Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Kanske exakt så. Jag tolkar det att hon led av trauma efter bombningar i Gaza som utan förvarning dimper ned.
Jag tolkar det som att det är den ihopsvängda ursäkten för att skicka ett ankarbarn till Sverige - inget annat.
Citat:
Så där blev det naturligtvis en oerhörd tryggare plats att leva i Sverige. Här faller inte bomber ner.
Att det sedan uppstod problem hos sina vårdnadstagare kanske var mindre hemskt än bomberna? Vad vet jag?
Eller mindre hemskt än den egna familjen.
Hon hade ju uppenbarligen inget förtroende för dem när hon inte ens under sin första tid vågade säga att hon for illa, trots att de såg henne avmagra, få blåmärken osv...
Citat:
Pest eller kolera.
Jag kan förstå att pappan i denna stund vill fokusera på det Yara lyfte fram som positivt. Skolan, kompisar, aktiviteter (sport,instrument), lära sig simma, snön...
Vad vore alternativet?
Han lyfter väl snarare fram en story som skall få andra att mjukna så att han nu kan stanna som ankare ...
Tror inte ett smack på hans utläggningar faktiskt.
Citat:
Åttaåriga Yara kom ofta sent till skolan.
Hon bar för lite kläder, hade synliga blåmärken och flera personer som mötte henne reagerade och anmälde misstänkta missförhållanden – till både socialen, polisen och Yaras skola.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18846034.ab
Citat:
Redan den 8 mars i fjol gjordes den första anmälan.
En privatperson larmade socialförvaltningen i Karlskrona om hur den då sju år gamla Yara och två små barn var ensamma i lägenheten.
"Ingen vuxen finns att se efter barnen" meddelade den oroliga personen.
"Konstigt att det får pågå"
En uppgiftslämnare har för Aftonbladet berättat hur han hittade en tvååring i hissen i huset där Yara bodde. När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.
Den 19 november kom ytterligare en larmrapport till socialförvaltningen.
En person hade sett Yara gå omkring i novemberkylan endast iklädd ett linne.
"Det är inte första gången jag ser den här flickan, som sagt och jag tycker det är väldigt konstigt att det får pågå utan att någon orkar reagera" skriver personen i anmälan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18834958.ab
Citat:
Sammanlagt rör det sig nu om tre kända anmälningar, plus skolans samtal, om att åttaåriga Yara i Karlskrona for illa. Men inget hände och på Valborgsmässoafton larmades polisen till hennes hem, och fann henne död.
[...]
Nu visar det sig att även skolan där Yara gick i andra klass, och har varit elev i ett år, kontaktat sociala myndigheter.
- Skolan har varit i kontakt med socialen under våren, säger Maria Persson, förvaltningschef på barn- och ungdomsförvaltningen.
Vad gällde samtalet?
- Det svarar vi inte på. Det har handlat om hennes vårdnadshavare.
Skolan har också varit i kontakt med socialen med anledning av en av de tidigare anmälningarna, eftersom Yara inte var namngiven i den.
- De behövde hjälp att identifiera henne, säger Maria Persson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18839028.ab
Den enda som pratar om kompisar, aktiviteter och solsken är pappan ... Hur väl tycker du hans bild verkar stämma med verkligheten?