Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-03, 22:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland
Oj nu råkade jag göra två inlägg :/ Jag får se om jag provar men då blir det troligtvis en kortare period, då jag vill inte vara medicinerad för länge. Men tack så mycket!

Du kommer inte känna dig frisk supersnabbt så ge det lite tid! I takt med att de får effekt och du går i samtal kommer du känna dig redo för ett liv utan depression och ångest!

Edit: det är inga "tunga" mediciner (som benso) som gör dig personlighetsförändrad så du kommer knappt märka att du tar dem!
Lycka till!
Citera
2014-06-03, 22:35
  #14
Medlem
Ray.Millands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoitalia
Du kommer inte känna dig frisk supersnabbt så ge det lite tid! I takt med att de får effekt och du går i samtal kommer du känna dig redo för ett liv utan depression och ångest!

Ja, jag får väl hoppas på det
Citera
2014-06-03, 22:36
  #15
Avstängd
RandomnigRs avatar
Tar 75g per dag och märker direkt när man slarvat några dagar (som nu tex) funderar mer, är mer försiktig kring människor och blir mycket argare när jag inte tar.
När jag tar så är jag mer social och utåtriktad, fortfarande försiktig men kan släppa spärrarna lite. Bryr mig inte lika mycket om vad andra tycker mao.
Citera
2014-06-03, 22:45
  #16
Medlem
Ray.Millands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Tar 75g per dag och märker direkt när man slarvat några dagar (som nu tex) funderar mer, är mer försiktig kring människor och blir mycket argare när jag inte tar.
När jag tar så är jag mer social och utåtriktad, fortfarande försiktig men kan släppa spärrarna lite. Bryr mig inte lika mycket om vad andra tycker mao.

Fick du det utskrivet mot ångest? Eller något annat? Men det verkar vara positivt för dig
Citera
2014-06-03, 22:50
  #17
Avstängd
RandomnigRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland
Fick du det utskrivet mot ångest? Eller något annat? Men det verkar vara positivt för dig
Depression. Men har även ett snäpp av social fobi vilket det som tidigare sagt hjälper mot. Jo de är jättebra. Vågade på mig att söka ett jobb vilket jag inte vågat/orkat förut pga. jobbigt att träffa nya folk och ingen lust pga. depressionen. Så jag har egentligen bara positiva saker att säga förutom att jag tål mycket mindre alkohol och innan jag vant mig så sneade jag mycket.
Citera
2014-06-04, 01:11
  #18
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland
Jag har blivit tillsagd att börja med 25mg (halv tablett) och sedan öka. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig om jag ska ta eller inte, har dock hört att man kan få kraftiga symptom de första veckorna, är det sant?

Det är en väldigt liten dos. Du är visserligen inte deprimerad i en hög grad för då hade du aldrig orkat skriva på flashback och snarare haft några hundra mg. 25mg är ingenting men biverkningar får man oftast av all medicin.
Citera
2014-06-04, 11:12
  #19
Medlem
Ray.Millands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Det är en väldigt liten dos. Du är visserligen inte deprimerad i en hög grad för då hade du aldrig orkat skriva på flashback och snarare haft några hundra mg. 25mg är ingenting men biverkningar får man oftast av all medicin.

Först och främst så kan jag säga att min depression är allvarlig, den tar över mitt liv och enkelt uttryckt mår jag SKIT varenda dag.

Jag orkar och skriva på flashback därför att jag inte känner samma ångest inför det som jag känner då jag ska prata face to face med någon. Och jag är rädd att ta medicinen.

Läkaren ger mig en låg dos därför att hon tycker det är en bra start, sedan höjer vi om medicinen hjälper. Det är också första gången jag tar medicin så jag tror knappast att hon skulle börja med 100 mg.
Citera
2014-06-04, 12:24
  #20
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland

Är det någon som vet vad som händer efter att man slutat ta sertralin? Blir man frisk eller kommer depressionen och ångesten tillbaka? Sen är jag också orolig över biverkningarna.

Är det okej om jag säger till min psykolog att jag inte vill ta medicinen och bara ha samtalsterapi? Eller ska jag låtsas att jag tar medicinen? Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska göra.

Antidepressiva är ju som många redan sagt inget "bot" mot dina psykiska besvär. Det är snarare en hjälp att få dig på fötterna igen och orka med vardagen och kunna ta tag och jobba med dina problem. Slutar du och du inte gjort några förbättringar/förändringar så halkar du troligtvis tillbaka på ruta ett igen.

Men, du måste inte ta medicinen. Själv fick jag välja mellan endast samtalsterapi eller medicin, så om du känner att du orkar så kan du endast ta emot terapin. Låtsas inte, ser ingen vits med det.
Citera
2014-06-04, 12:29
  #21
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland
Jag har blivit tillsagd att börja med 25mg (halv tablett) och sedan öka. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig om jag ska ta eller inte, har dock hört att man kan få kraftiga symptom de första veckorna, är det sant?

Olika från person till person, en del får kraftiga biverkningar och en del får inga alls. Man får prova sig fram tills att man hittar något som fungerar. När jag fick testa sertralin så fick jag sådana kraftiga biverkningar att läkaren sa åt mig att sluta direkt då dessa besvär jag fick inte var acceptabla, då började jag med på 25mg och hann aldrig trappa upp.
Citera
2014-06-04, 13:13
  #22
Medlem
Ray.Millands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Antidepressiva är ju som många redan sagt inget "bot" mot dina psykiska besvär. Det är snarare en hjälp att få dig på fötterna igen och orka med vardagen och kunna ta tag och jobba med dina problem. Slutar du och du inte gjort några förbättringar/förändringar så halkar du troligtvis tillbaka på ruta ett igen.

Men, du måste inte ta medicinen. Själv fick jag välja mellan endast samtalsterapi eller medicin, så om du känner att du orkar så kan du endast ta emot terapin. Låtsas inte, ser ingen vits med det.

Jag ska försöka prata med min terapeut, om jag vågar säger jag till henne att jag inte vill ta tabletterna. Men tack för dina svar, de var mkt bra
Citera
2014-06-04, 14:03
  #23
Medlem
Hej!

Se bara till att inte äta Sertralin på tom mage för den brännande smärtan i magen gjorde det inte lätt att somna....Men det kanske bara var jag som upplevde detta Lycka till!

Mvh
Citera
2014-06-04, 14:16
  #24
Medlem
Ray.Millands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Hej!

Se bara till att inte äta Sertralin på tom mage för den brännande smärtan i magen gjorde det inte lätt att somna....Men det kanske bara var jag som upplevde detta Lycka till!

Mvh

Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback