2014-05-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chittagong
Haha, men jag vet inte ens om dom har sjungit själva??

Jodå, här överglänser de Agneta och Frida helt.
https://www.youtube.com/watch?v=-crgQGdpZR0
Citera
2014-05-22, 14:33
Bannlyst
Citat:
Haha, men jag vet inte ens om dom har sjungit själva??

Så klart att de har! De sjöng tillsammans, och var för sig, på LP:n "Lycka" som Björn & Benny gjorde innan ABBA hade bildats. Agnetha och Frida körar dock på skivan. Här en låt som Benny(!) sjunger:

"Kära gamla sol"
https://www.youtube.com/watch?v=BWzDNsVw37s

Men nej, det var så klart rätt att låta tjejerna sjunga!
Citera
2014-05-22, 14:49
Bannlyst
Citat:
Var det inte så att ABBA revolutionerade soundet på populär-musiken på 70-talet?

Kanske Abba o Bee Gees revolutionerade det elektroniska soundet mest på 70talet?
Citera
2014-05-22, 16:45
Bannlyst
Ulvaeus sjöng väl dock i Hootenanny singers?
Citera
2014-05-22, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ulvaeus sjöng väl dock i Hootenanny singers?

Jajamän! Samt en och annan Abba-låt förstås.
Citera
2014-05-24, 18:57
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Kanske Abba o Bee Gees revolutionerade det elektroniska soundet mest på 70talet?

Nja lite mer än så gjorde de. De utvecklade Phil Spectors wall-of-sound och arrangerade sina poplåtar på ett helt nytt sätt, med bl.a. bakgrundskörer och flera stämmor. När "ring ring" först skickades ut till radiostationer blev de uppringda av personer på radio som påstod att det var nåt fel på inspelningen, man hade aldrig hört ett sådant sound tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Så klart att de har! De sjöng tillsammans, och var för sig, på LP:n "Lycka" som Björn & Benny gjorde innan ABBA hade bildats. Agnetha och Frida körar dock på skivan. Här en låt som Benny(!) sjunger:

"Kära gamla sol"
https://www.youtube.com/watch?v=BWzDNsVw37s

Men nej, det var så klart rätt att låta tjejerna sjunga!

Glöm inte Suzy-hang-around
https://www.youtube.com/watch?v=lNRwXDLXNSc

Skön låt om man struntar i texten

Här sjöng de senast tillsammans för några veckor sedan ("Thank you for the music"):
https://www.youtube.com/watch?v=gzodjKiNuhM
(Kort klipp. Gamla röster, tur att de låter andra numer sjunga deras alster.)
Citera
2014-06-03, 13:26
Medlem
SmokeOns avatar
Var ska man börja med ABBA?

De har ju gjort många skivor och i princip varenda en av dem har flera hits. Var ska man börja någonstans? Vilken är deras mest kreativa skiva?
Citera
2014-06-03, 13:28
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Ett bra sätt att börja tycker jag är nån "Greatest Hits"-samling på Spotify eller nåt.
Citera
2014-06-03, 13:38
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Ett bra sätt att börja tycker jag är nån "Greatest Hits"-samling på Spotify eller nåt.

Jo, men jag har redan hört alla deras hits Får köra baklänges i discografin tills någon droppar ett bra tips.
Citera
2014-06-03, 14:20
Medlem
Varför inte börja från början?
Citera
2014-06-03, 15:07
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Varför inte börja från början?

Tänker att ju senare in i deras karriär, desto mer konflikter inom bandet vilket i sin tur påverkar kreativiteten. Men som sagt, jag kan inte ABBA och det var därför jag startade tråden
Citera
2014-06-03, 20:02
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Tänker att ju senare in i deras karriär, desto mer konflikter inom bandet vilket i sin tur påverkar kreativiteten. Men som sagt, jag kan inte ABBA och det var därför jag startade tråden

Börja bakifrån skulle jag säga! "Put on your white sombrero" släpptes 1994, "I am the city" släpptes 1993, men finns med på senare deluxe-utgåvor av tidigare album. Två helt olika låtar och kan man inte sin ABBA så tror jag det är svårt gissa sig till att det faktiskt är dem (kanske "city" man kan gissa är ABBA, bra pop-synthlåt). Men deras två sista album The Visitors och Super Trouper är deras bästa totalt sett enligt mig Mest kreativa musikaliskt sett. Det är deras två mörkaste och minst kommersiella album (förutoma singlarna kanske då). "The Album" från 1977 är också ett riktigt bra album. Lite spretigt med minimusikal-låtarna, men det är inga dåliga låtar det med.

ABBAs musik skiljer sig väldigt mycket från album till album. De såg sig själva mer som ett glam-rockband innan de hittade sitt pop-sound, vilket hörs på albumen "Waterloo" och "ABBA" (1974 resp. 1975). Några riktigt sköna och rockiga låtar finns med som jag brukar roa mig med att spela för hårdrockssnubbar som tappar hakan när jag berättar att det är ABBA och rodnar lätt när de sagt att de gillar låtarna

"The Visitors" var deras sista album men tyvärr så finns det ingen låt med där A&A sjunger unisont genom en hel låt, om det är det du gillar och är ute efter (förutom om du hittar Deluxe-versionen där ett gäng bonusspår finns med, låtar som antingen släpptes som enbart b-sida i.o.m. singelsläpp eller de få låtar som har släppts efter albumet). Det är det mörkaste albumet och så långt ifrån "Arrival" man kan komma, som rakt igenom ett popalbum, med "Dancing Queen", "Knowing me, Knowing you", "Moneyx3", "When I kissed the teacher" etc.

Den första låt som kom till efter den första skilsmässan och behandlar ämnet finns på "Voulez-vous", deras disco-album ("If it wasn't for the nights").

"Super Trouper" kom efteråt och var deras näst sista album. "The winner takes it all" finns med där, men precis som med The Visitors så jag har svårt hitta en dålig låt. Förutom "Slipping through my fingers" på The Visitors - Agnetha sjöng med nån jobbig bebisröst, hon gjorde den spanska versionen mycket bättre i det avseendet.
Senast redigerad av Barbara Ann 2014-06-03 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in