Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Du får ta med dig extremt mycket om du vill, deremot måste du skatta på det! Du kan ta in 15 liter starksprit eller mer om du skattar på det.Dock är spritskatten löjligt dyr. Däremot får du ta in 1 Liter (inte flaska )starksprit skattefritt eller fyra flaskor(kommer inte ihåg om det är fyra liter eller fyra flaskor) vin. Jag har dock inte koll på öl. Du får ta en limpa cigg(200st) skattefritt. Du får köpa hur mycket du vill i taxfreen, dom vet ju inte om du väljer att skatta för det eller inte när du kommer till tullen. Blir du tagen i tullen efter du gått genom och inte skattat/betalat tull så blir det dock problem. Du får böter sen beslagtar dom alkoholen också. Jag vet inte om dom beslagtar allt som du har eller det som är över gränsen. Du kan dock räkna med riktigt dryga böter.
Jag flög senast förra sommaren, då var det vanliga detektorer. Dock så har ju dom fotscanners, ar dock aldrig varit med om att bli scannad. Vad är det för olagligheter du ska ta med? Jag kan nog garantera dig att det finns gott om det i Oslo, säkert bättre kvalitet också. Dock lite dyrare.
Jag har flygit säkert 10-15 gånger på 5 år och aldrig sett en enda hund på flygplatsen.
Tack för svar.
Ska ej till Oslo, bara mellanlandar där. Alkohol tar jag inte mer än vad jag får skattefritt, samma med ciggen, men en limpa är ändå nice, borde räcka iaf en månad och spara in ett antal kr!
Jadu, lite smått o gått. Flugit samma sträcka förut med cannabis men är lite mer försiktig nu än när jag var yngre hehe. Men har etniciteten på min sida så tror ingen misstänker något så det är nog rätt säkert. Visst finns det där, men att veta vad man har med sig, dvs bra grejer och inte så mkt skit som det finns i Norge, samt att man slipper krånglet i början med att styra och då ha sitt eget stash o leva på ett tag.
Men ja du har en poäng att det såklart är dumt att flyga med grejer om man kan skaffa det där.
Förresten vad är straxxpraxis för att ta det via flyget? Lär väl räknas som smuggling, men vilka lagar gäller? Svenska eller norska eller internationella då det är flygplats? Iofs om man väl landar i Norge så borde det väl vara norska lagar, eller?
EDIT: Btw, hur får man reda på sitt D-nummer? Glömt vad jag hade och hittar inte i någon anteckning eller några gamla lönespec. Skulle vilja logga in på mitt norska nordea nämnligen o se ifall jag har några cash där samt om jag behöver lösa något den vägen osv.