslår att Ulrica Schenström, som tvingades lämna uppdraget som statssekreterare i november 2007, erbjuds jobbet som valgeneral framöver.

Schenström förlorade jobbet pga att hon satt och pimplade vin just med artikelförfattaren. Nu ser det ut som om han försöker hjälpa henne tillbaka i rampljuset. Sverige är en ankdamm - det gäller att hålla koll på symbiosen mellan politiker och journalister.

http://www.expressen.se/nyheter/hundratals-vill-att-kent-persson-ska-sparkas/, idag
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-07 kl. 11:16.
2014-06-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ja, det har raskt blivit sannolikt att vi får 9 partier i riksdagen efter september.
Nja, alla dagens riksdagspartier, med undantag från Vänstern, lär väl hata FI. Och vara beredda att lägga ned en del möda på att stoppa tokskallarna från att komma in i Riksdagen.

Även Vänsterpartiet lär göra det, då man lär anse att FI stjäl deras röster.

Och en del i media lär inte heller vilja se tokstollarna i Riksdagen, och kommer att vara behjälpliga när vansinnigheterna i FI dras fram i ljuset.
Skillnaden mellan partierna är väl att Alliansen och kanske S är nöjda bara FI åker under 4%. Medan V och Mp inte lär vara det förrän FI är nere på 0%.

Ja, det jag skriver är väl att jag tror vi får se FI belysas på ett mindre upplyftande sätt, och flera som tänkt sig rösta på dom kommer att komma på andra tankar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in