2014-06-04, 15:01
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad hände en månad före försvinnandet? Följande uppgifter finns i FUP, med varierande trovärdighet.

ca 26/3 VB sov över hos LJ i Luleå. (sid 1044, sid 1047)
27-28/3 VB blev våldtagen på väg från bussen. (sid 1075)
29/3 VB utpressade LJ. (sid 1044, 1048)
2-3/4 Någon gjorde fordonsfråga på KJ:s bil 3 gånger (sid 1475)
3/4 VB ville ha en taktisk kniv då hon fyller år 1 aug. (sid 1078)
4/4 VB skrev på skypeprofilen: "jag vill ha kniv när jag fyller år". (sid 1078)
ca 4/4 AN hotade VB till livet. (sid 971)
ca 6/4 VB hotade MB med att avslöja otroheten för AN. (sid 991)
11/4 Någon gjorde en fordonsfråga på JJ:s bil. (sid 1475)
13/4 VB bad MB om ursäkt på Facebook. (sid 895-896)

Flera datum är ca-datum. En rimlig kronologisk ordning är:
  • VB hotar MB med att avslöja otroheten.
  • AN hotar VB till livet.
  • Fordonsfrågorna börjar.
  • VB önskar sig kniv.
  • VB ber om ursäkt.

Det är för mycket som händer för att man ska kunna bortse från det när man studerar mordet.

Min poäng med de tre senaste inläggen är att jag tycker man kan räkna bort tre av punkterna i din lista över händelser som inträffar vid ungefär samma tidpunkt.

Det som kan subtraheras är följande:

1. Våldtäkten - jag tror det är en händelse - och orelaterad till MB.

2. Ursäkten den 13/4 handlar om något annat, och ursäkter är generellt vanligt förekommande i konversationen VB - MB.

3. Kniven - VB får idén 10 dagar innan eventuellt hot från AN och spinner vidare på nya lösningar kring hur hon ska få någon att ge henne en kniv.

Kvar blir då fordonsslagningar + rykte om hot från AN + MB:s uppgift om avslöjande, som sammanfaller i tiden.

Men det är väl tillräckligt intressant?
Senast redigerad av FUP-12 2014-06-04 kl. 15:04.
Citera
2014-06-04, 15:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Min poäng med de tre senaste inläggen är att jag tycker man kan räkna bort tre av punkterna i din lista över händelser som inträffar vid ungefär samma tidpunkt.

2. Ursäkten den 13/4 handlar om något annat, och ursäkter är generellt vanligt förekommande i konversationen VB - MB.

3. Kniven - VB får idé 10 dagar innan eventuellt hot från AN och spinner vidare på nya lösningar kring hur hon ska få någon att ge henne en kniv.

Kvar blir då fordonsslagningar + rykte om hot från AN + MB:s uppgift om avslöjande, som sammanfaller i tiden.

Jag tror inte heller våldtäkten har något med MB att göra. Många ursäkter är det, men tonen MB/VB ändras efter 6/4. 24/3 behöver inte ha med kniv att göra. Det som finns kvar är intressant.
Citera
2014-06-04, 15:11
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Men det är inte B på sida 1025 som sett VB 4/5.
Så vem är det som sett VB? och varför finns detta inte med i FUP?

Det som står i fup är killen som sett AF med VB på smedjan, 4/5.
Och att AF var med VB i Luleå, ungefär veckan före 4 maj. Han svävar lite i den frågan.
Enligt 2 vittnen kan han kopplas till KJs bil och dagen då VB försvann 4/5.

Frågan är om båda vittnena sett fel, eller att Af ljuger.
Citera
2014-06-04, 16:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det som står i fup är killen som sett AF med VB på smedjan, 4/5.
Och att AF var med VB i Luleå, ungefär veckan före 4 maj. Han svävar lite i den frågan.
Enligt 2 vittnen kan han kopplas till KJs bil och dagen då VB försvann 4/5.

Frågan är om båda vittnena sett fel, eller att Af ljuger.

Källa på det vore bra.

Det verkar lite konstigt det du skriver.
Du hänvisar till B som sett henne senast 2012.
B är inte den som sett VB i Luleå 4/5.

Vart står det att VB var med AF i Luleå 4/5?
Skulle detta vittne ha sett att det var just AF som var med VB 4/5 eller är det du som spånar på att det var han som VB kan ha varit med?
Citera
2014-06-04, 16:29
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

3. Kniven - VB får idén 10 dagar innan eventuellt hot från AN och spinner vidare på nya lösningar kring hur hon ska få någon att ge henne en kniv.

