2014-06-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumma
Några frågor:

Hur ser reglerna kring att föra in cigg ut? Om jag köper cigg på taxfreen, hur mycket är det man får ta med? Kan man ta med en limpa? Vet att det är sjukt löjliga relger för tex alkohol, typ 1 flaska vin osv.

Är det likadant med cigg tänker man att max är något paket man får ta med bara, eller?

Samt:

Någon som flugit via Oslo på sistone och kan uttala sig ifall dom har helkroppscanners som dom har börjat med på vissa flygplatser? Eller är det standard "gå-igenom-metalldetektorn" som gäller?

Eller om det vart hundar på flygplatsen?

Tänkte ev ta med mig något olagligt i kalsongerna.

Du får ta med dig extremt mycket om du vill, deremot måste du skatta på det! Du kan ta in 15 liter starksprit eller mer om du skattar på det.Dock är spritskatten löjligt dyr. Däremot får du ta in 1 Liter (inte flaska )starksprit skattefritt eller fyra flaskor(kommer inte ihåg om det är fyra liter eller fyra flaskor) vin. Jag har dock inte koll på öl. Du får ta en limpa cigg(200st) skattefritt. Du får köpa hur mycket du vill i taxfreen, dom vet ju inte om du väljer att skatta för det eller inte när du kommer till tullen. Blir du tagen i tullen efter du gått genom och inte skattat/betalat tull så blir det dock problem. Du får böter sen beslagtar dom alkoholen också. Jag vet inte om dom beslagtar allt som du har eller det som är över gränsen. Du kan dock räkna med riktigt dryga böter.

Jag flög senast förra sommaren, då var det vanliga detektorer. Dock så har ju dom fotscanners, ar dock aldrig varit med om att bli scannad. Vad är det för olagligheter du ska ta med? Jag kan nog garantera dig att det finns gott om det i Oslo, säkert bättre kvalitet också. Dock lite dyrare.

Jag har flygit säkert 10-15 gånger på 5 år och aldrig sett en enda hund på flygplatsen.
Senast redigerad av Bruno.K 2014-06-03 kl. 00:32.
Citera
2014-06-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Du får ta med dig extremt mycket om du vill, deremot måste du skatta på det! Du kan ta in 15 liter starksprit eller mer om du skattar på det.Dock är spritskatten löjligt dyr. Däremot får du ta in 1 Liter (inte flaska )starksprit skattefritt eller fyra flaskor(kommer inte ihåg om det är fyra liter eller fyra flaskor) vin. Jag har dock inte koll på öl. Du får ta en limpa cigg(200st) skattefritt. Du får köpa hur mycket du vill i taxfreen, dom vet ju inte om du väljer att skatta för det eller inte när du kommer till tullen. Blir du tagen i tullen efter du gått genom och inte skattat/betalat tull så blir det dock problem. Du får böter sen beslagtar dom alkoholen också. Jag vet inte om dom beslagtar allt som du har eller det som är över gränsen. Du kan dock räkna med riktigt dryga böter.

Jag flög senast förra sommaren, då var det vanliga detektorer. Dock så har ju dom fotscanners, ar dock aldrig varit med om att bli scannad. Vad är det för olagligheter du ska ta med? Jag kan nog garantera dig att det finns gott om det i Oslo, säkert bättre kvalitet också. Dock lite dyrare.

Jag har flygit säkert 10-15 gånger på 5 år och aldrig sett en enda hund på flygplatsen.
Tack för svar.

Ska ej till Oslo, bara mellanlandar där. Alkohol tar jag inte mer än vad jag får skattefritt, samma med ciggen, men en limpa är ändå nice, borde räcka iaf en månad och spara in ett antal kr!

Jadu, lite smått o gått. Flugit samma sträcka förut med cannabis men är lite mer försiktig nu än när jag var yngre hehe. Men har etniciteten på min sida så tror ingen misstänker något så det är nog rätt säkert. Visst finns det där, men att veta vad man har med sig, dvs bra grejer och inte så mkt skit som det finns i Norge, samt att man slipper krånglet i början med att styra och då ha sitt eget stash o leva på ett tag.

