2014-06-06, 17:17
Medlem
Om Ryssland strypte vapentillförsel in i Ukraina och respekterade Ukrainas gränser i sitt nuvarande skick så tog säkert konflikten slut ganska snart. Nu blir det ytterligare lidande för befolkningen i öster innan Ukrainska armen har rensat klart. Förhoppningsvis har man talat förstånd med Putin nu han var inbjuden till minnescermonin över västs landstigning och dom stora allierade förlusterna på D-dagen.
Att mötas och för dialog kan ju lösa upp många knutar.
2014-06-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Flygplan nedskjutet över Sloviansk. RT.com konfirmerar detta.

https://www.youtube.com/watch?v=USkIDjRhfmI

edit: ett "spionplan", Antonov AN-30

edit2: Strelkov, befälhavare i Sloviansk bekräftar att Manpads använts:
"Summaries and Comments @ strelkov_info
6.6.14. 18:55. Posted by militiamen. / / "The AN-30 was shot down by two shots from MANPADS. / / Coma .. http://vk.cc/2FxJa5"

edit3: Annan video av händelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=-YZVxAjFw8Q

Jag tycker det ser ut som att piloten klarar att hålla planet flygande i alla fall
2014-06-06, 17:26
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Om Ryssland strypte vapentillförsel in i Ukraina och respekterade Ukrainas gränser i sitt nuvarande skick så tog säkert konflikten slut ganska snart. Nu blir det ytterligare lidande för befolkningen i öster innan Ukrainska armen har rensat klart. Förhoppningsvis har man talat förstånd med Putin nu han var inbjuden till minnescermonin över västs landstigning och dom stora allierade förlusterna på D-dagen.

Problemet är inte Ryssland det är Ukraina. eller mera deras attityd mot sina minoriteter och hur man handskas med dessa. Konflikten kommer inte att få ett snart slut, alla gånger som regeringssidan i ett inbördeskrig använder övervåld så leder det till fortsatt motstånd. Kanske speciellt om man använder politiskt motiverade extremister i sina förband. Att man sen stänger av vatten till miljoner "ukrainare" lär inte heller lugna ner.
2014-06-06, 17:26
Moderator
vfs avatar
Citat:
Flygplan nedskjutet över Sloviansk. RT.com konfirmerar detta.

https://www.youtube.com/watch?v=USkIDjRhfmI

edit: ett "spionplan", Antonov AN-30

edit2: Strelkov, befälhavare i Sloviansk bekräftar att Manpads använts:
"Summaries and Comments @ strelkov_info
6.6.14. 18:55. Posted by militiamen. / / "The AN-30 was shot down by two shots from MANPADS. / / Coma .. http://vk.cc/2FxJa5"

edit3: Annan video av händelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=-YZVxAjFw8Q

Spionplan kan det omöjligt vara då det flög över Ukraina och tillhörde den legala makten i Ukraina. Spionerar gör man över främmande makts territorium. Om det blev nedskjutet hoppas jag att dom ansvariga straffas hårt. Jag misstänker att verktyget kom från Ryssland.

Men det tror inte du kanske?
2014-06-06, 17:28
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Spionplan kan det omöjligt vara då det flög över Ukraina och tillhörde den legala makten i Ukraina. Spionerar gör man över främmande makts territorium. Om det blev nedskjutet hoppas jag att dom ansvariga straffas hårt. Jag misstänker att verktyget kom från Ryssland.

Vem vet? Antonoven var antagligen made in russia, så att säga. En annan tanke bara, sist jag såg ryska lv missiler var det polsk text på.
2014-06-06, 17:33
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Däremot är det ytterst tydligt att Ukraina kommer att få krossa detta uppror i fred, Ryssland har inte ens protesterat mot att Ukraina flög CAS vid gränsposteringen i går så det är uppenbart att Ryssland inte tänker riskera något mera i denna konflikt.

Krigsveteraner med gammal utrustning är ungefär så långt Ryssland är beredda gå i stödet, och jag funderar lite på hur detta kommer att ses bland de grupper av ryska nationalister Putin flörtat med tidigare. Genom att prata om att "stödja ryssar utomlands" så har man ju målat in sig i ett hörn.

Absolut, den här kampen är över, och snart är konflikten det också, utom efterverkningar i form av ekonomiskt missgynnande behandling av Ukraina från rysk sida eller av Ryssland från västs sida. Det säger en hel del att resvarningen helt tagits bort för en stad som Odessa.

Jag tror inte Putin behöver vara rädd för nationalisterna, han har tagit Krim och varit mer styv i korken än någon trodde var möjligt 2014. Han behöver däremot avsluta äventyret snabbt för att ta itu med rysk ekonomi medan han fortfarande har folkets förtroende...

