Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Däremot är det ytterst tydligt att Ukraina kommer att få krossa detta uppror i fred, Ryssland har inte ens protesterat mot att Ukraina flög CAS vid gränsposteringen i går så det är uppenbart att Ryssland inte tänker riskera något mera i denna konflikt.
Krigsveteraner med gammal utrustning är ungefär så långt Ryssland är beredda gå i stödet, och jag funderar lite på hur detta kommer att ses bland de grupper av ryska nationalister Putin flörtat med tidigare. Genom att prata om att "stödja ryssar utomlands" så har man ju målat in sig i ett hörn.
Absolut, den här kampen är över, och snart är konflikten det också, utom efterverkningar i form av ekonomiskt missgynnande behandling av Ukraina från rysk sida eller av Ryssland från västs sida. Det säger en hel del att resvarningen helt tagits bort för en stad som Odessa.
Jag tror inte Putin behöver vara rädd för nationalisterna, han har tagit Krim och varit mer styv i korken än någon trodde var möjligt 2014. Han behöver däremot avsluta äventyret snabbt för att ta itu med rysk ekonomi medan han fortfarande har folkets förtroende...
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Det verkar som att EU-ledarna vill ge Putin en chans att retirera stegvis innan det tas beslut om vidare sanktioner. Frankrikes president Hollande ville t ex inte säga att tillverkningen av två ryska krigsfartyg ska upphöra. Tysklands rikskansler Merkel har också sagt att hon inte vill ta steget än. Det blir att se vad som händer härnäst. Jag misstänker att det finns en del inofficiella samtal i bakgrunden och även en del inofficiella handlingsplaner. Putin gjorde ett misstag genom att ge sig på Ukraina, alla vet detta och förmodligen även han själv, han måste snyggt retirera utan att tappa ansiktet inför ryska folket.
EU-ledarna har aldrig haft några planer på att införa några hårda sanktioner, vilket är rätt uppenbart vid det här laget. UK vill inte säga nej till billig gas och oligarkpengar i City of London, Frankrike vill inte avbryta miljardaffärer och skada sitt förtroende som krigsmaterielexportör och Tyskland vill fortsätta sälja Siemens, Bosch och Mercedes till Ryssland.
Jag är med på att det var ett misstag att blanda sig i som de gjorde, även Krim, MEN det kan vara så här, att nationalistiska krafter i Ryssland hade krävt ett ingripande senare, (notera att världens radar då hade varit riktad mot eventuella fel hos den ukrainska övergångsregeringen om inte Putin lagt sig i) - DÅ hade vi kunnat hamna i ett värre läge än det vi nyss kommit ur, och då hade Ryssland möjligen gått in i fler delar än på Krim.
Det får vi aldrig veta, men jag kan tänka mig att läget hade kunnat utvecklas till mer konflikt utan smygövertagandet av Krim.