2014-06-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu börjar det komma fram att han håller inte avtal och betalade inte räkningen!
Vad har kommit fram om den saken?
Citera
2014-06-04, 23:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Såg glad ut - och pratade han verkligen med svenska grannar innan han bestämde sig för att låt barnet fortsätta magra, förlora färg och visa tecken på misshandel i ytterligare ett år?

Hon kanske gick från pest till kolera helt enkelt.
Jag tolkade hans uttalande som att han hade talat med grannar efter ankomsten till Sverige. Det framgick i artikeln också. Eller om det var i klippet som hörde till artikeln, jag minns inte. Det var något om att grannar hade visat honom lägenhetsdörren osv.
Citera
2014-06-05, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Inte dum fråga. Sen natt när flera spekulerade i möjliga scenarios. Tonvikt på spekulera som sagt.

Jag tilltror inte A om organisationsförmåga eller förmåga att hålla huvudet. Om barnet var allvarligt skadat alt döende så tror jag R var den som tog alla beslut. Om barnet slängdes från balkongen för att dölja mordet så kan fallet varit dödande.

Alltså obehagligt scenario som bygger på sen natt och livlig fantasi.

Fråga till dig.
Har förstått att obduktionsresultat förmodligen är sekretessbelagd samtidigt måste det ju vara viktigt för rättegången och skuldfråga. Kommer de delar av rättegången då också att vara sekretessbelagda?
När åtal väcks blir förundersökningsprotokollet, inklusive rättsmedicinskt protokoll offentligt. Däremot brukar bilderna nu för tiden vara sekretessbelagda, sedan bilder från Arbogabarnens obduktion spreds på The Pirate Bay ackompanjerade med Benny Hill-musik.
Dödsorsak och allt annat skriftligt är offentligt och oftast brukar man göra så att TV-skärmar vänds så att publiken inte ser bilderna från obduktion och teknisk undersökning. Den enda del av rättegången som brukar hållas bakom stängda dörrar är resultatet från eventuell rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2014-06-05, 00:49
Medlem
Citat:

Hon kanske gick från pest till kolera helt enkelt.

Kanske exakt så. Jag tolkar det att hon led av trauma efter bombningar i Gaza som utan förvarning dimper ned.

Så där blev det naturligtvis en oerhörd tryggare plats att leva i Sverige. Här faller inte bomber ner.

Att det sedan uppstod problem hos sina vårdnadstagare kanske var mindre hemskt än bomberna? Vad vet jag?

Pest eller kolera.

Jag kan förstå att pappan i denna stund vill fokusera på det Yara lyfte fram som positivt. Skolan, kompisar, aktiviteter (sport,instrument), lära sig simma, snön...

Vad vore alternativet?
Citera
2014-06-05, 01:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tolkade hans uttalande som att han hade talat med grannar efter ankomsten till Sverige. Det framgick i artikeln också. Eller om det var i klippet som hörde till artikeln, jag minns inte. Det var något om att grannar hade visat honom lägenhetsdörren osv.
Ja- fast redan efter ett par månader efter ankomsten till Sverige (officiellt februari 2013 - om jag fattat det rätt) så börjar han och hans fru se att något är fel.
En liten tid därefter så ser de blåmärken, att hon avmagrar osv...

Hon dödas drygt ett år senare ... Varför har de som föräldrar inte ingripit tidigare?
De har ju sett att flickan far illa - och några grannar kan inte ha lugnat dem..

Dessutom så går ju det som grannarna skulle ha sagt till honom illa ihop med att grannar faktiskt gjort anmälan och sett en frusen, ledsen osv flicka.
Citera
2014-06-05, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske exakt så. Jag tolkar det att hon led av trauma efter bombningar i Gaza som utan förvarning dimper ned.

Så där blev det naturligtvis en oerhörd tryggare plats att leva i Sverige. Här faller inte bomber ner.

Att det sedan uppstod problem hos sina vårdnadstagare kanske var mindre hemskt än bomberna? Vad vet jag?

Pest eller kolera.

Jag kan förstå att pappan i denna stund vill fokusera på det Yara lyfte fram som positivt. Skolan, kompisar, aktiviteter (sport,instrument), lära sig simma, snön...

Vad vore alternativet?

Du har ingen susning om vad som avses med en taskig barndom eller vedervärdiga föräldrar. Det finns tydligen sådana exemplar även i Gaza, bland palestinierna.

Min uppfattning är att det är värre att vara ett barn utanför familje- och släktgemenskapen än att det "dimper" ner en bomb i en random byggnad. En fotochans som utnyttjas för att styrka att ansvaret för familjens framtida bostadsort lämpas över på ett barn; ansvar som "dimper" ner på en vid tiden 7-årig flickas axlar med all sin tyngd.

Alternativet i Gaza visas upp av släktens kvinnor på Facebook, kärleksfulla vuxna, glada barn på utflykter vid havet, barnkalas, ombonade hem och allt det som inte fanns i Sverige för lilla Yara.

Det är en politisk uppfattning hos många i tråden om Palestina konflikten som ursäktar denne skitfarsa. Frun är en skitmorsa som låter sin dotter hamna som piga hos dessa vedervärdiga människor som inte ens kan ta hand om sig själva och sina egna barn. En mamma märker när ens barn inte mår bra och oroas av en nysning.

De gjorde inte rätt för sig ekonomiskt, eftersom de antog att svenskarna tjänar pengar på att ta hand om hans och andras barn, om det nu var hans barn som offrades.