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det verkar som att EU-ledarna vill ge Putin en chans att retirera stegvis innan det tas beslut om vidare sanktioner. Frankrikes president Hollande ville t ex inte säga att tillverkningen av två ryska krigsfartyg ska upphöra. Tysklands rikskansler Merkel har också sagt att hon inte vill ta steget än. Det blir att se vad som händer härnäst. Jag misstänker att det finns en del inofficiella samtal i bakgrunden och även en del inofficiella handlingsplaner. Putin gjorde ett misstag genom att ge sig på Ukraina, alla vet detta och förmodligen även han själv, han måste snyggt retirera utan att tappa ansiktet inför ryska folket.

EU-ledarna har aldrig haft några planer på att införa några hårda sanktioner, vilket är rätt uppenbart vid det här laget. UK vill inte säga nej till billig gas och oligarkpengar i City of London, Frankrike vill inte avbryta miljardaffärer och skada sitt förtroende som krigsmaterielexportör och Tyskland vill fortsätta sälja Siemens, Bosch och Mercedes till Ryssland.

Jag är med på att det var ett misstag att blanda sig i som de gjorde, även Krim, MEN det kan vara så här, att nationalistiska krafter i Ryssland hade krävt ett ingripande senare, (notera att världens radar då hade varit riktad mot eventuella fel hos den ukrainska övergångsregeringen om inte Putin lagt sig i) - DÅ hade vi kunnat hamna i ett värre läge än det vi nyss kommit ur, och då hade Ryssland möjligen gått in i fler delar än på Krim.

Det får vi aldrig veta, men jag kan tänka mig att läget hade kunnat utvecklas till mer konflikt utan smygövertagandet av Krim.
2014-06-06, 17:35
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:

Det är väl troligt att det är ryska vapen som använts då sådana används på bägge sidorna av konflikten. De lär finnas att skaffa på den svarta marknaden, om de inte tagits i beslag någonstans.
2014-06-06, 17:37
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Jag tycker det ser ut som att piloten klarar att hålla planet flygande i alla fall

Om detta är samma plan, så verkar besättningen ha hoppat.
https://twitter.com/BungeeWedgie/status/474935311597056000/photo/1
2014-06-06, 17:39
Moderator
vfs avatar
Citat:
Det är väl troligt att det är ryska vapen som använts då sådana används på bägge sidorna av konflikten. De lär finnas att skaffa på den svarta marknaden, om de inte tagits i beslag någonstans.

Nu känner jag inte till den svarta marknaden för handburna surface to air missiler i Ukraina men jag misstänker att den är ganska liten för att inte säga obefintlig.

Missilen i fråga var nog direktimporterad från ett stort grannland.

Citat:
Om detta är samma plan, så verkar besättningen ha hoppat.
https://twitter.com/BungeeWedgie/status/474935311597056000/photo/1

På filmerna är det blå molnfri himmel men på bilden är det tjockt med moln. Fantastiskt.
2014-06-06, 17:47
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Nu känner jag inte till den svarta marknaden för handburna surface to air missiler i Ukraina men jag misstänker att den är ganska liten för att inte säga obefintlig.

På filmerna är det blå molnfri himmel men på bilden är det tjockt med moln. Fantastiskt.

Väldigt liten chans att manpads har funnits i förråden som diverse miliser tömde när det hela drog igång menar du?
2014-06-06, 17:48
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:

Med tanke på att även stora bolag som Bofors varit involverat i vapensmuggling av avancerade vapen, bör man nog inte utesluta att allt finns att få om man har pengarna - och att det lär finnas rika ryssar som är beredda att strö ett fragment av sina miljarder till att finansiera DPR/LPR behöver vi nog inte spekulera om.

Citat:

Som sagt var, jag har ingen koll på var bilden kommer från. De båda videorna verkar vara från samma incident och att det skjutits ned har bekräftats av rt.com och befällhavaren.

edit: uppenbarligen inte samma plan. På film två syns det tydligt att det brinner kring vänstra vingen och på bilden brinner högra sidan.
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-06-06 kl. 17:55.
2014-06-06, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varför skulle just Putin göra något sånt? Ukraina lever under förtryck av en terrormaffia som med folkmord och fulspel håller sig vid makten utan någon som helst demokratisk rätt. Terrorregimer verkar vara din och Åsa-Nisses favoritregimer, så ni kanske ska införa det här också? Bildt är ju vän med er så ni har halva inne, nu gäller det bara att med våld och vapen ta makten i vår demokrati och sen förtrycka och mörda oss svenskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in