Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-05, 02:31
Medlem
koko-kanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ja usch nej, inte ska de få nyttja sin yttrande"frihet"!
på tal om att föra samhället 100 år tillbaka i tiden...

Ateist och feminist är lika korkat som att vara en ateistisk kristen.

självklart får de säga vad de tycker. jag är bara glad att det finns de som säger ifrån på skarpen när de gör det så de inte tror att det är något som accepteras av resten av samhället.

haha, vad i helvete tror du att feminism har att göra med religion överhuvudtaget - förutom att jag förespråkar att man ska få tro på det man vill så länge man inte skadar någon annan?

vad tror du egentligen att feminism betyder? vi kanske pratar om olika saker här...
Citera
2014-06-05, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koko-kanel
självklart får de säga vad de tycker. jag är bara glad att det finns de som säger ifrån på skarpen när de gör det så de inte tror att det är något som accepteras av resten av samhället.

Jag tycker att det är oroväckande att all svensk media, public-service inkluderad, är extremt partiska.
Public-service ska vara opartiska av uppenbara anledningar men det är dom inte.

Citat:
haha, vad i helvete tror du att feminism har att göra med religion överhuvudtaget - förutom att jag förespråkar att man ska få tro på det man vill så länge man inte skadar någon annan?

vad tror du egentligen att feminism betyder? vi kanske pratar om olika saker här...

Religion = ideologi. Feminism = ideologi.

Båda dessa ideologier är grundade i sagor och mytologi.
Heliga andar - Patriarkat
Uppståndelse - Könsmaktsordning
Änglar - Lönediskriminering
Onda judar - Skrevande tunnelbanemän som utövar sin könsmakt över kvinnor

Notera att ingen av dessa kan beläggas med fakta.
Citera
2014-06-05, 02:44
Medlem
Bewnhurs avatar
Feminism har blivit en fråga som inte längre handlar om kvinnors rättigheter. Själva feminismen har försökt (och misslyckats) med att bli en universal politik (I Sverige). Feministerna vågar inte ta tag i problem som man tidigare gjorde.

Ett exempel är Susan Moller Okins bok "Is multiculturalism bad for Women?". Idag skulle det anses vara främlingsfientlig smörja i de flesta kretsarna där feminismen inte längre står för kvinnors rättigheter och skyldigheter. Feminismen idag vågar inte ta upp exempel som Okin gjorde. Titta bara på Fi! och deras bristande kritik på samhällen där kvinnan är ordentligt underordnad. Gör man något för att hjälpa sina systrar? Nej det gör man inte av rädsla för att kritisera en kultur och dess värderingar.

Att inte bli kallad för främlingsfientlig är idag viktigare för många feminister än att hjälpa kvinnor, och därför har jag svårt att respektera den typen av feminism. När det kommer till krav på samma rättigheter och skyldigheter i samhället så anser jag att det självklart ska vara lika mellan könen.

Kort sagt, om feministerna vågade stå på sig mer skulle jag respektera dem mer. Men om vi tittar på Fi! igen så är kampen mot rasism och främlingsfientlighet viktigare än kvinnofrågorna. Jag skulle bli glad om problemen som Okin tar upp i boken faktiskt skulle få lite mer uppskattning i dessa kretsar, vilket bland annat involverar kritik av judendomen, islam och kristendomen. Men det törs man inte av rädsla att trampa någon envis sate på tårna.
Citera
2014-06-05, 02:45
Medlem
koko-kanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Jag tycker att det är oroväckande att all svensk media, public-service inkluderad, är extremt partiska.
Public-service ska vara opartiska av uppenbara anledningar men det är dom inte.

Religion = ideologi. Feminism = ideologi.

Båda dessa ideologier är grundade i sagor och mytologi.
Heliga andar - Patriarkat
Uppståndelse - Könsmaktsordning
Änglar - Lönediskriminering
Onda judar - Skrevande tunnelbanemän som utövar sin könsmakt över kvinnor

Notera att ingen av dessa kan beläggas med fakta.

hur ska mainstreammedia vara opartisk då menar du? genom att vara mer som avpixlat typ?

okej...så lönediskriminering existerar inte? eller patriarkatet? och du pratar om att andra tror på sagor och påhitt? jag tyckte också feminism var töntigt när jag var i 20-årsåldern. men sen växte jag upp och lärde mig ett och annat om livet. jag vet inte hur gammal du är, men någonstans är du i akut behov av att växa upp lilla vän.

näe, jag får nog återvända till mitt happy place och lägga den här diskussionen bakom mig.
Citera
2014-06-05, 02:47
Medlem
koko-kanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Feminism har blivit en fråga som inte längre handlar om kvinnors rättigheter. Själva feminismen har försökt (och misslyckats) med att bli en universal politik (I Sverige). Feministerna vågar inte ta tag i problem som man tidigare gjorde.

