2014-02-21, 14:18
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu blev jag lite osäker, men hur är det med kravet på den så kallade smokingskjortan (och vad är en smokingskjorta i så fall)?

Vad jag har förstått är det ingen krav på wing collar (vingkrage) men hur är det med skjortbröstet och dess struktur?
Det enda kravet är att den skall ha enkel manschett eller möjligtvis frackvarianten. Att ett piké-bröst gör skjortan så mycket bättre talar för att man kanske borde ha en dedikerad smokingskjorta.
Citera
2014-02-21, 15:01
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groen555
Ska på kostym/smoking middag, inget jätte fint så smoking behövs ej egentligen. Tycker gördel med tillhörande fluga känns som att överdressa då, tänkte på väst och fluga men det känns också för mycket. Funkar det med en vanlig skjorta (alltså inte smoking skjorta) och endast svart fluga till och en vit näsduk. Eller "måste" man ha mer tillbehör till smokingen?
Edit: har hängslen till också

Smokingjacka med tillhorande revarbyxor kan anvandas med vanlig vit skjorta (med dubbelmanschetter) och svart fluga utan vare sig vast eller gordel. Det ar dock inte en optimal variant men om dresscoden ar sa bred / blandad kanske det spelar mindre roll.
Citera
2014-03-14, 17:47
Medlem
Halloj!

Ska imorgon bära smoking för första gången och funderar lite över skorna. Jag har ett par svarta oxfords från C&J som är fina i dagsläget (endast använda ett fåtal gånger). Jag skulle dock vilja få till en mer glansig puts och tänkte höra lite med er kring detta.

Har hittat denna guide som ser bra ut:
http://herrskobloggen.blogspot.com/2...utsteknik.html

Det jag undrar dock är om jag ska ta bort skokrämen som finns på skorna i dagsläget för att sedan göra om hela processen? Skorna ser ju mycket fina ut och jag undrar alltså om det "räcker" med att använda skoputsen eller bör jag fixa dessa tre lager av skokräm innan enligt guiden?
Citera
2014-03-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Halloj!

Ska imorgon bära smoking för första gången och funderar lite över skorna. Jag har ett par svarta oxfords från C&J som är fina i dagsläget (endast använda ett fåtal gånger). Jag skulle dock vilja få till en mer glansig puts och tänkte höra lite med er kring detta.

Har hittat denna guide som ser bra ut:
http://herrskobloggen.blogspot.com/2...utsteknik.html

Det jag undrar dock är om jag ska ta bort skokrämen som finns på skorna i dagsläget för att sedan göra om hela processen? Skorna ser ju mycket fina ut och jag undrar alltså om det "räcker" med att använda skoputsen eller bör jag fixa dessa tre lager av skokräm innan enligt guiden?

Upprepar min föregående fråga kring om det är ok med vit sidennäsduk istället för en i linne?
Citera
2014-03-14, 20:00
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Upprepar min föregående fråga kring om det är ok med vit sidennäsduk istället för en i linne?

Siden går bra så länge den är vikt. Den ska se rak ut, inte puffig. Material är inte så viktigt, men får du inte rätt styrsel kan du lätt hinna köpa en, de ska egentligen inte kosta mer än 100kr.

Angående skor är jag inte säker. Men en spitshine tar tid, speciellt om man kör från noll. Jag hade satsat på att maxa tån, det är ju det som syns mest. Är skorna wholecut? För annars är det ju korrekt sätt inte accepterat, inte ens med bra puts.
Citera
2014-06-02, 17:26
Medlem
Cosmo08s avatar
Snabb fråga. Ska ha smoking och fluga på mig om ett par veckor och tvekar som fan om vilken storlek på fluga jag ska ha. Har tittat på en som är 6cm och en som är 7cm. Hatar när det ser ut som man har för liten fluga om man har bred hals till exempel, men vill heller inte ha för stor för att se ut som en clown. Är 6cm "standardbredd" på en fluga? Ser det mer exklusivt ut med lite större? Givetvis handknuten vi pratar om.

Några åsikter??
Citera
2014-06-02, 17:53
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Snabb fråga. Ska ha smoking och fluga på mig om ett par veckor och tvekar som fan om vilken storlek på fluga jag ska ha. Har tittat på en som är 6cm och en som är 7cm. Hatar när det ser ut som man har för liten fluga om man har bred hals till exempel, men vill heller inte ha för stor för att se ut som en clown. Är 6cm "standardbredd" på en fluga? Ser det mer exklusivt ut med lite större? Givetvis handknuten vi pratar om.

Några åsikter??

Ta det som matchar smokingens slag bäst.
Citera
2014-06-02, 18:05
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Ta det som matchar smokingens slag bäst.

Japp, den blir i siden. Tror jag kör en på 6cm, det verkar vara ett säkert kort.
Citera
2014-06-02, 20:19
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Japp, den blir i siden. Tror jag kör en på 6cm, det verkar vara ett säkert kort.
Han menar nog även att väven på flugan ska matcha slagen.
Citera
2014-06-03, 14:04
Medlem
Citat:
Man säger att ändarna när flugan är knuten ska vara i ögonhöjd så det är väl en bra riktlinje, 6 cm blir säkert bra!
Citera
2014-06-03, 14:58
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Han menar nog även att väven på flugan ska matcha slagen.

Jag förstod det, därför jag skrev att det blir en fluga i siden då det matchar slagen bäst.
Citera
2014-06-03, 16:43
Medlem
AndrewBernards avatar
Vad jag menade med att matcha slagen var helt enkelt slagens bredd mot flugans bredd, precis som man bör göra med en vanlig slips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in