• 1
  • 2
2014-06-03, 17:34
Medlem
borrizs avatar
Det är läge att köpa en ny cykel till min 6½-årige lagom till skolstarten, naturligtvis har jag funderat både länge och väl på en lämplig cykel och har därför några funderingar:
  • Vilken storlek är lämplig för en 121 cm lång 6½-åring ?
  • Skall man köpa "en cykel att växa i" ?
  • Hur gammal skall man vara för att fixa en 3-växlad cykel ?
Finns det någon site på nätet som tar upp detta?
Citera
2014-06-03, 17:40
Bannlyst
Jag tror att man kanske måste vara 9-10 år för att klara växlingen automatiskt medan man under tiden har fokus på vägen jämt. De andra två frågeställningarna är jag tyvärr inte så insatt i för att kunna ge adekvata svar.
Citera
2014-06-03, 17:47
Medlem
Hajafintens avatar
Det bästa tipset jag kan ge är att gå till en riktig cykelhandlare och prova ut en, se också till att grabben inte får bestämma allt, vill ju inte att han kommer hem med en dyrtcykel eller bmx..
Citera
2014-06-03, 17:52
Medlem
deerejohns avatar
Hej,
Kan han cykla själv? Eller är det första cykeln?
Om han redan kan cykla tycker jag du borde satsa på en tre-växlad. Ungarna lär sig fort

Jag tycker en 20"-are borde sitta som en smäck.
Personligen tycker jag man skall satsa på lite bättre cykel än biltemas. Deras cyklar har en god förmåga att rosta. Jag har dock hört att alla ramar tillverkas endast av typ två tillverkare, så man kan ju diskutera kvalitén till leda.
Det finns också mycket begagnade cyklar att få tag i, vilket också är ett alternativ m.a.p. att han inte kommer kunna ha den särskilt länge.
Citera
2014-06-03, 21:32
Medlem
Vi köpte en Kona Shred 20" till vår 6 åring.
Sex växlar och skivbromsar. Han gillar den skarpt, och det gör farsan med!
Alla cyklar under 10 papp rostar så det är skitsamma om det är biltema igentligen. Barn är ju inte direkt rädda om sina prylar och kastar dem hej vilt.

http://www.cykellagret.se/product/82...shred-2-0-2014

Vill du ha billigare:
http://www.cykellagret.se/product/38...rod-svart-2014
Senast redigerad av Taskigt 2014-06-03 kl. 21:35.
Citera
2014-06-03, 21:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Vi köpte en Kona Shred 20" till vår 6 åring.
Sex växlar och skivbromsar. Han gillar den skarpt, och det gör farsan med!
Alla cyklar under 10 papp rostar så det är skitsamma om det är biltema igentligen. Barn är ju inte direkt rädda om sina prylar och kastar dem hej vilt.

http://www.cykellagret.se/product/82...shred-2-0-2014

Vill du ha billigare:
http://www.cykellagret.se/product/38...rod-svart-2014
Klarar grabben av alla sex växlarna?
Citera
2014-06-03, 21:45
Medlem
jag tycker att du ska gå till en cykelaffär och se vad som finns där, sedan kan du även fråga dom som jobbar där om hjälp.
Citera
2014-06-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Klarar grabben av alla sex växlarna?

Visst gör han det, han tycker att det är roligt. Varför tror du man tillverkar sådana cyklar för sexåringar annars? Att hantera sex växlar är betydligt lättare än att lära sig att hålla balansen på två hjul eller åka skridskor.
Citera
2014-06-03, 22:35
Medlem
politins avatar
Frogbikes tycker jag verkar göra schysst cyklar!
Här är deras 20" "hybrid"
http://www.frogbikes.com/lightweight...es/frog52.aspx

Tycker gott du kan kolla på hojar utan dämpare fram. Känns som att det smakar mer än det kostar i vikt vs. körglädje med tanke på att en dämpad framgaffel väger mer än en stel.

Här finns en guide för att ta reda på rätt storlek utav cykel till ditt barn.
http://www.frogbikes.com/how-to-choo...ilds-bike.aspx
Citera
2014-06-04, 06:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafille
jag tycker att du ska gå till en cykelaffär och se vad som finns där, sedan kan du även fråga dom som jobbar där om hjälp.
Jag vill bara ha lite på fötterna först, har en känsla av att nasaren kommer att försöka sälja på mig den dyraste modellen, inte den modell som är bäst för min pojke.
Citera
2014-06-04, 15:12
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag tror att man kanske måste vara 9-10 år för att klara växlingen automatiskt medan man under tiden har fokus på vägen jämt. De andra två frågeställningarna är jag tyvärr inte så insatt i för att kunna ge adekvata svar.

Vår dotter har kört 3-växlat sedan 5-årsåldern och det gick rätt fort att få in snitsen. Backar = ettan, sedan hajade hon resten allteftersom. Fotbroms är väl en bra grej.

Storleksmässigt ska den väl vara så beskaffad att barnet kan sätta hälarna i marken sittandes på sadeln.

Istället för att köpa en cykel att växa i skulle jag gått på en beggad kvalitetscykel och byta efter något år och sälja med 0 kronor i förlust men vill man skina inför grannarna så är det givetvis nytt-nytt som gäller.

Att växa med en cykel är rätt värdelöst sålänge man inte är uppe i största hjulstorleken. Det blir ganska vingligt med småhjul kombinerat med max utställt styre och sadel.
Citera
2014-06-04, 16:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Vår dotter har kört 3-växlat sedan 5-årsåldern och det gick rätt fort att få in snitsen. Backar = ettan, sedan hajade hon resten allteftersom. Fotbroms är väl en bra grej.

Storleksmässigt ska den väl vara så beskaffad att barnet kan sätta hälarna i marken sittandes på sadeln.

Istället för att köpa en cykel att växa i skulle jag gått på en beggad kvalitetscykel och byta efter något år och sälja med 0 kronor i förlust men vill man skina inför grannarna så är det givetvis nytt-nytt som gäller.

Att växa med en cykel är rätt värdelöst sålänge man inte är uppe i största hjulstorleken. Det blir ganska vingligt med småhjul kombinerat med max utställt styre och sadel.

Ock det gör att jag hade satsat på lite billigare cykel, typ Biltema, Harald Nyborg, Stadium m fl. Ungar brukar ju inte vara rädda om sakerna p + att du ändå inom en snar framtid kommer behöva införskaffa en större. Låt inte ungen bestämma vad han vill ha, utan ta något enkelt till att börja med. DVS ingen Dirt, BMX eller annan specialcykel heller. Fotbroms tycker jag är ett måste. De krånglar inte. Hör runt i din bekantskapskrets om någon har något att avyttra. Är det i hyfsat skick så varför inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in