2014-06-03, 12:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Det finns ju en hel del som talar för att många röstar (eller säger sig rösta) på SD därför att de vill göra ett statement MOT andra partier (i synnerhet deras invandringspolitik) och inte FÖR den allmänpolitik som SD för.

En hel del? Som vadå?
(Ledarskribentar på Aftonbladet och andra journalister som gissar räknas inte).

.
2014-06-03, 12:39
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Det här är intressanta frågor att ställa om man bryr sig om den politiska utvecklingen. Att mäta "vem tänker du rösta på, så som et känns just nu?" lär ge ett helt annat svar än den betydligt långsiktigare frågen "Vem tycker du har en riktigt bra politik på sikt?".

Det finns ju en hel del som talar för att många röstar (eller säger sig rösta) på SD därför att de vill göra ett statement MOT andra partier (i synnerhet deras invandringspolitik) och inte FÖR den allmänpolitik som SD för.

Det finns ju annat som pekar i den riktningen, till exempel ofta påtalade uppgifter att det kan vara så många som 40-50 % som anser att just flyktingpolitiken är SD:s stora bidrag.

En tydlig trend är att benägenheten att deltaga i SCB:s PSU-undersökningar har minskat. Det är en tydlig (och trist) indikation på den politiska utveckling i Sverige.
EDIT: Detta mot bakgrund av ett ökat valdeltagande i det oftast relativt sömniga valet till EU.

En annan aspekt på de generella opinionsläget vore att se hur (S) förhåller sig till att den förskjutning åt vänster, som blev tydligare i EU-valet.
Kommer (S) att våga närma sig vänstern och därmed riskera att tappa väljare till t.ex SD eller allianspartierna?
Senast redigerad av Valaskjalf 2014-06-03 kl. 12:55.
2014-06-03, 12:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En hel del? Som vadå?

.

Det som står under texten du rycker ur ditt sammanhang, till exempel.
2014-06-03, 12:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
En tydlig trend är att benägenheten att deltaga i SCB:s PSU-undersökningar har minskat. Det är en tydlig (och trist) indikation på den politiska utveckling i Sverige.

En annan aspekt på de generella opinionsläget vore att se hur (S) förhåller sig till att den förskjutning åt vänster, som blev tydligare i EU-valet.
Kommer (S) att våga närma sig vänstern och därmed riskera att tappa väljare till t.ex SD eller andra allianspartier?

Den stora frågan (eftersom jag är en smula cynisk) är hur övriga partier ("inte SD") skall kunna närma sig flykting- och invandringsfrågan utan att vara först och ta svek/populistsnytingen som lär komma.

Det nya i dagens situation är ju att vi får en fyrfältare, med medbrgar/invandring/flyktingpolitik på ena axeln, vänster-höger-ekonomi på den andra. Det kan nog ta en valperiod innan väljare och politiker lär sig att hantera två frågor på en gång.

( "Andra allianspartier"? Det vet jag inte om SD är med på? )

Givetvis är det trist om överexponeringen av tendensiösa opinonsundersökningar och viljan att påverka aktivt (det är ju inte bara institutens beställare som gör så, utan medvetenheten hos undersökningspopulationen gör det också) gör att intresset för att delta i de seriösa och neutrala undersökningarna minskar.
2014-06-03, 12:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Den stora frågan (eftersom jag är en smula cynisk) är hur övriga partier ("inte SD") skall kunna närma sig flykting- och invandringsfrågan utan att vara först och ta svek/populistsnytingen som lär komma.
Gissningsvis genom att försöka göra det till Svensk politisk seger att man "Nu lyckats få EU att ta en större del av ansvaret & fördela flyktingmottagandet jämnare mellan länderna, för en bättre integration & trevligare mångkultur". Typ.

Dvs. man måste få det att se ut som en förbättring.
2014-06-03, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Just nu meddelas det från Danmark att Venstres ordförande Lars Løkke Rasmussen kommer att avgå ikväll efter diverse ekonomiska konstigheter.

Detta är ganska spännande, speciellt i ljuset av DF's starka siffror i EU-valet & att 49% vill se DF's ordförande Kristian Thulesen Dahl som nästa statsminister.

Samtidigt ryktas det att sossarnas statsminister Helle Thorning-Schmidt är på väg till ett toppjobb i Bryssel.

Kanske får vi ett nyval i Danmark innan det svenska valet, vilket hade varit jävligt spännande & säkerligen något som spiller över till Sverige & SD's opinionsläge om DF får stor framgång.
2014-06-03, 13:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Gissningsvis genom att försöka göra det till Svensk politisk seger att man "Nu lyckats få EU att ta en större del av ansvaret & fördela flyktingmottagandet jämnare mellan länderna, för en bättre integration & trevligare mångkultur". Typ.

Dvs. man måste få det att se ut som en förbättring.

Jag har framkastat den tanken själv, dvs att åtminstone M och S i tysthet hoppas på en EU-övergripande begränsning av flyktingvolymerna. Rent partitaktiskt tror jag att man nu avvaktar för att se hur det går för SD, och verkar det som att det är invandrar/flyktingfrågan som är den avgörande, så kommer åtminstone M och Fp att modifiera sin inställning under mandatperioden då (om?) de vilar.
2014-06-03, 13:27
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Det här är intressanta frågor att ställa om man bryr sig om den politiska utvecklingen. Att mäta "vem tänker du rösta på, så som et känns just nu?" lär ge ett helt annat svar än den betydligt långsiktigare frågen "Vem tycker du har en riktigt bra politik på sikt?".

