2014-06-03, 22:56
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JÄSC2007
Skrotar vi ubåtsvapnet så kommer det ta årtionden att återfå den förmågan om vi skulle behöva. Det är iaf den bilden jag har fått.
Personligen leker jag med idén att skrota övervattensflottan och satsa på ubåtar till 95% procent.

I andra nyheter:
Förhandlingarna om att sälja Kockums till Saab ska vara klara i sommar och svenska staten ser nu ubåtsproduktionen som så viktig för landet att de vill ha makt över vem som förfogar över Karlskronavarvet.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/staten-vill-ha-full-kontroll-over-karlskronavarvet_3625288.svd
Citera
2014-06-03, 23:00
Medlem
JÄSC2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
I andra nyheter:
Förhandlingarna om att sälja Kockums till Saab ska vara klara i sommar och svenska staten ser nu ubåtsproduktionen som så viktig för landet att de vill ha makt över vem som förfogar över Karlskronavarvet.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/staten-vill-ha-full-kontroll-over-karlskronavarvet_3625288.svd

"– Alliansregeringen och Socialdemokraterna har en samsyn i den här frågan, säger Cecilia Widegren (M) vice ordförande i försvarsutskottet."
The way of the future, som jag nämde i en annan tråd. Troligen (och förhoppningsvis) så kommer försvaret att åter bli något som både S och högern gör upp om tillsammans.
Citera
2014-06-03, 23:03
Medlem
JÄSC2007s avatar
Citat:
Personligen leker jag med idén att skrota övervattensflottan och satsa på ubåtar till 95% procent.

Hur ska vi då hantera mindre fartyg & båtar? Som inte är värda att skicka en torped i? Går det att lösa med någon typ av mini-ubåt?
Citera
2014-06-03, 23:08
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Hur ska vi då hantera mindre fartyg & båtar? Som inte är värda att skicka en torped i? Går det att lösa med någon typ av mini-ubåt?
Jag vet inte om de är något större hot? Jag tror A26 är/var tänkt att utrustas med en automatkanon på en höjbar mast för att ha ett alternativ mellan att göra ingenting och stora smällen.
Citera
2014-06-03, 23:15
Medlem
JÄSC2007s avatar
Citat:
Jag vet inte om de är något större hot? Jag tror A26 är/var tänkt att utrustas med en automatkanon på en höjbar mast för att ha ett alternativ mellan att göra ingenting och stora smällen.
När ryssen märker att våran flotta enbart klarar av större fartyg så kommer han rimligtvis att se till att trupperna skickas över med mindre båtar. T ex deras Strb 90 -kopior.
En automatkanon låter väldigt intressant och borde vara en bättre lösning en att bygga en massa halvtaskiga mini-ubåtar. Fast är det inte en ganska stor risk att kanonen avslöjar ubåtens position?
Citera
2014-06-03, 23:23
Moderator
Unitys avatar
Citat:
När ryssen märker att våran flotta enbart klarar av större fartyg så kommer han rimligtvis att se till att trupperna skickas över med mindre båtar. T ex deras Strb 90 -kopior.
En automatkanon låter väldigt intressant och borde vara en bättre lösning en att bygga en massa halvtaskiga mini-ubåtar. Fast är det inte en ganska stor risk att kanonen avslöjar ubåtens position?
Är små stridsbåtar något större hot då? Men ses de som hot kan de väl vara värda en sjömålsrobot, något luftvärn lär de ju inte ha.

En ubåt som sticker upp en automatkanon avslöjar sin position rätt ordentligt, ja.
Citera
2014-06-03, 23:33
Medlem
JÄSC2007s avatar
Citat:
Är små stridsbåtar något större hot då? Men ses de som hot kan de väl vara värda en sjömålsrobot, något luftvärn lär de ju inte ha.

En ubåt som sticker upp en automatkanon avslöjar sin position rätt ordentligt, ja.

Alltså, jag tänkte att Fi helt enkelt använder sina "strb 90" till att transportera alla soldater i början istället för att använda transportskepp. En Strb 90 rymmer 21 pers, det skulle krävas en jävla massa för att få över en stor styrka men å andra sidan är dom nog inte dyra att tillverka.
Citera
2014-06-04, 00:05
Bannlyst
Nya osynliga båten kommer vara mellan 25-30m i räckvidd. Större än alla i Gotland klass och den andra som är på gång in kanske nästa år på 13-16m. Kallas för mini ubåt.
Citera
2014-06-04, 01:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Automatkanon på A26, är du säker? Det är ju alltid kul med en akan men det var länge sedan man såg något i den stilen på en modern ubåt så det vore väl så radikalt att man får fråga efter en källa.
Citera
2014-06-04, 02:08
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Automatkanon på A26, är du säker? Det är ju alltid kul med en akan men det var länge sedan man såg något i den stilen på en modern ubåt så det vore väl så radikalt att man får fråga efter en källa.
Här står det om det. Det är ett tillval, beroende på om försvaret vill ha det.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3338980.ece

Det finns liknande system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muraena_gun
Citera
2014-06-04, 08:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Här står det om det. Det är ett tillval, beroende på om försvaret vill ha det.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3338980.ece

Det finns liknande system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muraena_gun
Det var som fan, tack för länkarna!
Citera
2014-06-04, 13:19
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var som fan, tack för länkarna!
Fast jag ser när jag läser om NyTeknik-artikeln att de menar en kulspruta som sitter i tornet som kan användas i ytläge. Då går användbarheten genast ner, att gå upp på ytan och skicka upp folk i tornet tar både tid och är farligt. Då är Muraena mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in