Ett exempel är Susan Moller Okins bok "Is multiculturalism bad for Women?". Idag skulle det anses vara främlingsfientlig smörja i de flesta kretsarna där feminismen inte längre står för kvinnors rättigheter och skyldigheter. Feminismen idag vågar inte ta upp exempel som Okin gjorde. Titta bara på Fi! och deras bristande kritik på samhällen där kvinnan är ordentligt underordnad. Gör man något för att hjälpa sina systrar? Nej det gör man inte av rädsla för att kritisera en kultur och dess värderingar.

Att inte bli kallad för främlingsfientlig är idag viktigare för många feminister än att hjälpa kvinnor, och därför har jag svårt att respektera den typen av feminism. När det kommer till krav på samma rättigheter och skyldigheter i samhället så anser jag att det självklart ska vara lika mellan könen.

Kort sagt, om feministerna vågade stå på sig mer skulle jag respektera dem mer. Men om vi tittar på Fi! igen så är kampen mot rasism och främlingsfientlighet viktigare än kvinnofrågorna. Jag skulle bli glad om problemen som Okin tar upp i boken faktiskt skulle få lite mer uppskattning i dessa kretsar, vilket bland annat involverar kritik av judendomen, islam och kristendomen. Men det törs man inte av rädsla att trampa någon envis sate på tårna.

äntligen ett välformulerat och motiverat inlägg - även om jag inte riktigt håller med till hundra procent på alla punkter. men dock - kudos!
Citera
2014-06-05, 02:55
Medlem
Citat:
hur ska mainstreammedia vara opartisk då menar du? genom att vara mer som avpixlat typ?

Mainstreammedia måste inte vara opartiska men det är oroväckande att den överhängande majoriteten är vänster.

Nej Avpixlat är inte en bra modell att bygga på, dom är inte direkt opartiska men heller inte mer partiska än exempelvis Aftonbladet.

Citat:
okej...så lönediskriminering existerar inte? eller patriarkatet? och du pratar om att andra tror på sagor och påhitt? jag tyckte också feminism var töntigt när jag var i 20-årsåldern. men sen växte jag upp och lärde mig ett och annat om livet. jag vet inte hur gammal du är, men någonstans är du i akut behov av att växa upp lilla vän.

Det finns inga bevis för vare sig patriarkat eller lönediskriminering. Att du infantilt försöker nedvärdera mina åsikter igenom att antyda att jag måste vara omogen som inte tycker som dig talar mer om din egen person och visar att du inte har några argument.

Blir lätt så när man spenderar hela sitt liv åt att upprepa andras åsikter utan att förstå sig på dem eller ha belägg för dem, då man är oförmögen att bilda sig egna åsikter och ha egna tankar. Papegoja.

Citat:
näe, jag får nog återvända till mitt happy place och lägga den här diskussionen bakom mig.

Blir nog bäst så.
Citera
2014-06-05, 09:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
says who?
Says I.

Och även FI, då de inte längre hymlar med att de vill skicka män på omskolningsläger.

Och även många feminister, då de inte längre hymlar med att folk skall få fördelar på grund av sina gener.
Citat:
tack gode gud för att det finns folk som säger ifrån på skarpen när priviligerade, bortskämda idioter vill använda sin yttrandefrihet till att spy ur sig en massa dynga som för samhället bakåt 100 år i tiden. TACK GODE GUD!
Jag håller fullständigt med.

Feminister är privilegierade, bortskämda idioter som för samhället bakåt 100 år i tiden. Eller åtminstone 70 år.

Jag är glad att det finns folk som säger ifrån på skarpen mot dessa fascister.

Jag tackar dock inte gud.
Citera
2014-06-05, 10:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
ah, för fan. vi låter det vara som det är, det är ju så jävla bra som det är.
Det har jag inte sagt, men man behöver ju inte vara helt jävla verklighetsfrånvarande bara för att man vill förändra saker.

Eller vad tycker du?
Citat:
gissar att du har en snopp?
Ja, jag har givetvis en stor flashback-kuk, det viktigaste organet som finns.
Citat:
det är aldrig kul att avsäga sig sina privilegier...men ibland måste man vara the bigger man och åsidosätta sina egna prioriteringar för att göra livet bättre för andra.
Floskler förändrar sällan världen, i alla fall inte varaktigt.
Citat:
brukar inte vara särskilt poppis bland "icke-feminister" dock.
Vilket beror på den höga intelligens vi med flashbak-kuk alltid har.

Vilket fån som helst kan räkna ut vad vänsterpolitik resulterar i, och om man är så dum att man inte ens kan det så finns det hundratals fasansfulla exempel från verkligheten.
Citera
2014-06-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män.