Hotet ska ha skett 1-1 1/2 månad innan 4/5
Citera
2014-06-04, 17:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
En normalbegåvad människa har inga problem att intuitivt öppna en sådan bagagelucka på en olåst bil på mindre än 30 sekunder blankt, utan några som helst instruktioner. En svagbegåvad halvrutinerad inbrottstjuv gör det på under 10 sekunder med bilen låst. Problemet med självutnämnda tangentbordsexperter, ofta med påstådd hög IQ eller hög teoretisk utbildning i bagaget, är att de saknar förmåga till normalt tänkande vilket får till följden att de har svårt att ta till sig grundläggande fakta(var bilen alltid låst?) och se de enkla lösningarna. Dessa tangentbordsexperter har inte sällan även bristande EQ vilket kan även göra att dessa personer har svårt att sätta sig in i beteendet hos exempelvis en person med multipla diagnoser(KJ var omvittnat dålig att låsa om sig, bla från sin arbetsplats där även om han sagt han låst efter sig lämnat dörrar olåsta). Avvikande eller udda beteende? Då drar tangentbordsexperterna gärna snabbt automatiskt slutsatsen skyldig och tar på skygglapparna och gömmer sig bakom långa texter, sannolikhetsteorier och undviker att svara på relevanta frågor. Som grädde på moset nervärderar de gärna andra i sin omgivning(bristande EQ igen kanske?). Nåväl, vi mer rationella vet att udda inte alltid kan likställas med skyldig. Låst eller inte? Bilmodellen kan inte betraktas som udda då Hyundai är ett av Sveriges mest sålda bilmärken. De flesta japanska bilar har exakt samma lösning för att öppna bagageluckan, därav mitt intuitiva 30-sekunders påstående(empiriskt grundad undersökning). Men det är klart att öppna en bagagelucka på en japanare utan instruktionsbok är nog för komplicerat för en tangentbordsexpert....

Välkommen tillbaka från din enmånaders flashbacksemester käre vän! (apropå bristande IQ/EQ )

Ja det kanske är lättare än jag tror att inse att luckan ska öppnas inifrån kupén, både för en ondsint planteringsmördare som tar sig in i en olåst Sonata och för en ondsint planteringsmördare som ska ta sig in i en låst Sonata. Lösningen har dock beskrivits som udda här i tråden och även i utredningen (vill jag minnas). Det är möjligt att du har rätt i att den inte är det, men i så fall får du underbygga det. Du är tyvärr diskrediterad i dina faktapåståenden eftersom du sagt en hel del saker som du vägrat/inte kunnat underbygga med referenser.

Bortsett från detta så kvarstår fortfarande faktum att hur mycket du än snackar om KJ:s låsvanor så har vi ord både från honom själv och från hans närmaste vänner på att han låste sin bil. Ni kan skriva 2000 inlägg till om att bilen antagligen var olåst - fakta i målet talar för att den var låst. Om vi nu inte ska tro att den misstänkte mördarens utsaga EFTER det att han berättat för polisen att blodet fanns i bakluckan är mer trovärdig än den första utsagan. Rent generellt så brukar ju inte misstänkta som ändrar sin berättelse efter hand som nya och för dem graverande fakta kommer fram ha särskilt hög trovärdighet. Men jag har förstått att i karatespåret så gäller den omvända logiken. Ledsen att resten av tråden och domstolarna var mer traditionell i sin syn på sanningen.

Bilen var alltså med all säkerhet låst. Och det finns inga tecken på att någon brutit sig in i bagageluckan för att smeta lite blod där heller. Tyvärr för karatespåret och Kristoffer får man väl tillägga. Därmed blir dina resonemang om huruvida jag kan förstå och sätta mig in i en "udda" person som Kristoffers tankebanor eller inte beside the point. Men som svar på din fråga ändå: Jag är inte "tangentbordsexpert" på det området; jag lever med AS väldigt nära inpå mig varje dag. Jag har förmodligen mött fler "udda" människor rent yrkesmässigt också än vad du har.
Citera
2014-06-04, 17:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Välkommen tillbaka från din enmånaders flashbacksemester käre vän! (apropå bristande IQ/EQ )

Ja det kanske är lättare än jag tror att inse att luckan ska öppnas inifrån kupén, både för en ondsint planteringsmördare som tar sig in i en olåst Sonata och för en ondsint planteringsmördare som ska ta sig in i en låst Sonata. Lösningen har dock beskrivits som udda här i tråden och även i utredningen (vill jag minnas). Det är möjligt att du har rätt i att den inte är det, men i så fall får du underbygga det. Du är tyvärr diskrediterad i dina faktapåståenden eftersom du sagt en hel del saker som du vägrat/inte kunnat underbygga med referenser.

