2014-06-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
(Lång text om Sverige åt alla)

Då skall vi se om vi vänder på den här pannkakan vad vi får ut:

Kurdistan åt alla?

Kurdistan är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga nattklubbar, inga bidrag till föreningar för homosexuellas rättigheter, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

SkepticsLTD menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Kurdistan är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Svenska kvinnor som vill bada toppless skall få det, Pastafarianer skall få stå på tutan i sina bilar 5 gånger 5 minuter om dagen och på torgen skall konstnärer vara fria att skildra profeten Muhammad i fantasifulla ställningar ihop med småflickor.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Räcker Kurdistan åt alla kulturer?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

Ominus: Håller du med om ovanstående text anpassad för Kurdistan? Om inte är du lika hycklande och med samma dubbelmoral som alla andra vänstertomtar.
Senast redigerad av SkepticsLTD 2014-06-06 kl. 17:15.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swamp.thing
Det är vi svenskar som är de största invandrarna i Sverige (ungefär som amerikaner i USA).

Tycker vi ska lämna tillbaka landsytan till gutar och götar personligen.

Gutar och Götar är alltså inte svenskar?
Citera
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
För att det inte existerar instängslade egna kvarter som omfattar någon etnisk gruppering du får tänka själv lite, du som svensk säger du? Du som svensk står som värd för dessa ''mångkulturella'' etniska grupper som kommer och skall bosätta sig i ditt land. Du kan tycka om det eller inte men verkligheten ser ut så, så varför väljer du att hata och skapa osämja när du kan skapa ett samhälle där alla kan dela på det likgiltigt? Det är fred du vill ha eller hur?

Sverige är ett individualistiskt samhälle, därför ska inte staten lägga sig i om jag vill skapa ett grindsamhälle där jag och mina grannar bestämmer vem som får och vem som inte får bosätta sig eller vistas där inne. Det är ju precis denna utveckling som alliansen har velat ska komma till stånd de senaste 8 åren - folkgemenskap ā la socialdemokratin är det värsta som finns: "volksgemeinschaft", smaka på ordet, det är ett riktigt brunt bittert nazistiskt kräkmedel man fått i munnen. Nej, fram för mångkulturen där var och en sköter sig själv. För att citera Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör:
Citat:
Jag bor i ett villaområde som är lika homogent som de enklaver du beskriver. Vi hålls ihop av att vi jobbar mycket, lägger sjuka pengar på bilar och resor, har fina trädgårdar som vi inte hinner sköta och kan varenda avsnitt av Solsidan. Det är vanligt i hela världen att människor som är lika vill bo nära varandra. Och ofta är det saker som jobb och intressen som gör att man gillar varandra. En del gillar bara de som är av samma etnicitet som en själv. Jag är inte så upprörd över det. Jag är upprörd över de som menar att just deras svenskhet måste gälla för alla. Så menar till exempel Sverigedemokraterna. Därför gillar jag olika.
Han lever ju precis det livet som jag beskriver. Han är ju chefredaktör för Aftonbladet, Sveriges mest politiskt korrekta tidning. Om du motsätter dig mitt val, motsätter du dig Aftonbladet som är de största vurmarna för mångkultur i dagens Sverige, samtidigt som du motsätter dig hela kampanjen "Vi gillar olika".
Senast redigerad av Uran233 2014-06-06 kl. 17:48.
Citera
2014-06-06, 17:16
Medlem
Citat:
Varför väljer så många att behålla sin underlägsna kultur om svensk kultur är så fantastisk? Det är något som inte stämmer här.

En anledning är klankultur där hedersbegreppet är viktigt en annan är barnindoktrinering.

I den islamska där man ska slå sina barn om de inte läser bönerna och redan i späd ålder uppfostra sitt barn till muslim. Dvs man tar bort den fria vilja att välja livsstil.
Traditionens makt är stor, det känns tryggare att hålla sig till det man känner till.

