Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Intressant frågeställning.
Det bör dock vara att personen är bröstarvinge (via biologi, inte adoption) som är det bindande, så rent hypotetiskt bör ju ett barn utanför äktenskapet som i övrigt följer kriterierna vara kronarvtagare om barnet är äldre än Victoria (och ens existerar förstås.)
§ 1.
Successionsrätt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf. Äldre syskon och äldre syskons efterkommande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efterkommande. Lag (1979:935).
Att det är blodet som avgör är självklart, adoption duger ju inte, och är förstås inte aktuellt. Men nog tycker jag att Benny af Säffle borde ha företräde. Tidigare skulle det definitivt stupa på att Knugen knappast skulle gå med på något prov. Men om Benny kan visa upp släktskap med Janne, (och det inte är så illa att det är Janne själv som varit framme), att övriga omständigheter som att Knugen invigde köpcentrum där Bennys mamma arbetade under de viktiga veckorna, så ser jag ingen anledning till att hovet ska få krångla.
Att sen riksdagen säkert fegar ur, och ändrar lagen så illa kvickt det går är en annan sak. Men att de inte ens tagit höjd för detta förvånar mig. För så hypotetiskt tycker jag verkligen inte att antagandet om Benny är.