2014-06-03, 14:57
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Synpunkter?

Ett par bra poänger. Med vad jag skrev tänkte jag mest på när det uppstår ordentliga problem som diskuteras i trådar som denna och när det är någonting som händer frekvent, inte bara enstaka inlägg. Vad som står i regeln är dock, förstås, det som står i regeln och där får jag backa. I slutändan blir det ju ändå så att om en moderator får konstant, legitim kritik för hur h*n hanterar situationer, ja då kommer man inte undan hur länge som helst utan att motivera och samtala om saken.
2014-06-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Ett par bra poänger. Med vad jag skrev tänkte jag mest på när det uppstår ordentliga problem som diskuteras i trådar som denna och när det är någonting som händer frekvent, inte bara enstaka inlägg. Vad som står i regeln är dock, förstås, det som står i regeln och där får jag backa. I slutändan blir det ju ändå så att om en moderator får konstant, legitim kritik för hur h*n hanterar situationer, ja då kommer man inte undan hur länge som helst utan att motivera och samtala om saken.

Menar du då att moderatorer kan komma undan men inte hur länge som helst? Regelverket visar ju att man kan det.
Moderatorer kan bara hänvisa till regelverket och hävda att motivering inte behövs.
2014-06-03, 16:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Menar du då att moderatorer kan komma undan men inte hur länge som helst? Regelverket visar ju att man kan det.
Moderatorer kan bara hänvisa till regelverket och hävda att motivering inte behövs.
Regelverket gäller alla användare, inklusive moderatorer, men vi moderatorer har i vår moderatorsroll ytterligare regler och riktlinjer att följa som inte står med i de allmänna reglerna.
Har man följt direktiven om hur man klagar (dvs först kontakta moderatorn, sen en admin och till sist starta tråd) så blir de upplevda oförrätterna synliga för alla, inklusive alla moderatorer samt admins som inte tidigare blivit kontaktad i frågan.
2014-06-03, 17:12
Medlem
lamehaters avatar
Citat:

Fast nej, för som andra moderatorer har nämnt så kan de inte ta fel beslut konstant utan att det uppmärksammas av moderatorerna, admin samt medlemmar. Så nej, regelverket visar inte alls att man kan det.
2014-06-03, 18:47
Medlem
najass avatar
Citat:
...Synpunkter?

Synpunkterna är att den moderatorn har missat i sin moderatorgärning och inte begripit vad det som står i regeltexten betyder, om PM:t är korrekt återgivet. Klockrent fall av att ta till admin (eller annan moderator).

Se nedan

Citat:

Nej, då har du missförstått vad som åsyftas under regel 0.03. Grejen är alltså att moderatorer kan radera OT och trams utan att PM:a den som skrev inlägg eller skriva ut det i tråden. Detta eftersom det postas en ohemul massa OT/trams varje dag och trådarna skulle bli söndersplittrade av modsmeddelande alternativt folks PM-boxar fulla + att det skulle ta för mycket tid.

Om man som FB:are får ett inlägg raderat och PM:ar moderatorn ska man dock givetvis få motivering. Om moderatorn då hänvisar till skrivelsen i regel 0.03 så har denne inte heller begripit hur det går till.

Vill man i ett sånt läge inte PM:a en admin kan man PM.a en annan moderator, gärna i den forumdelen inlägget postades, men det kan vara någon helt annan om man har någon man känner extra mycket förtroende för. Då kan detta lyftas i Outlaw och den felande moderatorn få saker och ting förklarade för sig.
2014-06-04, 15:55
Medlem
Literals avatar
Citat:

Synpunkter?
Något verkar vara på tok!
Kan du PM:a mig hela moderatorns konversation?Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Synpunkterna är att den moderatorn har missat i sin moderatorgärning och inte begripit vad det som står i regeltexten betyder, om PM:t är korrekt återgivet. Klockrent fall av att ta till admin (eller annan moderator).

Se nedan

Nej, då har du missförstått vad som åsyftas under regel 0.03. Grejen är alltså att moderatorer kan radera OT och trams utan att PM:a den som skrev inlägg eller skriva ut det i tråden. Detta eftersom det postas en ohemul massa OT/trams varje dag och trådarna skulle bli söndersplittrade av modsmeddelande alternativt folks PM-boxar fulla + att det skulle ta för mycket tid.
Ett inlägg som förtjänar uppmärksamhet.
Törs man gissa på att det eventuellt rör sig om en explicit censur?
2014-06-04, 16:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Något verkar vara på tok!
Kan du PM:a mig hela moderatorns konversation?Tack!

Ett inlägg som förtjänar uppmärksamhet.
Törs man gissa på att det eventuellt rör sig om en explicit censur?
Inte alls, det är precis som najas skriver. En del moderatorer (beroende på forumsdel) raderar stora mängder inlägg varje dag och det är inte möjligt att skicka PM till alla när man raderar ett inlägg.
2014-06-04, 16:11
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Inte alls, det är precis som najas skriver. En del moderatorer (beroende på forumsdel) raderar stora mängder inlägg varje dag och det är inte möjligt att skicka PM till alla när man raderar ett inlägg.
Användaren har i det aktuella fallet skickat en begäran om rättelse till moderatorn.Fallet är ju ganska glasklart,oavsett vad najas skrev.
Senast redigerad av Literal 2014-06-04 kl. 16:17.
2014-06-04, 16:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Användaren har i det aktuella fallet skickat en begäran om rättelse till moderatorn.Fallet är ju ganska glasklart,oavsett vad najas skrev.
Nej, det är inte glasklart och vi vet än så länge inte ens om det berömda PM:et existerar. Det kan vi bara verifiera genom att vi får logga in på den medlemmens konto och se det. Ett vidarebefordrat PM kan man ändra hur man vill. Att det sedan inte går att skicka RP:s på PM från moderatorer är en brist som även vi påtalat och jag hoppas man kan lösa det inom en inte allt för lång framtid.
2014-06-04, 18:40
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, det är inte glasklart och vi vet än så länge inte ens om det berömda PM:et existerar. Det kan vi bara verifiera genom att vi får logga in på den medlemmens konto och se det. Ett vidarebefordrat PM kan man ändra hur man vill. Att det sedan inte går att skicka RP:s på PM från moderatorer är en brist som även vi påtalat och jag hoppas man kan lösa det inom en inte allt för lång framtid.

Ingen kan alltså bevisa någonting förutom moderatorerna själva.
Jag vågar påstå att det är besynnerligt att det inte går att skicka RP:s på PM.Mycket sker ju bakom stängda dörrar.
2014-06-04, 19:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ingen kan alltså bevisa någonting förutom moderatorerna själva.
Jag vågar påstå att det är besynnerligt att det inte går att skicka RP:s på PM.Mycket sker ju bakom stängda dörrar.
Jo, det är synd att det inte går att göra men jag tror det kommer inom en inte allt för lång framtid. Däremot är bevisläget för ett PM ändå mycket bra eftersom det bara är att be en annan moderator logga in och kolla vad som står. Stämmer det som är påstått kommer det tas upp i Outlaw. Så har det fungerat ända sedan jag blev med på forumet och det har inte varit några problem.
2014-06-04, 20:02
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Jag vågar påstå att det är besynnerligt att det inte går att skicka RP:s på PM.

Det är nåt vi har högt upp i prioriteringslistan och löser inom en snar framtid.

admin5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in