En muslimsk tjej får inte gifta sig med en jude, kristen eller hindu, för många kulturer är rasistiska.
Syrianer gifter sig med syrianer, kurder med varandra osv det har med hederskultur att göra.

Många kulturer är intoleranta och inskränkta att acceptera mångkultur innebär att man är tolerant mot de intoleranta och accepterar därmed ett sämre land.

Än en gång var människor kommer ifrån eller hur de ser ut spelar ingen roll. Det jag är emot är underlägsna kulturer utbredning.

En främmande kultur som kan visa att den har skapat lycka och välstånd har jag inget emot.
Men de kulturer som vi tar emot idag har ju bara visat att det är skräp.
Senast redigerad av rusellpeters 2014-06-06 kl. 17:55.
Citera
2014-06-06, 17:16
Medlem
Fulfarfars avatar
Migration är inte fel - men detta under förutsättning att man har tydliga gränser och villkor för medborgarskap (kunna språket är självklart). Dessutom (fundamentalt) bör ju den invandrande kunna försörja sig från start.

Vänstern försöker alltid få det till att immigration helt självklart innehåller en absurt stor portion asylinvandring. Det är ett fullständigt självutplånande förhållningssätt till invandring.
Citera
2014-06-06, 17:19
Medlem
Varför stanna halvvägs?
I ett sant mångkulturellt samhälle bör det naturligtvis finnas plats för annat än bara det svenska.
Dvs var och en bör ha rätt att leva efter sina egna lagar och värderingar.
Varför ska den svenska lagboken tvunget berätta för alla vad som är rätt och vad som är fel?
Och varför ska alla skyltar runt om i landet vara på svenska?
Varför ska alla skolungdomar tvingas lära sig det svenska språket?
Det råder utan tvekan nån slags kolonialism på den här plätten i världen där svenska staten verkar ha tagit kontroll o förslavat folket.

Citera
2014-06-06, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swamp.thing
Tidpunkt för konstitution spelar ingen roll.

Vi hör ändå inte hemma på denna landsyta i min mening.

Nu är det väl iofs ingen som bryr sig om vad just du tycker, men vilka menar du hör hemma här i Sverige?
Citera
2014-06-06, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

Kurdistan åt alla?

Kurdistan är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga nattklubbar, inga bidrag till föreningar för homosexuellas rättigheter, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

SkepticsLTD menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Kurdistan är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Svenska kvinnor som vill bada toppless skall få det, Pastafarianer skall få stå på tutan i sina bilar 5 gånger 5 minuter om dagen och på torgen skall konstnärer vara fria att skildra profeten Muhammad i fantasifulla ställningar ihop med småflickor.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

Ominus: Håller du med om ovanstående text anpassad för Kurdistan? Om inte är du lika hycklande och med samma dubbelmoral som alla andra vänstertomtar.

Glöm inte att blonda kvinnor kräver att män inte får vistas i offentliga miljöer vissa tider.
Citera
2014-06-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

Kurdistan åt alla?

Frågeställningar:

Har jag fel?

Absolut inte. Kurdistan är för det första inte ett land. Sverige är ett land, och har i sin grundlag skrivet "Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas."
Citera
2014-06-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?

Du har uppenbarligen rätt i att Sverige nu är ett land bebott av människor från alla möjliga tänkbara och otänkbara kulturer. Att Sverige är till för alla har du lika uppenbart fel i, inget land är till för alla. T.o.m. mångkulturalisterna är t.ex. ofta fientligt inställda till s.k. hedersvåld, förmodligen ett tecken på deras rädsla för det okända, fördomar och främlingsfientlighet. Svenska lagar utgör ett problem för mångkulturen, då vi inskränkt nog lagstadgat mot flera kulturella fenomen som är vanliga i våra invandrarländer. Sådana hinder måste förstås avlägsnas innan Sverige i sanningen kan sägas vara öppet och tolerant. Idag har vi helt orimliga förbud mot såväl barngiftemål som våldtäkt inom äktenskapet, t.o.m. vanlig hederlig prygling är förbjudet. Stenar man en bög blir det också ett jäkla liv. Giftermål med nära släktingar är inte heller särskilt accepterat i Sverige, vilket förstås är kränkande för många.

