Citat:
Ursprungligen postat av
zizacon
Jag har också väldigt svårt att se honom i Chelsea på ett rent spelmässigt plan. Jag menar det här är en klubb som redan sålt en av sina mest framgångsrika spelare (Mata) helt enkelt för att Mourinho inte vill spel ett sånt spel. Och sedan ska man ta in Fabregas som är själva urtypen för det passningsorienterade spelet och har spelat hela sin karriär i världens två absolut mest utpräglade bollhållande lag. Jag menar, man kan ju inte påstå att Fabregas skulle vara någon defensiv stjärna i förhållande till Mata - det kommer vara precis samma problem en gång till.
Om det hela blir av, vilket känns mycket tveksamt, så kan jag inte tänka mig annat än att det är Roman som agerar lös kanon på däck igen - och fortsätter sitt sjuka samlande av offensiva mittfältare. Förmodligen med nostalgiinslag ungefär som Torreshistorien - där Roman helt enkelt tyckte om att titta på spelaren säsongen 2008, och agerar efter det när chansen uppenbarar sig.
Fabregas är ju inte hundraprocentig i Arsenal heller längre eftersom man redan har Özil på den platsen. Så det skulle i så fall bli något trixande med en kant eller djupare ner i banan - där man vid sidan av Ramsey egentligen vill ha en defensivt präglad spelare. Men i Arsenals fall så är Fabregas åtminstone ett säkert köp i den mån att han kan spelet, spelet gynnar hans styrkor, och han har varit i klubben innan. I Arsenal skulle han åtminstone användas på rätt sätt, om än inte alltid i rätt position.
Mata är inte Fabregas och situationen är inte likadan. Mata petades som 10'a eftersom Oscar ansågs vara ett större löfte (och han rättfärdigade det under hösten) samtidigt som Mata hade ett högt marknadsvärde som man kunde utnyttja. Fabregas och Mata var/är tänkta att spela på olika positioner samtidigt som Mata inte ansågs kunna spela som 8'a, något som Cesc kan.
Mou har spelat med många passningssäkra mittfältare förut, Modric inte minst i Real. Han kanske vill att den mer kreativa spelaren är djupare ner.
Typisk anti-CFC propaganda att försöka hitta problem i lägret och kalla en värvning för "Roman"-värvning när ingenting alls antyder det. Chelsea har varit ute efter en kreativ 8'a under flera år nu, och Cesc kan ta den rollen. Matic kan lätt ta större defensivt ansvar då han är som bäst där och Fabregas får stå för uppspelen (en offensiv B2B).
Det erbjuder inte perfekt balans då man helst vill se spelare som erbjuder något både defensivt och offensivt, men det är ett mycket mycket bättre alternativ än vad man haft under många år.
Det är ju också talande att Chelsea har ett par spelare man hellre vill ta in, uppenbarligen är Cesc inte den perfekta spelaren men fortfarande en tillräckligt stor uppgradering för att man starkt ska kunna överväga honom.
Man har också Ramires, Mikel och MVG som kan komma in och erbjuda mer soliditet i mitten om Mou skulle välja det. En titel vinns på bredd och mer än ett taktiskt alternativ bland annat.
Det bästa med detta är att det låter Oscar fokusera mer på att hitta farliga positioner istället för att komma djupt för att få bollen hela tiden, något jag varit starkt kritisk till hela säsongen. Jag tycker att Oscar inte är en överdrivet bra playmaker utan mer utav en spelare som ska stå i farliga positioner och få bollen från någon mer kreativ.