Citat:
Vad är det i så fall du efterfrågar? Du frågade efter en vers där Anden beskrivs tillsammans med Fadern och Sonen vid tronen - har du på förhand bestämt att du inte vill se någon sådan vers och vill bortförklara denna så kan du förstås bortförklara 100 verser som beskriver detta med att det ska tolkas symboliskt, om du vill.
"på förhand bestämt", "inte vill se", "bortförklara", nu är det respektlöst igen.
Jag frågar efter anden som person så som t.ex. Jesus beskrivs i bibeln. Detta skriftställe tycker jag inte beskriver en person om man kollar alla ställen där Guds sju andar beskrivs:
"de sju andarna framför hans tron", "Så säger han som har Guds sju andar", "sju facklor brann framför tronen, det är Guds sju andar", "mitt för de äldste stod ett lamm, och det såg ut att ha blivit slaktat. Det hade sju horn och sju ögon, som är Guds sju andar"
Det är först och främst sju andar och inte en ande.
Och Guds sju andar representeras av sju facklor sju horn och sju ögon, det låter inte som en person enligt mig.
Och Jesus "har" Guds sju andar, hur kan man "ha" en person? Att ha en kraft är mer logiskt, att Jesus "har" Guds kraft som han fått av Gud.
Det är samma problem när Guds ande fördelade sig på lärjungarna under pingstdagen(Apg 2:3-4), hur kan en person fördela sig och fylla människor? Då handlar det om mer än sju andar i så fall. Det logiska är att det är Guds kraft som fördelar sig på lärjungarna.
Citat:
Igen - detta beror på hur vi tolkar texten. Det finns flera sätt att tolka denna vers, liksom de flesta andra verser, på. Hur många gånger ska din teori om att Bibeln är enkel att tolka, och att denna enkla tolkning alltid leder till dina egna slutsatser, behöva motbevisas innan du förstår att Bibeln är komplicerad, i meningen att den ofta kan tolkas på flera olika sätt och att olika tolkningar leder till olika slutsatser?
Har du provat att tolka den enligt Jehovas vittnens tolkningar? Som det känns nu så provar du inte det, utan försvarar andra tolkningar. Du kanske upptäcker att det plötsligt blir enkelt att förstå dom flesta skriftställena, om inte alla?
Citat:
Nu blev du respektlös igen.
Citat:
Doxologin riktas till Fadern och till Sonen - "Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet"; hur måste man inte "krångla till det" för att mena att den direkt påföljande tillbedjan som ges inte ges till desamma som den direkt föregående doxologin riktats till?
Ska texten alltså krånglas till när dess uppenbara mening är en sådan som du inte håller med om?
Ska texten alltså krånglas till när dess uppenbara mening är en sådan som du inte håller med om?
Det är inte krångligt, det står inte uttryckligen vem man tillber, punkt.
Möjligheten finns att dom tillber både fadern och sonen, men möjligheten finns också att dom tillber fadern, så som dom nyss gjorde. Håller du inte med om det?
Citat:
Ja, det är ingen direkt hemlighet att Nya testamentet i huvudsak handlar om Jesus. Eller att Anden förmedlas först efter hans mission. Du svarar däremot inte på hur en opersonlig kraft kan älska, uppröras, tala, resonera, etc. - samtidigt som denna beskrivs som någon annan än Fadern och Sonen. Var detta något du medvetet valde att låta bli att besvara?
Återigen respektlöst. Du har undvikit att svara på flera frågor som jag har ställt, utan att jag påpekat det ens, och absolut inte påstått att du har gjort det medvetet. T.ex. frågan om hur man tillber anden.
Mitt svar är att den heliga anden personifieras i bibeln, så som man t.ex. personifierar visheten och synden:
"Men alla Vishetens barn har gett Visheten rätt."(Lukas 7:35 Bibel2000)
"Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär inom mig. Finns ingen lag är synden död. Jag levde en gång, när lagen inte fanns för mig. Men när budordet kom fick synden liv, och jag dog. Det visade sig att det budord som skulle föra till liv förde mig till döden. Ty synden grep tillfället, den bedrog mig med budordet och dödade mig genom det. " (Rom 7:8-11 Bibel2000)
Citat:
Ja jag skrev fel, jag skrev en 2:a istället för 1:a.
Citat:
Jag ser inte riktigt någon ontologisk skillnad mellan påståendena. Vad du sedan menar med att a skulle syfta till en person och b skulle syfta till en annan förstår jag däremot inte, då du kategoriserat påståendena i bokstäver och personerna i siffror. Vad "a är person 3" ska betyda blir helt obegripligt - menar du att dina påståenden samtidigt är personer, eller vad? Kan du uttrycka detta på ett lite klarare sätt?
Jag tycker det var väldigt klart och tydligt. Jag beskrev faktorerna som en vanlig logisk ekvation där bokstaven a representerar en faktor och bokstaven b representerar en annan faktor, och dessa faktorer går inte ihop.
Jag visade att tankegången inte går logiskt ihop, resultatet blir a<>b. Om jag har ställt upp ekvationen fel, så får du förklara detta.
Menar du att faktor a är fel?
Menar du att faktor b är fel? (faktor b blev fel siffra, 2 istället för 1 men det påverkar inte resultatet).
Citat:
Då stämmer det jag sade: "Guds andes Gud är Gud"?
Citat:
Citat:
Citat:
Det står "Guds ande" på många ställen, liksom att Fadern är Andens ursprungsprincip - att Anden utgår från Fadern. Om Fadern som ursprungsprincip innebär att han är Sonens Gud så kan vi genom inferens se att han även är Andens - om Anden uppfattas som en person, som Gud, kallas Guds ande och har Fadern som ursprungsprincip liksom Sonen uppfattas som en person, som Gud, kallas Guds son och har Fadern som ursprungsprincip.
Svaret är helt enkelt att det inte står i bibeln?