2014-06-03, 14:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
*Det behövs inga expertkunskaper för att öppna ett bagage.
Tråkigt att du har så nedvärderande attityd.

Nej, men man måste åtminstone känna till att denna udda bilmodell har en spak inne i kupén där luckan öppnas. Man måste dessutom ta sig in i kupén. Som bekant så var bilen så gott som alltid låst enligt den dömde själv. Eller: Den var låst fram tills dess han talade om för poliserna att blodet fanns i hans bagagelucka. Då låste han den plötsligt aldrig.

Det är svårt att inte ha en intellektuellt nedvärderande attityd till folk som på fullt allvar betraktar utsaga 2 som mer trovärdig än utsaga 1, särskilt som utsaga 1 stöds av ett flertal av hans vänner. Men just det - ni hade ju hittat nåt litet märke som "kanske" kunde vara tecken på att luckan brytits upp och sen stängts igen trots att kriminalteknikern inte hittade några tecken på det vid sin undersökning.

I övrigt säger jag som jag sagt hela tiden: Det är inte något i grunden intellektuellt fel i att ifrägasätta styrkan i bevisningen mot den dömde ur juridisk synpunkt. Det tål att diskutera. Och visst kan man hitta teoretiskt tänkbara förklaringar till både blod, lås, raderingar, felsägningar om bakluckor, tränare som smugit sig ut om natten efter att ha legat med släckt lampa en timme etc etc om man vill. Frågan är bara om det ligger någon som helst rimlighet i att ALLA dessa parametrar skulle kunna vara sanna. Hur man kan tycka det övergår mitt förstånd. Jag kan förstå att en tvåsiffersIQ-kille som Zemixon (förmodligen också med nån typ av koppling till den dömde som jag inte tänker spekulera närmare i) tror eller vill tro det. Att fullt normalt begåvade individer som du vill sätta mer tilltro till denna alternativa och långsökta "story" än åklagarens är däremot helt obegripligt för mig. Och då blir det svårt att låtsas respektera de uppfattningar du (och andra) för fram om sakernas tillstånd.
Citera
2014-06-03, 14:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
signaleringslistan från masttömningen över trafik till/från VB:s mobil.
Kan du förklara vilken lista du menar? Många listor i FUP finns det, men ingen masttömning.
Citera
2014-06-03, 15:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

[--]

i vår bisarra oförmåga att inse vilken gärningsmannateori som måste vara den mest sannolika.

Om fortsättning följer i "Fallet Vatchareeya Bangsuan" tror jag den mest sannolika gärningsmannateorin inte visar sig vara den sanna. Men sanningen om VB-mordet förutsätter prövningstillstånd ..
Citera
2014-06-03, 15:02
Medlem
Citat:
Nej, men man måste åtminstone känna till att denna udda bilmodell har en spak inne i kupén där luckan öppnas. Man måste dessutom ta sig in i kupén. Som bekant så var bilen så gott som alltid låst enligt den dömde själv. Eller: Den var låst fram tills dess han talade om för poliserna att blodet fanns i hans bagagelucka. Då låste han den plötsligt aldrig.
Att gå in i en låst bil är inga problem det här var också en 20 år gammal bil, det har alltid funnits biltjuvar som tagit sig in i låsta bilar. Den som planterade blodet och sannolikt liklukten i bagageutrymmet hade en noggran plan som följdes, som allt annat i det här fallet, det fanns en plan hur det skulle utföras.
KJ som inte ens låste sin lägenhetsdörr vad är det som säger att bilen var låst den natten när VB försvann och om bilen var låst var det inga problem att ta sig in i bilen och öppna bagageluckan den som har kännedom hur man bär sig åt.
När bilen togs i beslag av polisen på parkeringen var den olåst och fullt med grejer i bagaget.
Eftersom blodet som fanns i bagageutrymmet var från när VB levde, finns det ingen annan logisk förklaring än att det blivit planterat dit.
Om man utgår ifrån att det var liklukt i bagageutrymmet kan det ha blivit planterat dit samtidigt som blodet vilket är logiskt och då har bagageluckan öppnats.
Om de har planterat det ena kan de även ha planterat det andra.
Att plantera blodet och liklukten i bagageutrymmet kan anses som det enklaste i hela det här fallet.
Citera
2014-06-03, 15:19
Medlem
Man kan säga de enda misstag som gjordes i det här fallet var att det var blod från VB när hon levde som fanns i bagageutrymmet och det går inte ihop med att lik har funnits i bagageutrymmet.
Om blodet hade varit likblod hade det gått att koppla ihop det med att ett lik funnits i bagageutrymmet, men nu finns inte den möjligheten.
Alternativet är att blodet blev planterat och även liklukten om det fanns liklukt i bagageutrymmet.
Citera
2014-06-03, 15:32
Medlem
Jag anser i det här fallet att KJ:s advokater borde ha scrutinize de påståtta bevisen som åklagarna hade och det var blodspåret och liklukten där de menade att han transporterat lik med bilen.
Det är det enda som både Tingsrätten och även Hovrätten ansåg honom som skyldig och fällde KJ.
Åklagarna har väl rätt att komma med underliga påståenden, men det är advokaterna som borde ha krossat de här påståenden.
Citera
2014-06-03, 15:44
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Det är svårt att inte ha en intellektuellt nedvärderande attityd till folk som på fullt allvar betraktar utsaga 2 som mer trovärdig än utsaga 1, särskilt som utsaga 1 stöds av ett flertal av hans vänner. Men just det - ni hade ju hittat nåt litet märke som "kanske" kunde vara tecken på att luckan brytits upp och sen stängts igen trots att kriminalteknikern inte hittade några tecken på det vid sin undersökning.

