2014-06-03, 20:23
Medlem
Tjänar ca 30k netto varje månad och bor själv (anledningen till att jag skriver netto är att jag reser mycket i jobbet, således en massa traktamenten).

Spenderar följande per månad:

8500kr hyresrätt (inklusive vatten och garage)
1500kr pendlingskort
4000kr Bilen (reser 2-3 dagar i veckan i tjänsten, samt en del privat då)
1000kr CSN
2000kr jobbluncher
2000kr mat hemma
2500kr nöjen
1300kr tv, bredband och mobil
200kr försäkringar
200kr fackavgifter etc

Det blir således ca 7000 kr över, dessa spars på så sätt att när "bufferten" överstiger 100k så åker allt in på börsen. "Bufferten" används någon gång per år för utlandsresor, träningsredskap etx (senast en landsvägscykel inför Vätternrundan. I sammanhanget skall det nog nämnas att jag även får en bonus på 10-20k netto per år.

Om jag skulle spara skulle jag nog i första hand sikta in mig på ett billigare boende och kanske äta lite mer matlådor samt hålla nere kostnaden på de resor jag utför, har nog rest för nästan 150k de senaste 3 åren. Det är dock extrem bostadsbrist i staden som jag bor i, har därför inte råd med insatsen men skulle kunna sänka mina kostnader ordentligt genom att flytta in i en bostadsrätt.
Citera
2014-06-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Om jag skulle spara skulle jag nog i första hand sikta in mig på ett billigare boende och kanske äta lite mer matlådor samt hålla nere kostnaden på de resor jag utför, har nog rest för nästan 150k de senaste 3 åren. Det är dock extrem bostadsbrist i staden som jag bor i, har därför inte råd med insatsen men skulle kunna sänka mina kostnader ordentligt genom att flytta in i en bostadsrätt.

Helt rätt, värdelöst att tjäna så bra och ändå inte ha råd med kontantinsats för en lägenhet, skärpning förfasen! 1-2 år med diciplin och rejält sparande så har du insatsen klar.
Citera
2014-06-07, 01:21
Medlem
nabbgaddans avatar
Utslaget på ett år blev månadslönen 57 800.

*26 år
*Bostadsrätt I en sömnig by
*Utgifter cirka 5000/mån

Funderar på en najs stereo, men kommer troligtvis bränna alla pengar på en onödig bil för att ångra mig året efter och sälja med brakförlust.
Citera
2014-06-07, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbgaddan
Utslaget på ett år blev månadslönen 57 800.

*26 år
*Bostadsrätt I en sömnig by
*Utgifter cirka 5000/mån

Funderar på en najs stereo, men kommer troligtvis bränna alla pengar på en onödig bil för att ångra mig året efter och sälja med brakförlust.

(FB) Ni i 25-30 års åldern - hur mycket tjänar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av nabbgaddan
26 år

27,3k / månaden

Driftsättning

Bra med övertid antar jag?
Citera
2014-06-07, 02:02
Medlem
nabbgaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
(FB) Ni i 25-30 års åldern - hur mycket tjänar ni?

Bra med övertid antar jag?

Stämmer bra de. Utomlands blir det ofta 60 h/veckor, och det är där jag jobbar mest.
Citera
2014-06-07, 02:20
Medlem
AnCa89s avatar
Jobbcoach + egenföretagare och är mellan 25-30år
Strax över 50k
Bor väldigt bra i en trea på Kristineberg och kör en Audi A7. Käkar faktiskt mest thai och japanskmat och är helt galen i sushi. Reser 3-4ggr/år. Oftast till Ryssland, USA, Sydamerika, men även till Europa. Äh, har helt vanliga mänskliga kläder, älskar märkeskläder, men inte för att dom är märkes, utan för att jag gillar att känna kvalité. Lägger nog mest pengar på parfym, kan gå i flera månader utan att köpa nya kläder osv, men det är ett måste för mig att köpa minst två parfymer per månad. Är uppe i 800 flaskor nu och älskar alla mina dofter. Kalla mig för idiot eller wtf ni vill, men jag kan inte leva utan det =) Och ja, jag använder alla mina parfymer
Citera
2014-06-07, 17:08
Medlem
Wannabiffs avatar
Jobbar som programmerare i Stockholm. Tjänar 34k + bonus. 23 år gammal och hyr en 1a i andrahand innanför tullarna. Har ej bil. Äter oftast ute. Har aldrig rest för nöjets skull men har varit i San Francisco för att gå på Game Developers Conference. Kläderna kommer väl främst från Jack n Jones, handlar väldigt sällan kläder dock. Lägger undan lite pengar till mat och sedan köper jag aktier för resten.
Citera
2014-06-07, 17:44
Medlem
Mellan 23-27 år.

Driver egna företag som gör ett resultat på ca en halv miljon i månaden. Har ingen fast lön utan tar ut vad jag behöver, brukar landa på ca 20 000 kr i månaden efter skatt då jag har väldigt få fasta utgifter.