Men ja du har en poäng att det såklart är dumt att flyga med grejer om man kan skaffa det där.

Förresten vad är straxxpraxis för att ta det via flyget? Lär väl räknas som smuggling, men vilka lagar gäller? Svenska eller norska eller internationella då det är flygplats? Iofs om man väl landar i Norge så borde det väl vara norska lagar, eller?

EDIT: Btw, hur får man reda på sitt D-nummer? Glömt vad jag hade och hittar inte i någon anteckning eller några gamla lönespec. Skulle vilja logga in på mitt norska nordea nämnligen o se ifall jag har några cash där samt om jag behöver lösa något den vägen osv.
Senast redigerad av Tumma 2014-06-03 kl. 01:13.
Citera
2014-06-03, 01:12
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Jag förstår, tack för snabbt svar. Låt säga att jag är grundutbildad men har inte fått yrkesbeviset än, tycker företaget att man är dum i huvudet då om man söker jobbet även fast man inte har detta fag-brev?

Spelar ju ingen roll om vad företaget tycker eller vad vi tror eller sitter och gissar här.

Testa du och sök och berätta din story i värsta fall får du ett nej eller inget svar alls.

Det är ju inte enligt lag dessa annonser är skrivna på! Testa dig fram chansa!
Citera
2014-06-03, 01:21
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Ska ej till Oslo, bara mellanlandar där. Alkohol tar jag inte mer än vad jag får skattefritt, samma med ciggen, men en limpa är ändå nice, borde räcka iaf en månad och spara in ett antal kr!

Jadu, lite smått o gått. Flugit samma sträcka förut med cannabis men är lite mer försiktig nu än när jag var yngre hehe. Men har etniciteten på min sida så tror ingen misstänker något så det är nog rätt säkert. Visst finns det där, men att veta vad man har med sig, dvs bra grejer och inte så mkt skit som det finns i Norge, samt att man slipper krånglet i början med att styra och då ha sitt eget stash o leva på ett tag.

Men ja du har en poäng att det såklart är dumt att flyga med grejer om man kan skaffa det där.

Förresten vad är straxxpraxis för att ta det via flyget? Lär väl räknas som smuggling, men vilka lagar gäller? Svenska eller norska eller internationella då det är flygplats? Iofs om man väl landar i Norge så borde det väl vara norska lagar, eller?

EDIT: Btw, hur får man reda på sitt D-nummer? Glömt vad jag hade och hittar inte i någon anteckning eller några gamla lönespec. Skulle vilja logga in på mitt norska nordea nämnligen o se ifall jag har några cash där samt om jag behöver lösa något den vägen osv.

Eller så köper du ett par paket med löstobak om du ska mecka på skiten, blir ännu billigare! Angående d-nummret så är det nog lättast om du ringer till skatteetaten när du kommer till norge. Eller innnan. 0047-800 80 000 tror jag det är. ( ringer du från sverige får du kolla upp nummret man ringer utomlands ifrån) Du kanske kan ringa till nordea och kolla, vet ej om dom har någon koll på våra svenska personnummer. Dom har iaf dygnet runt service så du kan ringa nu om du känner för det. 0047-915 06001 är nummret dit. Vet att man lägger på 40 på ditt födelsedatum, ingen aning om dom sista siffrorna iaf. om du fyller år 24/5-90 så blir det 440590-xxxxx
Citera
2014-06-03, 01:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Sett 2 ggr på Gardemoen under 2 år. Kanske 10-12 flygningar.
Citera
2014-06-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Oj. Aja det är ju dumt att tro att dom inte finns. Jag har även åkt tåg lika många gånger och stött på norksa tullen 1 gång på fem år. Många som stöter på dom varje gång.
Citera
2014-06-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Var stod dom då? Bara o vaktade random eller gick den runt o sniffade på folk?