I övrigt säger jag som jag sagt hela tiden: Det är inte något i grunden intellektuellt fel i att ifrägasätta styrkan i bevisningen mot den dömde ur juridisk synpunkt. Det tål att diskutera. Och visst kan man hitta teoretiskt tänkbara förklaringar till både blod, lås, raderingar, felsägningar om bakluckor, tränare som smugit sig ut om natten efter att ha legat med släckt lampa en timme etc etc om man vill. Frågan är bara om det ligger någon som helst rimlighet i att ALLA dessa parametrar skulle kunna vara sanna. Hur man kan tycka det övergår mitt förstånd. Jag kan förstå att en tvåsiffersIQ-kille som Zemixon (förmodligen också med nån typ av koppling till den dömde som jag inte tänker spekulera närmare i) tror eller vill tro det. Att fullt normalt begåvade individer som du vill sätta mer tilltro till denna alternativa och långsökta "story" än åklagarens är däremot helt obegripligt för mig. Och då blir det svårt att låtsas respektera de uppfattningar du (och andra) för fram om sakernas tillstånd.

Vem vaktar väktarna?

SPAN
Dom åkte en timma efter lampan släcktes, den här tiden på året behöver norrlänningar inte ens tända lampan.
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-03 kl. 15:49.
Citera
2014-06-03, 15:46
Medlem
Nu är det endast att hoppas Mazzi Fritz får igenom den här överklagan i HD och det blir ny rättegång i Hovrätten och KJ blir helt frikänd.
Citera
2014-06-03, 15:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

[--]

Skulle heller inte tro att allmänheten i allmänhet är lika övertygad som du om att det hela var "välplanerat".

Här kan du vara rätt ute .. Den breda allmänheten inbegriper ju även domstolarnas ledamöter, och dessas kunskapsnivå om "mordevent" skiljer inte i positiv mening ut sig från mängdens - det har vi två domstolsutslag som kvitto på.
Citera
2014-06-03, 16:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan du förklara vilken lista du menar? Många listor i FUP finns det, men ingen masttömning.

Jag är inte hemma nu och har inte FUP. Men det finns ju en signaleringslista över trafiken till/från VB:s telefon. Fast det kanske inte är en masttömning, utan kommer från teleoperatörens lagrade trafikuppgifter.
Citera
2014-06-03, 16:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är inte hemma nu och har inte FUP. Men det finns ju en signaleringslista över trafiken till/från VB:s telefon. Fast det kanske inte är en masttömning, utan kommer från teleoperatörens lagrade trafikuppgifter.
Jag har hittat en lista med 145 samtal och 4192 SMS under tiden 11 februari till 9 maj. Av dessa 4129* SMS hade 2579 stycken skickats mellan VB:s telefonnummer 2255 och MB:s telefonnummer 46xxxxxx. Det står inte vilka VB kommunicerade med i övrigt. Så det är fullt möjligt att AN och VB utväxlade SMS en månad före försvinnandet, utan att det syns i listan.

*Jag är medveten om skillnaden mot föregående siffra, jag skrev av FUP.
Senast redigerad av Quarrel 2014-06-03 kl. 16:33.
Citera
2014-06-03, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vems lagrade uppgifter får man om man tömmer en mast? Jag är okunnig, inbillar mig att man med masttömning får tillgång till operatörens lagrade trafikuppgifter som har passerat en viss mast. Således samma sak, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in