Feminismen är perfekt och alla som klagar har missförstått och missat härligheten.
Citera
2014-07-01, 02:27
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför hatar man feminister? Tja, detta PM är ett fint exempel på varför:

Citat:
fyfan vilken jävla tönt du är. du tror du är så förbannat smart och vet och kan allt och har så bra värderingar. du kommer inte lämna ett enda spår efter dig när du är död. inget du gjort eller kommer att göra kommer någonsin ha någon effekt på omvärlden. för du är en lågbegåvad och osympatisk rasist.

jag AVSKYR verkligen människor i allmänhet, och den svenska mentaliteten i synnerhet (bortskämd, gnällig, girig och oförstående) - men guess what, jag hjälper ändå hemlösa, oavsett hudfärg, kön, antal fingrar eller vad fan det nu må vara. jag är alltid supertrevlig mot kassören i affären, servitör(h)en på restaurangen och den påstridiga telefonförsäljaren, även fast att jag vet att de förmodligen är lika värdelösa och själviska som resten.

ni brukar säga att det inte är någon rättighet att få bo i sverige. varför är det vår rättighet då? bara för att vi haft den otroliga jävla råturen att födas här?

men när det kommer till såna som dig, då går det inte längre. tyck som du vill men sluta pracka på andra dina äckliga (JA, du läste rätt!) åsikter och värderingar. jag har gjort det misstaget här ett par gånger och det slutar här. men du sitter och skriver tusentals inlägg...VARFÖR? vad fan tror du att du gör för skillnad förutom att irritera såna som mig? nej, elaka jävla översittare som du som tror de är så jävla viktiga och upplysta...DET är vad som förstör det här landet och hela planeten. jag hoppas att du är väldigt gammal och snart död, och att du för guds skull inte skaffat en massa ungar som du fyllt med den dynga som verkar vara din livsåskådning.

ÄCKEL.
Ä.C.K.E.L.

mitt första till en enstaka person riktat näthat - kändes något otippat ganska bra ändå. skulle gladeligen lämna ut mitt namn och personnummer till dig för att inte vara anonym, men inser att det inte är en särskilt god idé då såna som du brukar ha en förkärlek för att hänga ut folk. Och det vore lite jobbigt att behöva tvätta bort hakkors eller liknande från ytterdörren - så jag skippar det den här gången.

Jag rasist? Haha, humor.

Men enligt feminister och annat vänsterpack så är man ju nazist om man inte är medlem i AFA.

Tack för att du delade med dig av detta, det finns verkligen idioter i alla läger.

Själv känner jag många som identifierar sig som feminister. En del är riktigt fyrkantiga, doktrinära typer. Men andra är intelligenta och förstående människor som tom hänger en del här på flashback och försöker sätta sig in i kritiken mot riktas mot feminism. Man ska verkligen inte glömma att feminism är ett oerhört brett begrepp, alla är verkligen inte som ärkemuppen koko-kanel.

Själv hatar jag verkligen inte feminister eller feminism som sådan, det skulle exkludera 70% av min bekantskapskrets och släkt. Men jag kan bli oerhört trött på oviljan till självrannsakan, den exkluderande kulturen, den fördummande retoriken osv. Detta gäller (surprise!) i stort sett bara vänsterfeminister. Liberala feminister är generellt sett jävligt vettiga, men "tyvärr" så hörs de inte lika mycket.

Till koko-kanel: Vad är det med dig, seriöst? Förstår du inte hur höstens näthatdebatt bara bleknar när du skriver något sådant? Jag har dykt in i ett flertal trådar på F&J/I&I och försökt agera motvikt till den osunda och hatiska jargong som råder på FB. Men jävlar vad jag tappade lusten nu. Good job, fyfan för dig.
Senast redigerad av Utopia. 2014-07-01 kl. 03:04.
Citera
2014-07-01, 13:21
Medlem
Egentligen tycker jag att feminism verkar så mycket 1800-tal. Sverige behöver ingen kvinnokamp. Det som skulle behövas är möjligtvis en människo-kamp. Mer demokrati och frihet till medborgarna t ex.
Feminism känns som något slags omvänd Robin Hood. De privilegierade kvinnorna skall bli ännu mer privilegierade.
Citera
2014-07-04, 18:08
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Feminism känns som något slags omvänd Robin Hood. De privilegierade kvinnorna skall bli ännu mer privilegierade.

Har väl alltid varit lite av feminismens problem. Nordeuropeiska kvinnor är en av och antagligen den mest gynnade gruppen i hela världshistorien. Inte alls uppenbart att de haft det sämre än nordeuropeiska män. När feminister jämför de historiska orättvisorna så är det sällan med valfri arbetande normal man utan med lyckade elitmän. Eller med biologiska omständigheter som att kvinnor blir gravida och föder barn. Att bli mor är knepigt och på många sätt själva generatorn av sådant som anses vara ojämställt.

Skrev tidigare att jag inte tror att så många egentligen hatar feminister. Jag gör det inte. Anledningen till varför jag skriver och läser i F&J beror på den djupa surrealismen. Det är i praktiken fullständigt omöjligt att avgöra vem som är uppriktig eller trollar. Vad är sant och vad är falskt? Tja, feminismens förespråkare verkar inte tro på sådana begrepp utan ser enbart maktstrukturer där sanning är nåt som aktivt skapas genom maktutövning istället för nåt fristående. Leder till evighetsdebatter där feminister drar upp motbevisade myter igen och igen och igen. Allt är flytande. Allt är dessutom ihopbundet med folks behov av gruppidentitet och politisk-religiös övertygelse. Hela F&J tillsammans med svensk feminism i stort är ett ganska lyckat modernt konstverk. Det är liksom IRL-teater blandat med sekterism. Det är skojigt att följa helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in