2014-06-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen hade knappast missat det blodet, det låg ju inte under en kamouflagefilt. GM fick inte göra för mycket, KJ fick inte upptäcka.
Hade han duttat lite på gummimattan under förarsätet, lite halvdolt på och under förarsätet, lite mer droppar på bagagerumsmattan mm tror jag inte att KJ hade upptäckt det. Dessutom hade det varit svårt för Kj att rengöra ex mattan i skuffen. Vad jag förstår var KJ inte renlighetens mästare. Hur skulle han tex vetat att det var VB:s blod om han ens hade upptäckt blodet? Det var ju en stor risk för upptäckt som planeraren tog. Det resultat han åstadkom står inte i proportion med risken när han hade kunnat åstadkomma mer med samma risk. Tror du att ex mattan under förarsätet var ren från all smuts sen tidigare så att Kj skulle ha upptäckt några droppar blod? Samma sak med mattan i skuffen. Varför skulle han söka efter VB:s blod om han inte hade något med VB:s försvinnande att göra?
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-04 kl. 18:26.
Citera
2014-06-04, 18:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hade han duttat lite på gummimattan under förarsätet, lite halvdolt på och under förarsätet, lite droppar på bagagerumsmattan mm tror jag inte att KJ hade upptäckt det. Dessutom hade det varit svårt för Kj att rengöra ex mattan i skuffen. Vad jag förstår var Kj inte renlighetens mästare. Hur skulle han tex vetat att det var VB:s blod om han ens hade upptäckt blodet? Det var ju en stor risk för upptäckt som planeraren tog. Det resultat han åstadkom står inte i proportion med risken när han hade kunnat åstadkomma mer med samma risk.
Om han hade duttat på förarsätet hade KJ satt sig i kladdet med upptäckt som följd. Hade han duttat under förarsätet hade polisen sannolikt missat det. Han duttade på bagagerumsmattan. Om KJ hade berättat om blodet i första förhör hade misstanken minskat. Vem tipsar polisen om bevis mot sig själv?
Citera
2014-06-04, 18:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Polisen hade knappast missat det blodet, det låg ju inte under en kamouflagefilt. GM fick inte göra för mycket, KJ fick inte upptäcka.

GM så menar du KJ alltså? Som du har sagt förr är GM.
Citera
2014-06-04, 18:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
GM så menar du KJ alltså? Som du har sagt förr är GM.
Som du nu bara låtsas att inte förstå spekulerar jag i en annan GM.
Citera
2014-06-04, 18:37
Medlem
Citat:
Om han hade duttat på förarsätet hade KJ satt sig i kladdet med upptäckt som följd. Hade han duttat under förarsätet hade polisen sannolikt missat det. Han duttade på bagagerumsmattan. Om KJ hade berättat om blodet i första förhör hade misstanken minskat. Vem tipsar polisen om bevis mot sig själv?
Om det är så som du skriver så har vi att göra med en planterare av guds nåde och en intelligens som överträffar de allra flestas och som tänker på allt i flera steg. Varken för lite eller för mycket blod. Just lagom med några droppar som det blev. Är det förresten så lätt att urskilja koagulerade blodsdroppar från annat smuts?
Citera
2014-06-04, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om det är så som du skriver så har vi att göra med en planterare av guds nåde och en intelligens som överträffar de allra flestas och som tänker på allt i flera steg. Varken för lite eller för mycket blod. Just lagom med några droppar som det blev. Är det förresten så lätt att urskilja koagulerade blodsdroppar från annat smuts?
Den vana polisen gjorde det, men inte KJ och hans kompisar.
Citera
2014-06-04, 18:40
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Som du nu bara låtsas att inte förstå spekulerar jag i en annan GM.

Vad fick dig att ändra GM? Tyckte du lät rätt säker på din sak förr.
Citera
2014-06-04, 18:43
Medlem
Citat:
Den vana polisen gjorde det, men inte KJ och hans kompisar.
Just det, därför hade det inte skadat med lite mer droppar så att inte heller polisen hade missat dropparna. Det hade ju kunnat sluta utan någon upptäckt alls. Var dropparna ens synliga för blotta ögat? Jag vidhåller att KJ aldrig skulle ha haft anledning att aktivt söka efter blodsdroppar och städa efter sig om han inte hade misstänkt att hans bil var besudlad med VB:s blod. Varför skulle han förresten ha misstänkt något sådant om han inte hade något med hennes försvinnande att göra? Skulle han ha tänkt som så att kanske någon gärningsman, oklart vem, eventuellt brutit sig in i hans bil, besudlat bilen och försöker att sätta fast han för ett mord. Dessutom skulle inte KJ ha haft mycket tid på sig att rengöra bilen. Det dröjde inte många dagar efter fyndet av VB tills hans bil togs i beslag.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-04 kl. 19:06.
Citera
2014-06-04, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Min poäng med de tre senaste inläggen är att jag tycker man kan räkna bort tre av punkterna i din lista över händelser som inträffar vid ungefär samma tidpunkt.