Om dessa rykten om Sverige som landet med de korkade svenskarna drar till sig patrask och kriminella måste vi ta lärdom av detta. De borde topsas hela högen!
Citera
2014-06-05, 01:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tolkar det som att det är den ihopsvängda ursäkten för att skicka ett ankarbarn till Sverige - inget annat.

Citat:

Eller mindre hemskt än den egna familjen.

Hon hade ju uppenbarligen inget förtroende för dem när hon inte ens under sin första tid vågade säga att hon for illa, trots att de såg henne avmagra, få blåmärken osv...

Citat:
Pest eller kolera.

Vad vore alternativet?
Han lyfter väl snarare fram en story som skall få andra att mjukna så att han nu kan stanna som ankare ...
Tror inte ett smack på hans utläggningar faktiskt.

Citat:
Åttaåriga Yara kom ofta sent till skolan.
Hon bar för lite kläder, hade synliga blåmärken och flera personer som mötte henne reagerade och anmälde misstänkta missförhållanden – till både socialen, polisen och Yaras skola.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18846034.ab

Citat:
Redan den 8 mars i fjol gjordes den första anmälan.
En privatperson larmade socialförvaltningen i Karlskrona om hur den då sju år gamla Yara och två små barn var ensamma i lägenheten.
"Ingen vuxen finns att se efter barnen" meddelade den oroliga personen.

"Konstigt att det får pågå"
En uppgiftslämnare har för Aftonbladet berättat hur han hittade en tvååring i hissen i huset där Yara bodde. När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.

Den 19 november kom ytterligare en larmrapport till socialförvaltningen.
En person hade sett Yara gå omkring i novemberkylan endast iklädd ett linne.
"Det är inte första gången jag ser den här flickan, som sagt och jag tycker det är väldigt konstigt att det får pågå utan att någon orkar reagera" skriver personen i anmälan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18834958.ab

Citat:
Sammanlagt rör det sig nu om tre kända anmälningar, plus skolans samtal, om att åttaåriga Yara i Karlskrona for illa. Men inget hände och på Valborgsmässoafton larmades polisen till hennes hem, och fann henne död.
[...]
Nu visar det sig att även skolan där Yara gick i andra klass, och har varit elev i ett år, kontaktat sociala myndigheter.
- Skolan har varit i kontakt med socialen under våren, säger Maria Persson, förvaltningschef på barn- och ungdomsförvaltningen.
Vad gällde samtalet?
- Det svarar vi inte på. Det har handlat om hennes vårdnadshavare.
Skolan har också varit i kontakt med socialen med anledning av en av de tidigare anmälningarna, eftersom Yara inte var namngiven i den.
- De behövde hjälp att identifiera henne, säger Maria Persson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18839028.ab

Den enda som pratar om kompisar, aktiviteter och solsken är pappan ... Hur väl tycker du hans bild verkar stämma med verkligheten?
Citera
2014-06-05, 01:55
Bannlyst
Var personerna flickan bodde hos svenskar?
Citera
2014-06-05, 01:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Var personerna flickan bodde hos svenskar?
Nej, det skall röra sig om släktingar till flickan.
Citera
2014-06-05, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vad har kommit fram om den saken?

Jag har dragit den slutsatsen efter vad som framkommit om Yaras knapra omständigheter i Sverige.

Jag tror inte det var överenskommet att även försörjningsbördan skulle lämpas över på släkten. Min intuition säger mig att mycket av det som skett kan härledas till pengar och avsaknaden av pengar. Det är bortskämda snorungar som bildar familj och klarar inte av de enklaste sysslorna i hemmet och de har inte heller förmågan att göra vettiga inköp till hushållet. Det handlar mycket om förväntningar på livet som inte infrias. Vanor och ovanor!

Och varför skulle inte föräldrarna vara vakna för att barn kostar pengar? Det normala är ju att man har koll på just de utgifter som rör barnen, så att barnen har allt de behöver och inte saknar något.
Citera
2014-06-05, 02:11
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Jag tolkar det som att det är den ihopsvängda ursäkten för att skicka ett ankarbarn till Sverige - inget annat.

Det är förstås den alldeles rimliga tolkningen. Signaturen Remark har tyvärr inte gjort sig känd för speciellt många rakbladsvassa analyser, så länge jag haft det tveksamma nöjet att följa hens framfart på forumet.
Citera
2014-06-05, 02:19
Medlem
Citat:

Eller mindre hemskt än den egna familjen.

Hon hade ju uppenbarligen inget förtroende för dem när hon inte ens under sin första tid vågade säga att hon for illa, trots att de såg henne avmagra, få blåmärken osv...

Han lyfter väl snarare fram en story som skall få andra att mjukna så att han nu kan stanna som ankare ...
Tror inte ett smack på hans utläggningar faktiskt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18846034.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18834958.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18839028.ab

Den enda som pratar om kompisar, aktiviteter och solsken är pappan ... Hur väl tycker du hans bild verkar stämma med verkligheten?

Det vore faktiskt rimligt att pappan kallades in på polisförhör så att han får redogöra för alla turer i kronologisk ordning och bena ut vilken version av alla hans utsagor som är den minst osanna.

En viktigt fråga är om Yara verkligen var hans barn, och om frun är mamman. Det finns en kallsinnighet hos dessa föräldrar som gör mig misstänksam och bedrövad. Yara var ett ankarbarn och ett barn som utnyttjades som hjälp vid stölder. Hon var avmagrad och hade blåmärken och föräldrarna beaktade bara de egna planerna. De var nog inte så ovetandes som de låtsas vara, för bland de palestinska kvinnorna är skvaller lika vanligt förekommande som hos oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in