Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Om Kurdistan tar in en betydande del invandrare, t ex svenskar, så tycker jag absolut att invandrare i Kurdistan ska få ett eget spelrum. Men nu har de inte gjort det. Sverige har däremot gjort det och det går inte att ändra på situationen, Sverige är de facto ett mångkulturellt land. Sveriges invandrare kommer bo och dö här, likaså deras barn och barnbarn. Det vore absurt att förneka de rätten till sin kultur. Svenska samhället bör anpassa sig till andra kulturer än bara majoritetskulturen.
Jag håller med dig delvis. Låt mig förklara:
Vad gäller invandring så är jag mer lagd åt USAs inställning. När du blir en medborgare i USA får du svära trohetsed. Dina barn får hälsa den amerikanska flaggan i klassrummen. Däremot får man behålla sin kultur, men det krävs att man offentligt bekänner sig som amerikan.
Om det kommer hit folk från andra länder för att deras länder uppenbarligen var sämre för dem än Sverige, så tycker jag Sverige skall kräva att de skall se sig som svenskar för att bli medborgare. Dom har ju redan genom att ta sig hit erkännt att Sverige är bättre än där de kom från, så vad är problemet?
I USA så säger folk att dom är "Amerikaner med X påbrå" där X kan vara svensk, pakistansk, italiensk eller nästan vad som helst annat. Amerikanerna håller för det mesta ihop för att dom ser sig som just amerikaner gemensamt.
Är du "Bosniak som bor i Sverige" eller är du en "Svensk med bosnisk påbrå", det är en väldigt skillnad i självbild. Fattar du?