2014-06-03, 22:46
Medlem
Det var "purple soul" tipsade: "Jag kan lite arabiska men kan inte läsa så långa texter. Farbror och morbror är inte samma ord. Morbror heter : khalo/Khali och farbror: Amo/Ami"

Språk och skrift är ju inte samma sak. Vi vet ju här på tråden att Rami var morbror så vi får nog läsa in "morbror" istället för "farbror" så blir det lite vettigare.

btw. Lade ni märke till vem som uttalade sig om ensamkommande barn i artikeln?
..."Och överföringen av chefen för fred för lindring och internationella mänskliga rättigheter i Sverige Mahmoud Aldbai" osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Ännu bättre, länken till artikeln: http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2014/05/03/532182.html

Edit. Med Bing's översättning, snarlik Google's

Citera
2014-06-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Jag är personligen rätt så objektiv

Hur kan du som är subjektet bedöma dig själv på ett objektivt sätt. 'Du gjorde min dag'

Jag menade när det gäller etnicitet. Jag ändrar min åsikt beroende på information som kommer fram.
I början var jag på familjen "sida". Men ju mer man hör från dom desto konstigare blir bilden.
Citera
2014-06-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Sen när blev du sanningsbäraren i den här tråden? Du har inte mer info än någon annan av oss. Skillnaden på mig och dig är att jag ser MÄNNISKAN och inte deras etnicitet.

Det enda du ser är deras etnicitet. Pappan kan ljuga sig blå du skulle fortfarande försvara dom.

Ja du kan ju lite arabiska. Kan det vara därför?
Citera
2014-06-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man ju undra hur dom övriga små barnen hade det? Dom borde väl besökt BVC hyfsat regelbundet, eller åtminstone någon gång?

Kan hända att Amani tog hand om sina barn. Det kan vara svårt för en del av välmenande svenskar att förstå att en kvinna faktiskt kan hata ett barn på grund av att barnet är älskat av maken men inte fött av kvinnan. I kulturer där mannen betyder allt kan till och med ett litet barn bli en rival och fiende. Jag vet inte hur ska kunna förklara detta utan att skriva ett långt inlägg om mina egna erfarenheter. Men jag tror att Amani hatade Yara. Hon gick med på att ta hand om henne därför att hon inte hade något val. Jag tror att misshandlade Yara och tvingade henne att utföra hushållsysslorna. Rami var inte helt ovetande och därför blev det bråk hemma. Samtidigt kunde Amani säkert övertyga Rami om att hon ville Yaras bästa och hon var ju Ramis sexiga fru och mamma till hans söner. Jag tror inte att Amani ville döda Yara. Jag tror att hon bara råkade misshandla henne för mycket och kanske var Yara svag redan och därför dog hon i sängen. Enligt media hördes det bråk hos familjen innan ambulansen kom. Jag tänker att det kanske var Rami som kom hem då och tittade till Yara och upptäckte att hon var död eller döende, började bråka med sin fru och till slut ringde de ambulansen.

Jag har tidigare blivit kritiserad för denna ''Askungen- teori'' men jag tycker att det inte finns någonting talar emot det. Till och med åklagaren anser uppenbarligen att Amani är den mest sannolika GM.
Citera
2014-06-03, 23:03
Medlem
Citat:
Jag är personligen rätt så objektiv

Hur kan du som är subjektet bedöma dig själv på ett objektivt sätt. 'Du gjorde min dag'

Vad mig anbelangar så är en skitstövel en skitstövel vare sig hen är från Karlskrona eller Gaza.
Citera
2014-06-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag menade när det gäller etnicitet. Jag ändrar min åsikt beroende på information som kommer fram.
I början var jag på familjen "sida". Men ju mer man hör från dom desto konstigare blir bilden.

Menar du att du kan avgöra om du själv är objektiv? Åtminstone när det gäller etnicitet? Du förstår uppenbarligen inte vad objektivitet är. Din objektivitet ska du överlåta åt andra att bedöma. Det kan du naturligtvis inte göra själv.

