Citat:
Nej, men man måste åtminstone känna till att denna udda bilmodell har en spak inne i kupén där luckan öppnas. Man måste dessutom ta sig in i kupén. Som bekant så var bilen så gott som alltid låst enligt den dömde själv. Eller: Den var låst fram tills dess han talade om för poliserna att blodet fanns i hans bagagelucka. Då låste han den plötsligt aldrig.
Det är svårt att inte ha en intellektuellt nedvärderande attityd till folk som på fullt allvar betraktar utsaga 2 som mer trovärdig än utsaga 1, särskilt som utsaga 1 stöds av ett flertal av hans vänner. Men just det - ni hade ju hittat nåt litet märke som "kanske" kunde vara tecken på att luckan brytits upp och sen stängts igen trots att kriminalteknikern inte hittade några tecken på det vid sin undersökning.
I övrigt säger jag som jag sagt hela tiden: Det är inte något i grunden intellektuellt fel i att ifrägasätta styrkan i bevisningen mot den dömde ur juridisk synpunkt. Det tål att diskutera. Och visst kan man hitta teoretiskt tänkbara förklaringar till både blod, lås, raderingar, felsägningar om bakluckor, tränare som smugit sig ut om natten efter att ha legat med släckt lampa en timme etc etc om man vill. Frågan är bara om det ligger någon som helst rimlighet i att ALLA dessa parametrar skulle kunna vara sanna. Hur man kan tycka det övergår mitt förstånd. Jag kan förstå att en tvåsiffersIQ-kille som Zemixon (förmodligen också med nån typ av koppling till den dömde som jag inte tänker spekulera närmare i) tror eller vill tro det. Att fullt normalt begåvade individer som du vill sätta mer tilltro till denna alternativa och långsökta "story" än åklagarens är däremot helt obegripligt för mig. Och då blir det svårt att låtsas respektera de uppfattningar du (och andra) för fram om sakernas tillstånd.