2014-06-04, 13:35
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Måste kännas patetiskt som PK-människa att man måste hitta på rasistiska historier som denna när inga händer i verkligheten.
För vem ska alla dom här personerna kämpa mot om inte "rasismen" växer och växer mot dom stackars minoriteterna.
Har man ingen fiende måste man skapa den genom att skrämma pöbeln.

Problemet för den välanpassade mediasekten och de "rasifierade" som verkar oförmögna att förstå och kunna samexistera med svenskheten är att det oftast är pöblen som de angriper. Bit för bit. Så också här.
Citera
2014-06-04, 13:36
Medlem
hansl77s avatar
Fullständigt ovidkommande för DN huruvida historien är sann eller inte. Agendasättandet kommer alltid i första rummet.
Citera
2014-06-04, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Sedan när är det okej att peka ut människor som rasister, enbart på hörsägen från en skribent? DN har verkligen klantat sig här, nu står en hel brandkår i Boden utpekade som nazister. Om DN hade följt någon slags etiska regler hade skribenten fått ändra sin formulering till "en brandkår i norra Sverige". Vad hände med att alltid låta båda sidor komma till tals?
Jag tror man får betrakta detta med "Boden" som ett olycksfall i arbetet.
Normalt med dessa rövarhistorier så är den gemensamma nämnaren att dom aldrig går att kontrollera.
Det hade ju inte denna historia heller gjort, om det inte hade varit för fadäsen att skriva "Boden" istället för "en brandkår i norra Sverige".

En liten miss i lögnfabriken helt enkelt.
Citera
2014-06-04, 13:40
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror man får betrakta detta med "Boden" som ett olycksfall i arbetet.
Normalt med dessa rövarhistorier så är den gemensamma nämnaren att dom aldrig går att kontrollera.
Det hade ju inte denna historia heller gjort, om det inte hade varit för fadäsen att skriva "Boden" istället för "en brandkår i norra Sverige".

En liten miss i lögnfabriken helt enkelt.

Visst är det en miss för DN, på minst två plan. 1. Det blir ganska uppenbart att skribenten fabulerar fritt, inte ens de mest rättrogna kan väl tro på det här. 2. Man åsidosätter grovt de pressetiska reglerna.

Klavertramp, ja.
Citera
2014-06-04, 14:06
Medlem
ItsNeverLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
I detta fallet är det ju inte en kolumnist som uttrycker sin personliga åsikt i en vanlig krönika. Det är under ledarsidan, det vill säga att det är en del av tidningens officiella hållning. Det gör ju det hela betydligt mer graverande om det visar sig att det är hittepå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledarsida

Måste ha läst av sidvyn lite för snabbt. Lär ändå inte bli helt mållös om det visar sig att det är hittepå.
Citera
2014-06-04, 14:07
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Visst är det en miss för DN, på minst två plan. 1. Det blir ganska uppenbart att skribenten fabulerar fritt, inte ens de mest rättrogna kan väl tro på det här. 2. Man åsidosätter grovt de pressetiska reglerna.

Klavertramp, ja.

De mest rättrogna stärks ytterligare i sin övertygelse.
De pressetiska reglerna är ett skämt och blott en förevändning att ge liberaler möjligheter till att kunna åtnjuta statligt beskydd och privilegiet att uppbära bidrag för deras subversiva illgärningar.
Citera
2014-06-04, 14:15
Medlem
baggebo1s avatar
Även Fria Tider har pratat med räddningschef Bengt Nilsson:

Citat:
Men när Fria Tider talar med Bengt Nilsson, räddningschef i Bodens kommun, dementerar han bestämt Hashemzadehs historia om den utmobbade brandmannen.

– Jag har läst artikeln och i min värld är den felaktig. Vi har inte haft någon sådan person anställd, säger Nilsson.

Han berättar att den enda utomnordiska invandrare som någonsin arbetat på stationen är en deltidsanställd man från Vitryssland, som fortfarande jobbar kvar och aldrig har varit föremål för någon mobbning.

– Han jobbar på och han mår bra.

Kan det ha varit någon före din tid på stationen?

– Jag började på stationen 1977 och tog över chefsrollen 2000 så att nog har jag varit med ett bra tag, tycker jag. Och har det här hänt som det står i artikeln är jag hundra procent övertygad om att då hade jag känt till det.

Har ni haft några problem med mobbning?

– Nej, absolut inte. Vi har våra enkäter varje år om mobbning och alltihop och vi har inga problem med det.

Bengt Nilsson säger att det finns flera brandstationer i Bodens kommun, men att alla sorterar under honom och att han har full koll på hela den verksamhet han är chef över. Han kommer eventuellt att höra av sig till DN och begära att de felaktiga uppgifterna rättas.

– Jag har faktiskt haft en tanke att göra det för att det är så mycket saker som inte är riktigt rätt i det här, säger han.
http://www.friatider.se/dn-lj-g-om-r...tation-i-boden
Citera
2014-06-04, 14:16
Medlem
Om brandchefen begär rättelse så kommer krönikören förmodligen hävda att hon blandat ihop några orter i norr.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-06-04 kl. 14:21.
Citera
2014-06-04, 14:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Även Fria Tider har pratat med räddningschef Bengt Nilsson:

http://www.friatider.se/dn-lj-g-om-r...tation-i-boden
Så jävla gött. Nu har man ett prejudikat att återkomma till när dessa berättelser dukas fram i fortsättningen.
-"Den enda gången någon av dessa rövarhistorier har gått att kontrollera, så visade det sig vara en ren lögn"-

Tack för detta DN, snacka om härdsmälta.

Signaturen eradnup skall ha ett stort jävla tack & ett erkännande för detta grävandet.
Citera
2014-06-04, 14:24
Medlem
envackerblommas avatar
Att en tidning smutskastar landets räddningstjänst på värsta tänkbara sätt måste få konsekvenser. Antar att i USA hade chefredaktören fått sparken omedelbart o ägarna tvungna betala skadestånd.
Har Wolodarski avgått än?
Bonniers bör betala 50 miljoner för info om faror med bränder. Stor kampanj.
Senast redigerad av envackerblomma 2014-06-04 kl. 14:26.
Citera
2014-06-04, 14:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Om brandchefen begär rättelse så kommer krönikören förmodligen hävda att hon blandat ihop några orter i norr.
Så kommer det att bli, vilket bara gör det hela ännu mera pinsamt.
Citera
2014-06-04, 14:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så jävla gött. Nu har man ett prejudikat att återkomma till när dessa berättelser dukas fram i fortsättningen.
-"Den enda gången någon av dessa rövarhistorier har gått att kontrollera, så visade det sig vara en ren lögn"-

Tack för detta DN, snacka om härdsmälta.

Signaturen eradnup skall ha ett stort jävla tack & ett erkännande för detta grävandet.

Man kan ju undra hur pass vanligt detta är.

På Flashback känns det ju som att i stort sett alla "gräv" (eller gräv och gräv - snarare grundläggande faktakoll) såsom 11-åringen som blev avkastad av tåget, Forserum, prata om det, hijab-attacken osv. inte har stått pall för den mest rudimentära faktagranskning. Rimligtvis söker sig folket här till vissa sorters artiklar, och man kan ju lätt se vilket bärande tema och motsättningar dessa har (vita "förövare", icke-vita "offer") och det är väl som Kjöller menade förra året angående faktagranskningen när det kommer till berättelser som passar alltför väl in i åsiktskorridorsramen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in