Citat:
Räcker Sverige åt alla kulturer?

Det beror på vad du menar med räcker. Kan alla kulturer få fullt utrymme? Nej, givetvis inte, eftersom vissa kulturers rättigheter då inskränker på andras. Böneutrop inskränker på min frihet att slippa religiös propaganda i offentliga rummet. Andra kulturella uttryck och sedvänjor inskränker på svenska lagrummet, som påpekats.

Den stora frågan är väl kanske ändå inte om det ska finnas halal-kött att köpa i livsmedelsbutikerna, utan om det är rimligt att värdlandet ska ta en enorm ekonomisk, social och trygghetsmässig smäll bara för att få glädjen att påprackas moskéer, böneutrop och grisförbud på skolor och förskolor? Mångkultur förutsätter, något paradoxalt, segregation. Eftersom många kulturer är dåligt kompatibla och har djupt gående motsättningar mellan varandra så bäddar det för konflikter. Det är inte alls säkert att glädjen och tacksamheten över att själv få utöva sin egen kultur överstiger ilskan och indignationen över att grannen får göra samma sak.

Citat:

De har redan eget spelrum, det råder religionsfrihet och om dina kulturella uttryck håller sig inom svensk lag så är det ju fritt fram. Det är inte samma sak som att olika regler ska gälla för olika kulturer, det är ju särbehandling och inte likabehandling. Om din kultur kräver att du bär burka så får du antingen låta bli att komma till ett land där det begränsar dig eller så får du slå dig ner bland dina egna i det nya samhället och låta dem försörja dig och skapa jobb och arbetsplatser där du inte begränsas. Det är orimligt att värdsamhället ska stå för den kostnaden eller erbjuda alla mer eller mindre bisarra kultur- och religionsuttryck fritt spelrum. Kommer du till ett sekulärt land, agera sekulärt och var religiös på din fritid. Det gäller alla. Om vissa arbetsgivare tycker det är OK med burka, fine, om de inte tycker det, fine. Deras beslut, inte ditt krav.

Jag kan inte förvänta mig att dyka upp på jobbet med en gigantisk rövhatt och förvänta mig att bli respekterad eller få förlänga min provanställning bara för att jag tillber den stora rövguden, om jag insisterar på att jag MÅSTE ha den på mig. Än mindre ska jag kunna idka utpressning mot min arbetsgivare för denna inskränkning av mitt kulturella/religiösa uttryck.

Det stora problemet för mig är inte så mycket mångkulturen i sig, utan att den representerar ett allmänt samhällsförfall med stadigt ökade kostnader, brottslighet, ekonomisk, etnisk och religiös segregation, ghettobildning, återinförande av vidskepelse och en massa andra negativa effekter som inte på långa vägar uppvägs av att kunna köpa halalkött, gå i moské, betala mer än illegala invandrare för vård och tandvård eller betala en av världens högsta skattesatser.

Fanns det konkreta positiva effekter som övervägde de uppenbart negativa så skulle antalet "rasister" sjunka lika fort som Alliansen gör i partisympatimätningarna.
Senast redigerad av FreedomOfSpeech201 2014-06-06 kl. 17:34.
Citera
2014-06-06, 17:33
Medlem
Citat:
Absolut inte. Kurdistan är för det första inte ett land. Sverige är ett land, och har i sin grundlag skrivet "Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas."

Du är medveten om att en grundlag kan ändras va?
Citera
2014-06-06, 17:34
Avslutad
Hur skrattretande är det inte med en TS från Bosnien som vurmar för mångkultur i Sverige. Ja, det gick ju bra för er där nere på Balkan. Varför bildar ni inte era mångkulturella lyckoriken i era hemländer istället är min fråga? En sådan som TS skulle säkert vara mycket uppskattad i Bosnien eller Serbien, eller varför inte Saudiarabien...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in