• 1
  • 2
2014-06-02, 20:12
Medlem
Milizers avatar
Vilka djur är kannibaler, dvs äter gärna sin egen art? Några vänner och jag kom att diskutera detta när vi hade picnic i parken i helgen. Fåglar flockades kring oss och hoppades väl på brödbitar.

I stället kastade vi småbitar av grillad kyckling till dem. För att se om fåglar äter fåglar. De plockade på sig bitarna men verkade lite tveksamma. Efter en stund så kom de inte ens tillbaka hur många kycklingbitar vi en slängde åt dem.

Experimentet har inga vetenskapliga pretentioner. Men hur funkar detta allmänt? Skulle en gris gärna äta en fläskkotlett till exempel? Jag såg en dokumentär på National Geographic TV om hur ormar gärna äter andra ormar.

Hur fungerar detta inom djurriket och hur skiljer sig benägenheten till kannibalism mellan arterna?
Citera
2014-06-02, 20:14
Medlem
Ratis avatar
Gamar skulle jag gissa på. Kanske även björnar och vargar.
Citera
2014-06-02, 20:17
Medlem
IHateYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Vilka djur är kannibaler, dvs äter gärna sin egen art? Några vänner och jag kom att diskutera detta när vi hade picnic i parken i helgen. Fåglar flockades kring oss och hoppades väl på brödbitar.

I stället kastade vi småbitar av grillad kyckling till dem. För att se om fåglar äter fåglar. De plockade på sig bitarna men verkade lite tveksamma. Efter en stund så kom de inte ens tillbaka hur många kycklingbitar vi en slängde åt dem.

Experimentet har inga vetenskapliga pretentioner. Men hur funkar detta allmänt? Skulle en gris gärna äta en fläskkotlett till exempel? Jag såg en dokumentär på National Geographic TV om hur ormar gärna äter andra ormar.

Hur fungerar detta inom djurriket och hur skiljer sig benägenheten till kannibalism mellan arterna?

Vissa fiskar som t.ex abborrar, gädda...
Citera
2014-06-02, 20:18
Medlem
I stort sätt alla djur som kan är kannibaler (alltså inte växtätare) men det äter i regel inte varandra ifall det finns annat att äta. Människor är ju också kannibaler under rätt omständigheter.
Citera
2014-06-02, 20:19
Medlem
lejescars avatar
spindlar. svarta änkan äter sin make efter att haft samlag
Citera
2014-06-02, 20:22
Medlem
MrSvarts avatar
Finns videobevis på chimpanser som jagar och äter de svaga chimpanserna ur en annan flock i svälttider.
Citera
2014-06-02, 20:23
Medlem
Vohkuns avatar
Ökenråttor har en tendens att äta sina ungar
Citera
2014-06-02, 20:27
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvart
Finns videobevis på chimpanser som jagar och äter de svaga chimpanserna ur en annan flock i svälttider.

Samma princip gäller för ugglor. Dock är det den yngste då.
Citera
2014-06-02, 20:48
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
I stort sätt alla djur som kan är kannibaler (alltså inte växtätare) men det äter i regel inte varandra ifall det finns annat att äta. Människor är ju också kannibaler under rätt omständigheter.
Menar du att det finns en instinkt hos alla djur att man inte äter sin egen art utom i yttersta nödfall?

Ja, människor kan också äta människor, men detta är väl ytterst ovanligt? Jag tänker på flygolyckan i Anderna, men då handlade det om redan döda människor.
Citera
2014-06-02, 20:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Mördarsniglar kalasar glatt på varandra. Äter hundskit och annat mumsigt också.
Citera
2014-06-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Menar du att det finns en instinkt hos alla djur att man inte äter sin egen art utom i yttersta nödfall?

Ja, människor kan också äta människor, men detta är väl ytterst ovanligt? Jag tänker på flygolyckan i Anderna, men då handlade det om redan döda människor.
Det är väl mer så att en art som fritt utövade kannibalism på varandra skulle inte överleva så länge. Är lite samma princip som att diverse djur inte gör varandra illa när de bråkar med varandra. Som till exempel bockar som stångas. Är också därför det inte finns enhörningar, om det fanns hästar med spetsiga horn så skulle de ta ihjäl varandra och försvinna ganska. Är ju också så att arter som äter varandra ganska ofta låter ju bli att äta de individer de är släkt ifall de kan.
Citera
2014-06-02, 23:01
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka

För de flesta rovfiskar är det inte giltigt. Gädda, abborre och gös äter gladeligen mindre artfränder så fort de får chansen. Det gäller dock inte för rommen utan när ynglen kommit upp i en viss storlek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in