Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.
Frågeställningar:
Har jag fel?
Du har uppenbarligen rätt i att Sverige nu är ett land bebott av människor från alla möjliga tänkbara och otänkbara kulturer. Att Sverige är till för alla har du lika uppenbart fel i, inget land är till för alla. T.o.m. mångkulturalisterna är t.ex. ofta fientligt inställda till s.k. hedersvåld, förmodligen ett tecken på deras rädsla för det okända, fördomar och främlingsfientlighet. Svenska lagar utgör ett problem för mångkulturen, då vi inskränkt nog lagstadgat mot flera kulturella fenomen som är vanliga i våra invandrarländer. Sådana hinder måste förstås avlägsnas innan Sverige i sanningen kan sägas vara öppet och tolerant. Idag har vi helt orimliga förbud mot såväl barngiftemål som våldtäkt inom äktenskapet, t.o.m. vanlig hederlig prygling är förbjudet. Stenar man en bög blir det också ett jäkla liv. Giftermål med nära släktingar är inte heller särskilt accepterat i Sverige, vilket förstås är kränkande för många.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Räcker Sverige åt alla kulturer?
Det beror på vad du menar med räcker. Kan alla kulturer få fullt utrymme? Nej, givetvis inte, eftersom vissa kulturers rättigheter då inskränker på andras. Böneutrop inskränker på min frihet att slippa religiös propaganda i offentliga rummet. Andra kulturella uttryck och sedvänjor inskränker på svenska lagrummet, som påpekats.
Den stora frågan är väl kanske ändå inte om det ska finnas halal-kött att köpa i livsmedelsbutikerna, utan om det är rimligt att värdlandet ska ta en enorm ekonomisk, social och trygghetsmässig smäll bara för att få glädjen att påprackas moskéer, böneutrop och grisförbud på skolor och förskolor? Mångkultur förutsätter, något paradoxalt, segregation. Eftersom många kulturer är dåligt kompatibla och har djupt gående motsättningar mellan varandra så bäddar det för konflikter.
Det är inte alls säkert att glädjen och tacksamheten över att själv få utöva sin egen kultur överstiger ilskan och indignationen över att grannen får göra samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.
De har redan eget spelrum, det råder religionsfrihet och om dina kulturella uttryck håller sig inom svensk lag så är det ju fritt fram. Det är inte samma sak som att olika regler ska gälla för olika kulturer, det är ju särbehandling och inte likabehandling. Om din kultur kräver att du bär burka så får du antingen låta bli att komma till ett land där det begränsar dig eller så får du slå dig ner bland dina egna i det nya samhället och låta dem försörja dig och skapa jobb och arbetsplatser där du inte begränsas. Det är orimligt att värdsamhället ska stå för den kostnaden eller erbjuda alla mer eller mindre bisarra kultur- och religionsuttryck fritt spelrum. Kommer du till ett sekulärt land, agera sekulärt och var religiös på din fritid. Det gäller alla. Om vissa arbetsgivare tycker det är OK med burka, fine, om de inte tycker det, fine. Deras beslut, inte ditt krav.
Jag kan inte förvänta mig att dyka upp på jobbet med en gigantisk rövhatt och förvänta mig att bli respekterad eller få förlänga min provanställning bara för att jag tillber den stora rövguden, om jag insisterar på att jag MÅSTE ha den på mig. Än mindre ska jag kunna idka utpressning mot min arbetsgivare för denna inskränkning av mitt kulturella/religiösa uttryck.
Det stora problemet för mig är inte så mycket mångkulturen i sig, utan att den representerar ett allmänt samhällsförfall med stadigt ökade kostnader, brottslighet, ekonomisk, etnisk och religiös segregation, ghettobildning, återinförande av vidskepelse och en massa andra negativa effekter som inte på långa vägar uppvägs av att kunna köpa halalkött, gå i moské, betala mer än illegala invandrare för vård och tandvård eller betala en av världens högsta skattesatser.
Fanns det konkreta positiva effekter som övervägde de uppenbart negativa så skulle antalet "rasister" sjunka lika fort som Alliansen gör i partisympatimätningarna.