Bortsett från detta så kvarstår fortfarande faktum att hur mycket du än snackar om KJ:s låsvanor så har vi ord både från honom själv och från hans närmaste vänner på att han låste sin bil. Ni kan skriva 2000 inlägg till om att bilen antagligen var olåst - fakta i målet talar för att den var låst. Om vi nu inte ska tro att den misstänkte mördarens utsaga EFTER det att han berättat för polisen att blodet fanns i bakluckan är mer trovärdig än den första utsagan. Rent generellt så brukar ju inte misstänkta som ändrar sin berättelse efter hand som nya och för dem graverande fakta kommer fram ha särskilt hög trovärdighet. Men jag har förstått att i karatespåret så gäller den omvända logiken. Ledsen att resten av tråden och domstolarna var mer traditionell i sin syn på sanningen.

Bilen var alltså med all säkerhet låst. Och det finns inga tecken på att någon brutit sig in i bagageluckan för att smeta lite blod där heller. Tyvärr för karatespåret och Kristoffer får man väl tillägga. Därmed blir dina resonemang om huruvida jag kan förstå och sätta mig in i en "udda" person som Kristoffers tankebanor eller inte beside the point. Men som svar på din fråga ändå: Jag är inte "tangentbordsexpert" på det området; jag lever med AS väldigt nära inpå mig varje dag. Jag har förmodligen mött fler "udda" människor rent yrkesmässigt också än vad du har.
Notera att KJ säger att han hade en reservnyckel i bilen, utan att nämna den som hjälpmedel för planteraren att komma in i bilen. Vem som helst kan alltså ha utnyttjat ett tillfälle då bilen stod olåst och tagit nyckeln, för att bereda sig tillträde när som helst utan inbrottsmärken.
Citera
2014-06-04, 17:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Notera att KJ säger att han hade en reservnyckel i bilen, utan att nämna den som hjälpmedel för planteraren att komma in i bilen. Vem som helst kan alltså ha utnyttjat ett tillfälle då bilen stod olåst och tagit nyckeln, för att bereda sig tillträde när som helst utan inbrottsmärken.

Du menar att någon stulit reservnyckeln i syfte att senare komma tillbaka till bilen för att plantera lite blod i hopp om att Kristoffer skulle bli häktad och bilen undersökt? När nämner Kristoffer reservnyckeln första gången, före eller efter blodfyndet i bagageluckan avslöjas i förhören (av polisen eller av polisen och Kristoffer tillsammans beroende på hur man väljer att se på saken)
Citera
2014-06-04, 17:42
Medlem
Citat:
Jag kan för allt i världen inte begripa hur en planterare bara skulle göra jobbet halvgjort om ens det. Hade det varit jag som gjort omaket att plantera blod genom att öppna en bil och bagagelucka skulle ja ha planterat mer blod lite varstans i bilen, ex pedaler, växelspak, ratt, gummimattan, kanske lite halvdolt på förarsätet och mer i bagaget. Tänk om polisen skulle ha missat det blod som nu fanns? Då skulle ju allt ha varit förgäves.
Citera
2014-06-04, 17:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du menar att någon stulit reservnyckeln i syfte att senare komma tillbaka till bilen för att plantera lite blod i hopp om att Kristoffer skulle bli häktad och bilen undersökt? När nämner Kristoffer reservnyckeln första gången, före eller efter blodfyndet i bagageluckan avslöjas i förhören (av polisen eller av polisen och Kristoffer tillsammans beroende på hur man väljer att se på saken)
Han nämner den i TR, men inte som hjälpmedel för planterare att komma in i bilen.
Citera
2014-06-04, 17:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag kan för allt i världen inte begripa hur en planterare bara skulle göra jobbet halvgjort om ens det. Hade det varit jag som gjort omaket att plantera blod genom att öppna en bil och bagagelucka skulle ja ha planterat mer blod lite varstans i bilen, ex pedaler, växelspak, ratt, gummimattan, kanske lite halvdolt på förarsätet och mer i bagaget. Tänk om polisen skulle ha missat det blod som nu fanns? Då skulle ju allt ha varit förgäves.
Polisen hade knappast missat det blodet, det låg ju inte under en kamouflagefilt. GM fick inte göra för mycket, KJ fick inte upptäcka.
Citera
2014-06-04, 18:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Källa på det vore bra.

Det verkar lite konstigt det du skriver.
Du hänvisar till B som sett henne senast 2012.
B är inte den som sett VB i Luleå 4/5.

Vart står det att VB var med AF i Luleå 4/5?
Skulle detta vittne ha sett att det var just AF som var med VB 4/5 eller är det du som spånar på att det var han som VB kan ha varit med?

Källa fup.
Brottsmisstanke / Anledning till förhöret
Angående att ett vittne har uppgivit att han har sett AF och Vatchareeya på Smedjan i Luleå den 4 maj 2013.

"AF förklarar att killen som skall ha sett honom tillsammans med Vatchareeya på
Smedjan den 4 maj 2013, måste ha sett fel."
Senast redigerad av henkess 2014-06-04 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in