2014-06-06, 17:44
Medlem
Jareds avatar
Tjena alla flashbackare, har köpt en keyboard och vill lära spela några låtar. Dock i helskotta förstår jag mig inte på noter? Kan inte läsa dom men vet vad tangenterna har för beteckningar på keyboarden (A-f). Finns det noter fast i alfabetisk form?
Citera
2014-06-06, 17:49
Medlem
C-C är det tonala omfånget. Det är svårt att spela piano om man inte kan noter. Om du har en låt noterad i g-klav är nyckelhåls C på det första hjälplinjen. E är på den första linjen. Det är bara att tänka, tonerna går cdefgabc.
Citera
2014-06-06, 17:56
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
C-C är det tonala omfånget. Det är svårt att spela piano om man inte kan noter. Om du har en låt noterad i g-klav är nyckelhåls C på det första hjälplinjen. E är på den första linjen. Det är bara att tänka, tonerna går cdefgabc.

Jag har spelat piano/klaviatur i snart 40 år och kan inte en not. Det funkar med gehör också. Ackordanalys är väl en bra början.
Citera
2014-06-09, 04:40
Medlem
Pellenezs avatar
*forumflytt*

/Mod
Citera
2014-06-09, 04:56
Medlem
RickyMartins avatar
http://zrajm.org/songs/notguide/pic/pianonoter.gif

Här har du en bra bild. Det är en G-klav på den övre och en F-klav på den undre, med hjälp av dom vet du vart tonerna finns. Tex så är G på linjen där G-klaven börjar i mitten, sedan kan du räkna från det. På F-klaven hittar du F på linjen mellan prickarna.

Lycka till!
Citera
2014-06-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Tjena alla flashbackare, har köpt en keyboard och vill lära spela några låtar. Dock i helskotta förstår jag mig inte på noter? Kan inte läsa dom men vet vad tangenterna har för beteckningar på keyboarden (A-f). Finns det noter fast i alfabetisk form?

När jag lärde mig noter som barn så fick jag tipset att sjunga låten jag skulle spela med tonernas namn som text. Det funkade jättebra och tränar både notläsning och gehör.
När du väl har tolkat noterna och har grepp om låten/stycket..då kan du sätta dig vid keyboarden.....då kan detflyta på bra. Att sitta och harva to för ton kan vara tröstlöst..då är det bättre att läsa/sjunga noterna först.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in