Det som kan subtraheras är följande:

1. Våldtäkten - jag tror det är en händelse - och orelaterad till MB.

2. Ursäkten den 13/4 handlar om något annat, och ursäkter är generellt vanligt förekommande i konversationen VB - MB.

3. Kniven - VB får idén 10 dagar innan eventuellt hot från AN och spinner vidare på nya lösningar kring hur hon ska få någon att ge henne en kniv.

I stort sett alla uppgifter som kommer ifrån VB kan/skall man nog ta med ganska stor
försiktighet, hon var helt klart en mycket excentrisk person med livlig fantasi och därtill
var hon också relativt manipulativ. VB verkar inte allt för vass i sitt fiffel och därför blev
också dom vilseledda bytena "fåntrattarna" i Boden och av den orsaken känns mycket av
materialet i FUPen också vagt eftersom dom flesta källor raktigenom är ifrån diverse vittnen
med avvikande karaktärer och beteenden.

Hade jag fått bestämma så hade VB också fått samma stämpel som KJ fick av HR, hon
är en allderles för säregen person för att överhuvudtaget tas i beaktande och därför tror
jag inte heller att man kan hitta några uteblivna svar i denna mordhistoria genom att
försöka göra en logisk bedömning på flickans beteendemönster och yttranden.

Men skall nu ett räknesätt tagas i beaktande vad gäller VB:s agerande och uttalanden i
FUPen så är det absolut subtraktion som gäller.
Senast redigerad av LKVN 2014-06-04 kl. 20:00.
Citera
2014-06-04, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Just det, därför hade det inte skadat med lite mer droppar så att inte heller polisen hade missat dropparna. Det hade ju kunnat sluta utan någon upptäckt alls. Var dropparna ens synliga för blotta ögat? Jag vidhåller att KJ aldrig skulle ha haft anledning att aktivt söka efter blodsdroppar och städa efter sig om han inte hade misstänkt att hans bil var besudlad med VB:s blod. Varför skulle han förresten ha misstänkt något sådant om han inte hade något med hennes försvinnande att göra? Skulle han ha tänkt som så att kanske någon gärningsman, oklart vem, eventuellt brutit sig in i hans bil, besudlat bilen och försöker att sätta fast han för ett mord. Dessutom skulle inte KJ ha haft mycket tid på sig att rengöra bilen. Det dröjde inte många dagar efter fyndet av VB tills hans bil togs i beslag.
Precis, han hade ingen anledning att söka blod om han inte hade med försvinnandet att göra. Om han hade med försvinnandet att göra hade han troligen sökt och hittat, eftersom blodet var synligt för blotta ögat. I så fall hade han gjort rent listen där blodet var synligt.
Senast redigerad av Quarrel 2014-06-04 kl. 19:24.
Citera
2014-06-04, 19:33
Medlem
Citat:
Precis, han hade ingen anledning att ska blod om han inte hade med försvinnandet att göra. Om han hade med försvinnandet att göra hade han troligen sökt och hittat, eftersom blodet var synligt för blotta ögat. I så fall hade han gjort rent listen där blodet var synligt.
Det var ju dumt av planteraren att bara plantera så att blodet var synligt och KJ hade kunnat rengöra det. Då hade han gjort allt förgäves. Hade det inte varit bättre att ta tillfället i akt och även plantera halvdolt lite varstans också på samma gång? Exempelvis någon droppe blod på mattan under förarsätet är en bra plats med grus och annat smuts. Det var inte KJ:s starka sida att städa vad jag förstår.
Citera
2014-06-04, 19:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det var ju dumt av planteraren att bara plantera så att blodet var synligt och KJ hade kunnat rengöra det. Då hade han gjort allt förgäves. Hade det inte varit bättre att ta tillfället i akt och även plantera halvdolt lite varstans också på samma gång? Exempelvis någon droppe blod på mattan under förarsätet är en bra plats med grus och annat smuts. Det var inte KJ:s starka sida att städa vad jag förstår.
Det hade knappast polisen hittat. Nyss berömde du planteraren.
Citat:
Nu tycker du att hen gjorde ett dåligt jobb. Hur ska du ha det?

Se till resultatet, perfekt utfört arbete. Som konstnären, "ett penseldrag och allt är förstört".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in