Det finns ju annat som pekar i den riktningen, till exempel ofta påtalade uppgifter att det kan vara så många som 40-50 % som anser att just flyktingpolitiken är SD:s stora bidrag.

Håller med om att frågan är intressant, men för att följa ditt resonemang hela vägen: Slutsatsen måste ju då bli att 75 % (6 % partisympatier vs 8.1 % som avser rösta SD) av de som röstar på SD faktiskt inte röstar MOT andra partier. Sedan vet jag ju inte hur det ser ut hos andra partier, men det innebär ju i alla fall att 75 % av SD-rösterna INTE är proteströster.
2014-06-03, 13:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Håller med om att frågan är intressant, men för att följa ditt resonemang hela vägen: Slutsatsen måste ju då bli att 75 % (6 % partisympatier vs 8.1 % som avser rösta SD) av de som röstar på SD faktiskt inte röstar MOT andra partier. Sedan vet jag ju inte hur det ser ut hos andra partier, men det innebär ju i alla fall att 75 % av SD-rösterna INTE är proteströster.

Så kan det vara, det bör ju finnas ett reellt utrymme för nationalistiska partier, i synnerhet som det uppenbarligen finns stort utrymme för kommunistiska (eller feministiska).

Dynamitfrågan: "Hade du hellre röstat på SD om de haft en mycket generösare inställning i flykting- och invandringsfrågan"... Det hade ju isolerat de mer specifika politiska skillnaderna vid sidan av kärnfrågan.

Vad man sedan kan få för svar är ju ändå tveksamt.
2014-06-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En hel del? Som vadå?
Det är väl hur vanligt som helst att folk röstar på SD fastän det inte är deras favoritparti? Det gör alla SD-väljare jag mött. Riktiga "SD 2014!!"-fans har jag hittills bara sett på nätet, som här. Har aldrig stött på någon IRL som tycker att SD är jättebäst. De röstar på SD för att alla andra är hjärntvättade i invandringsfrågan. "Man är ju så illa tvungen" brukar det heta. Du ser ju i SCB:s PSU att det bara är 1/3 av SD-väljarna som har släppt de andra partierna helt, 3 /10 har fortfarande M som andraparti och 2/10 har S, för att de behållit hoppet om att något av partierna en dag i framtiden ska bli botat från hjärntvätten.
2014-06-03, 13:56
Medlem
FritzDaCats avatar
2014-06-03
Citat:
Jag har framkastat den tanken själv, dvs att åtminstone M och S i tysthet hoppas på en EU-övergripande begränsning av flyktingvolymerna. Rent partitaktiskt tror jag att man nu avvaktar för att se hur det går för SD, och verkar det som att det är invandrar/flyktingfrågan som är den avgörande, så kommer åtminstone M och Fp att modifiera sin inställning under mandatperioden då (om?) de vilar.

2012-12-10
Citat:
Det finns ju hur många sansade bedömare som helst (till exempel jag...) som påpekat att det bara är en tidsfråga innan de etablerade partierna också tar tag i invandrings- och flyktingfrågan. Vi ser ju den här frågan nu väckas så sakteliga, till (förmodar jag) någras överraskning.
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Det är ju trevligt att du nu insett varför en röst på SD faktiskt är den enda möjligheten att göra något åt den dåraktiga invandringspolitiken...
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-06-03 kl. 14:06.
2014-06-03, 14:03
Medlem
Bolingbrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är väl hur vanligt som helst att folk röstar på SD fastän det inte är deras favoritparti? Det gör alla SD-väljare jag mött. Riktiga "SD 2014!!"-fans har jag hittills bara sett på nätet, som här. Har aldrig stött på någon IRL som tycker att SD är jättebäst. De röstar på SD för att alla andra är hjärntvättade i invandringsfrågan. "Man är ju så illa tvungen" brukar det heta. Du ser ju i SCB:s PSU att det bara är 1/3 av SD-väljarna som har släppt de andra partierna helt, 3 /10 har fortfarande M som andraparti och 2/10 har S, för att de behållit hoppet om att något av partierna en dag i framtiden ska bli botat från hjärntvätten.

EXAKT min hållning i frågan. Om bara gammelmoderaterna kunde samla sig, slipa sina långa knivar och genomföra en ordentlig palatskupp när (M) totalbombar i det kommande valet så kanske jag återvänder till fållan. Det är helt obegripligt hur man kan odla en självbild av ansvarstagande rorsmannaskap när man håller på att köra landet i botten genom världens största blinda fläck.

Jag tror verkligen att merparten av SDs tillväxt kommer från de som inte alls har något emot invandring som koncept (så länge folk sköter sig och integreras), men som i ren desperation över vidöppna dammluckor, skenande kostnader och missförhållanden i välfärden i ren desperation röstar SD. Därför vill man heller inte säga något i t.ex. VALU, för man definierar sig inte som SD utan som moderat eller sosse egentligen. SD är en krislösning, ett undantagstillstånd, ett desperat rop i mörkret.

Hela toppskiktet i M, FP, C och KD behöver rensas ut. Först då kommer deras ökenvandring att vända. FÖRST DÅ kommer de kunna säga att de tar ansvar. Det som står på spel är ingenting mindre än det unikt starka svenska sociala kontraktet, där folk accepterar en effektiv rovdrift av deras inkomster så länge välfärden funkar fint. När välfärden rasar under en viss punkt kommer klistret i den gemenskapen också att rämna - får man ingenting tillbaka slutar man betala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in