Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det är väl hur vanligt som helst att folk röstar på SD fastän det inte är deras favoritparti? Det gör alla SD-väljare jag mött. Riktiga "SD 2014!!"-fans har jag hittills bara sett på nätet, som här. Har aldrig stött på någon IRL som tycker att SD är jättebäst. De röstar på SD för att alla andra är hjärntvättade i invandringsfrågan. "Man är ju så illa tvungen" brukar det heta. Du ser ju i SCB:s PSU att det bara är 1/3 av SD-väljarna som har släppt de andra partierna helt, 3 /10 har fortfarande M som andraparti och 2/10 har S, för att de behållit hoppet om att något av partierna en dag i framtiden ska bli botat från hjärntvätten.
EXAKT min hållning i frågan. Om bara gammelmoderaterna kunde samla sig, slipa sina långa knivar och genomföra en ordentlig palatskupp när (M) totalbombar i det kommande valet så kanske jag återvänder till fållan. Det är helt obegripligt hur man kan odla en självbild av ansvarstagande rorsmannaskap när man håller på att köra landet i botten genom världens största blinda fläck.
Jag tror verkligen att merparten av SDs tillväxt kommer från de som inte alls har något emot invandring som koncept (så länge folk sköter sig och integreras), men som i ren desperation över vidöppna dammluckor, skenande kostnader och missförhållanden i välfärden i ren desperation röstar SD. Därför vill man heller inte säga något i t.ex. VALU, för man
definierar sig inte som SD utan som moderat eller sosse
egentligen. SD är en krislösning, ett undantagstillstånd, ett desperat rop i mörkret.
Hela toppskiktet i M, FP, C och KD behöver rensas ut. Först då kommer deras ökenvandring att vända. FÖRST DÅ kommer de kunna säga att de tar ansvar. Det som står på spel är ingenting mindre än det unikt starka svenska sociala kontraktet, där folk accepterar en effektiv rovdrift av deras inkomster så länge välfärden funkar fint. När välfärden rasar under en viss punkt kommer klistret i den gemenskapen också att rämna - får man ingenting tillbaka slutar man betala.