Jobbar extremt mycket, men bestämmer helt själv när vilket ger mycket möjligheter. Bor i en bostadsrätt med låg avgift. Köper väl lite dyrare kläder men främst för kvalité och passform samt den extremt bra servicen man får i mindre herrbutiker. Har en städerska som kommer två gånger i månaden och försöker resa så mycket som möjligt. Blir också en hel del hämtmat och mycket frukt.

I snitt per månad

Brf avgit ca 2000 kr
Städning ca 1000 kr
Mat ca 4000 kr
Kläder ca 2000 kr
Nöjen ca 4000 kr
El och diverse småutgifter ca 2000

Den stora skillnaden från tidigare när jag hade ett vanligt jobb är väl att jag aldrig behöver missa något. Jag har alltid råd och tid att följa med när det händer saker, vilket är en extremt underskattad frihet.

Sedan tar jag ut extra stor lön om jag behöver, t.ex. för någon dyrare resa. Försöker inte dra på mig några större fasta utgifter, kanske blir en bil i framtiden..
Citera
2014-06-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Programmerare, 33 år, tjänar 36k före skatt. Bor tillsammans med fru och barn i en halvstor, halvsunkig bostadsrätt. Har ungefär 13k kvar efter att min del av mat, hyra, ränta, räkningar är betalda. Försöker spara undan ca 10k i månaden på högräntekonto/aktier. Har ingen bil utan cyklar eller åker kollektivt; köper i allmänhet inga nya kläder om det inte är akut. Att ha råd med en villa i ett ok område, båt eller ett gott liv utan att belåna skiten ur mig, känns avlägset. På det hela en allmänt miserabel svenne-tillvaro utan hopp om att någonsin bli rik. Men visst, jag är ju "höginkomsttagare" enligt sossarna.

Måste säga att det låter lite tråkigt med 10k till sparande med den inkomsten, men familj är ruskigt dyrt. Hoppas verkligen att jag kan spara åtminstone 20k i dagens penningvärde den dagen jag börjar arbeta (6 år c.a tills dess) samt att jag kan jobba ordentligt med jour utöver grundlönen.
Citera
2014-07-20, 09:54
Medlem
Blondiemans avatar
Tjänar runt 80 000kr/mån. Mycket går dock bort i skatt! är 26 år (om ett par dagar). Jobbar sjukt mkt så har inte tid att fläsha runt med min behållning.

bor i villa (under renovering av mig själv), familj med 2 barn, frugan jobbar. Hon har en bmw x3:a från -08, själv kör jag volvo v60 -15. vår senaste semester åkte vi på charter till mallorca för att komma ifrån och slippa göra ett skit. För övrigt så reser vi inte så mkt pga tidsbrist men en och annan weekend skickar jag min familj på.
Mina kläder inköps på närmste butik med bra service, i detta fall Brothers då de har full koll på vad jag behöver och vad jag har för storlekar. På fritiden så klär jag mig väldigt slappt i jeans och tisha. Mycket av pengarna går åt till att göra vardagen smidigare såsom höga kostnader för ute-luncher, automattvättar för bil, snabblösningar där inget planeras i långt förväg när någon kapitalvara behöver bytas ut osv. Jag ser mig absolut inte som rik.

En sån här hög lön har jag haft de senaste åren. men jobbat sedan jag var 14 år och annars haft löner runt 15000kr netto.
Citera
2014-07-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Tjänar runt 80 000kr/mån. Mycket går dock bort i skatt! är 26 år (om ett par dagar). Jobbar sjukt mkt så har inte tid att fläsha runt med min behållning.

bor i villa (under renovering av mig själv), familj med 2 barn, frugan jobbar. Hon har en bmw x3:a från -08, själv kör jag volvo v60 -15. vår senaste semester åkte vi på charter till mallorca för att komma ifrån och slippa göra ett skit. För övrigt så reser vi inte så mkt pga tidsbrist men en och annan weekend skickar jag min familj på.
Mina kläder inköps på närmste butik med bra service, i detta fall Brothers då de har full koll på vad jag behöver och vad jag har för storlekar. På fritiden så klär jag mig väldigt slappt i jeans och tisha. Mycket av pengarna går åt till att göra vardagen smidigare såsom höga kostnader för ute-luncher, automattvättar för bil, snabblösningar där inget planeras i långt förväg när någon kapitalvara behöver bytas ut osv. Jag ser mig absolut inte som rik.

En sån här hög lön har jag haft de senaste åren. men jobbat sedan jag var 14 år och annars haft löner runt 15000kr netto.
Och du jobbar med...?
Citera
2014-07-20, 10:08
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Och du jobbar med...?

Är med och driver ett mindre anspråkslöst fastighetsmäklarkontor på landet samt jobbar som fastighetsmäklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in