Du får gärna förklara vad du menar med etnicitet. Vad det innebär att var objektiv "när det gäller etnicitet" Att ändra åsikt beroende på vad som kommer fram brukar man benämna att vända kappan efter vinden.
Citera
2014-06-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan hända att Amani tog hand om sina barn. Det kan vara svårt för en del av välmenande svenskar att förstå att en kvinna faktiskt kan hata ett barn på grund av att barnet är älskat av maken men inte fött av kvinnan. I kulturer där mannen betyder allt kan till och med ett litet barn bli en rival och fiende. Jag vet inte hur ska kunna förklara detta utan att skriva ett långt inlägg om mina egna erfarenheter. Men jag tror att Amani hatade Yara. Hon gick med på att ta hand om henne därför att hon inte hade något val. Jag tror att misshandlade Yara och tvingade henne att utföra hushållsysslorna. Rami var inte helt ovetande och därför blev det bråk hemma. Samtidigt kunde Amani säkert övertyga Rami om att hon ville Yaras bästa och hon var ju Ramis sexiga fru och mamma till hans söner. Jag tror inte att Amani ville döda Yara. Jag tror att hon bara råkade misshandla henne för mycket och kanske var Yara svag redan och därför dog hon i sängen. Enligt media hördes det bråk hos familjen innan ambulansen kom. Jag tänker att det kanske var Rami som kom hem då och tittade till Yara och upptäckte att hon var död eller döende, började bråka med sin fru och till slut ringde de ambulansen.

Jag har tidigare blivit kritiserad för denna ''Askungen- teori'' men jag tycker att det inte finns någonting talar emot det. Till och med åklagaren anser uppenbarligen att Amani är den mest sannolika GM.

Det är det jag också kommit fram till.
Citera
2014-06-03, 23:14
Medlem
Citat:
Menar du att du kan avgöra om du själv är objektiv? Åtminstone när det gäller etnicitet? Du förstår uppenbarligen inte vad objektivitet är. Din objektivitet ska du överlåta åt andra att bedöma. Det kan du naturligtvis inte göra själv.

Du får gärna förklara vad du menar med etnicitet. Vad det innebär att var objektiv "när det gäller etnicitet" Att ändra åsikt beroende på vad som kommer fram brukar man benämna att vända kappan efter vinden.

Att man bara ser det dåliga i familjen pga att de är araber är subjektivt. Att man bara försvarar dom för att de är araber och man själv kanske har samma rötter oavsett hur skyldiga dom är är subjektivt.

Att anpassa sin åsikt allt eftersom mer fakta kommer fram är det verkligen inte något fel i. Det vore värre om man höll fast vid sin åsikt trots att man med tiden blivit motbevisad. Man ska vara flexibel, speciellt innan FUPen har kommit ut.
Senast redigerad av Macca2013 2014-06-03 kl. 23:17.
Citera
2014-06-03, 23:16
Medlem
Sedan ska han genomgå varje förälders värsta mardröm: att planera sin dotters begravning.
– När jag tänker på det... Jag kan nästan inte prata om det. Jag ska träffa begravningsentreprenören idag. Vi ska prata om torsdag.
Han kan inte säga begravning. Han säger "torsdag".
– När jag hör ordet begravning. Jag blir kallsvettig. Jag börjar darra. Jag kan inte förstå att det är det som ska hända.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18996402.ab

Är ni nöjda nu? Mannen är i sorg. Då kan man säga jävligt irrationella och märkliga saker, man är arg, ledsen, vilsen.
Citera
2014-06-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det enda du ser är deras etnicitet. Pappan kan ljuga sig blå du skulle fortfarande försvara dom.

Ja du kan ju lite arabiska. Kan det vara därför?
Vad menar du med det? För att man kan lite arabiska så har man en humanare syn? Du får gärna utveckla.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-06-03 kl. 23:22.
Citera
2014-06-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Vad menar du med det? För att man kan lite arabiska så har man humanare syn? Du får gärna utveckla.

Du vet mycket väl vad jag menade. Spela inte nu.
Citera
2014-06-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Jag delar din teori! Jag kan inte se någon Anna anledning till varför hon skulle misshandla Yara. Fast jag tror även att MGM är delaktig i misshandel och att han blev manipulerad av sin fru när hon tex har skvallrat om hur "olydig" lilla Y har varit.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-06-03 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in