Sen är ju grejen att det måste vara en äkta hund... + att den ska vara vid just en själv. Stashet kommer ju ligga i en kodis i vilket fall så bör ej märkas.
Citat:
Oj. Aja det är ju dumt att tro att dom inte finns. Jag har även åkt tåg lika många gånger och stött på norksa tullen 1 gång på fem år. Många som stöter på dom varje gång.
Åkt tåg 1 gång. Blev genomsökt av hund då.

Men inte så konstigt, smuggelmöjligheterna på tåg vs flyg, klart dom kollar tåg mer, dels större men även som sagt mer "Kapacitet" för smuggling osv där.
Citera
2014-06-03, 11:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Snacka om onödig risk. Inte så att norge är förskonat från droger precis. Har inte koll på deras narkotikalagstiftning men med tanka på straff dom har på amdra skitbrott som fortkörningar osv, sa hade jag inte velat bli tagen med dope där.

Hunden har gått runt och sniffat.
Citera
2014-06-03, 18:36
Medlem
macknus avatar
Citat:
Var stod dom då? Bara o vaktade random eller gick den runt o sniffade på folk?

Har sett dom gå runt med hund, ibland har dom stått vid säkerhetskontrollerna och sniffat. Det är lite blandat men det är sällan man ser hund där och jag flyger ändå där varje vecka nästan. Problemet är om du mellanlandar så behöver du hämta ut ditt bagage och gå igenom säkerhetskontrollen innan du checkar in för nästa flight, där brukar det oftare vara hund.
Citera
2014-06-03, 20:29
Medlem
Ni som varit folkbokførda ett tag i Norge, har ni køpt en bil eller annat fordon i Sverige under tiden alt har ett fordon i Sverige.
Har ni haft problem att førsækra det?
Jag hørde att så kan vara fallet men tycker det låter ologiskt eftersom man ju inte gør kreditkoll på det..?
Citera
2014-06-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Ni som varit folkbokførda ett tag i Norge, har ni køpt en bil eller annat fordon i Sverige under tiden alt har ett fordon i Sverige.
Har ni haft problem att førsækra det?
Jag hørde att så kan vara fallet men tycker det låter ologiskt eftersom man ju inte gør kreditkoll på det..?
Var en av anledningarna till att jag valde att skriva min svenska bil på min pappa. De kanske inte gör en kreditkontroll, men har fått för mig att de bland annat ser efter vart man bor för att beräkna premie. Provade iförsig inte att registrera den på mig, så något säkert svar kan jag inte ge.

Var annars iväg till statens vegvesen idag för att byta in mitt svenska körkort då det går ut i mitten av juni. Trodde det skulle vara en enkel process, men var en massa blanketter som skulle fyllas i, kopior på diverse saker som skulle tas, suckande över papper jag inte hade med mig som visade sig inte behövas mm. mm. (Borde egentligen inte vara förvånad när man har med myndigheter i detta landet att göra...)
Blir intressant att se hur lång tid det tar innan jag får ett nytt.
Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2014-06-03, 23:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Var en av anledningarna till att jag valde att skriva min svenska bil på min pappa. De kanske inte gör en kreditkontroll, men har fått för mig att de bland annat ser efter vart man bor för att beräkna premie. Provade iförsig inte att registrera den på mig, så något säkert svar kan jag inte ge.

Var annars iväg till statens vegvesen idag för att byta in mitt svenska körkort då det går ut i mitten av juni. Trodde det skulle vara en enkel process, men var en massa blanketter som skulle fyllas i, kopior på diverse saker som skulle tas, suckande över papper jag inte hade med mig som visade sig inte behövas mm. mm. (Borde egentligen inte vara förvånad när man har med myndigheter i detta landet att göra...)
Blir intressant att se hur lång tid det tar innan jag får ett nytt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Bytte ut mitt svenska mot ett norskt ett par år sedan. Gick väldigt smidigt på Lillestrøm Trafikkstasjon.

Och du; om du kör en svenskreggad bil kan det stå din far jävligt dyrt! Vet han att det kan kosta honom tiotusentals (upp till hundratusentals) norska kronor om du blir stoppad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in