2014-06-01, 20:47
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Om jag vore instruktör i den svenska armén med erfarenhet av krig och Norge blir anfallet av Tyskland, skulle jag också ta värvning i den norska motståndsrörelsen. Detta skulle den svenska staten inte kunnat göra mycket åt.

Det är högst troligen denna taktik Putin tillämpar i dagsläget - finansierar trupper att med högteknologiska ryska vapen begå krigshandlingar i Ukraina och sedan påstå att de är där "privat" och av "egen vilja" medan Kreml förnekar inblandning. Frågan är dock om omvärlden går på denna uppenbara fint. Putin har förlorat mycket av sin trovärdighet redan.
2014-06-01, 20:57
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Putin har förlorat mycket av sin trovärdighet redan.

Trovärdighet hos vem?

Ukraine makes part payment on Russian gas debt
http://www.bbc.co.uk/news/business-27641419
2014-06-01, 21:02
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Det är högst troligen denna taktik Putin tillämpar i dagsläget - finansierar trupper att med högteknologiska ryska vapen begå krigshandlingar i Ukraina och sedan påstå att de är där "privat" och av "egen vilja" medan Kreml förnekar inblandning. Frågan är dock om omvärlden går på denna uppenbara fint. Putin har förlorat mycket av sin trovärdighet redan.

Putin kan aldrig vinna sympati eller trovärdighet bland regimerna i väst som hatar honom för att ha gjort Ryssland självständigt efter att Jeltsin slickat röv; Jeltsin som riggade valet 1996, vilket förutom en kommunist blivit vald.

Men Putin vinner sympati bland massorna i Europa och i världen; bland icke-västliga regimer och numera bland stora politiska partier i väst – en sympati som troligen växer sig än starkare ju mer USA och EU driver på sin aggressiva östpolitik.

Raseriet mot Ukraina är oerhört stort bland den ryska befolkningen. Det finns både frivilliga och mycket pengar i Ryssland; många snuskigt rika ryssar som säkert skänker en eller annan miljon till att försörja befrielsefronten i Donetsk och Luhansk. Vare sig manskap eller utrustning kommer att vara ett problem. Det är bara samordningen och mobilseringen som nu skall till, före offensiven startar som kommer att befria hela Novorossiya.

Den ryska staten behöver således inte göra något. Kampen är självgående.
2014-06-01, 21:13
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Simpla lögner hjälper inte plundrarpatrasket i Donetsk. Det är redan försent, så även för de ryska specialtrupperna. Tiden löper ut, the window of opportunity är stängt. Allt Putin kan göra nu är att dra tillbaka sina mördare och försöka sopa igen spåren och slicka sina sår.

Äntligen visar du bakgrunden för ditt hat mot att det ukrainska folket har mage att försvara sig mot det invaderande grannlandet: hat mot USA. Ack så vanligt och förvirrat. Så roligt då att allt fler länder vill gå med i och utveckla sitt samarbete med NATO och gör sig mindre beroende av det imperialistiska Ryssland med deras våld mot grannländerna. Det är kanske det enda positiva med denna konflikt att väst fått upp ögonen för problemet med det fascistiska Ryssland.

Jag börjar misstänka Nesse lelle att du inte helt enkelt kan vara seriös och ärlig i någon av dina angelägenheter i ditt sätt att debattera situationen i Ukraina.

Är du inte karl nog att stå upp för vad dina "frihets älskande" meningsfränder i Odessa har gjort sig skyldig till?

Vidare undvek du frågorna om du kunde känna empati och samvete för dessa offer? Varför är du så rädd att svara på en sådan rak fråga?

Du kanske helt saknar dessa förmågor? Hur är det?

Skulle vilja veta det, så jag inte besvärar dig med sådana infallsvinklar i fortsättning, gällande sakernas tillstånd i Ukraina...
2014-06-01, 21:21
Medlem
naturtvåls avatar
Ett inlägg från Noam Chomsky om det oerhörda hyckleriet från USA sida när annektering av Krim debatteras, han jämför med USA:s olagliga invasion av Kuba och den där uppkomna militärbasen Gittmo. Inte lever dom som dom lär inte, sug på den, Krim-kverulanter!

https://www.youtube.com/watch?v=wE9cJ_8ur3A
2014-06-01, 21:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vidare undvek du frågorna om du kunde känna empati och samvete för dessa offer? Varför är du så rädd att svara på en sådan rak fråga?

Du kanske helt saknar dessa förmågor? Hur är det?

Skulle vilja veta det, så jag inte besvärar dig med sådana infallsvinklar i fortsättning, gällande sakernas tillstånd i Ukraina...

Man ska hålla lite kvalitet på tråden och undvika besvara när någon i desperation spammar med lögner. I detta fall var de så många och så pinsamma att jag väljer att ignorera att starta en debatt som redan är avklarad. Som Carl Bildt så fint gjorde när journalisterna lurats av desinformation och ville prata dravel istället för rysslands annektering av Krim. Många svenska journalister har nu lärt sig att inte vara en del av Putins avfallssystem med lögner som er en del av krigföringen mot Ukraina.
2014-06-01, 21:31
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Man ska hålla lite kvalitet på tråden och undvika besvara när någon i desperation spammar med lögner. I detta fall var de så många och så pinsamma att jag väljer att ignorera att starta en debatt som redan är avklarad. Som Carl Bildt så fint gjorde när journalisterna lurats av desinformation och ville prata dravel istället för rysslands annektering av Krim. Många svenska journalister har nu lärt sig att inte vara en del av Putins avfallssystem med lögner som er en del av krigföringen mot Ukraina.

Nesse lelle nu blir jag rädd! Skall jag ta det som ett hot att din avatar tagit till vapen?

Denna debatt om Odessa är ingalunda ett avslutat kapitel förrän alla skyldiga står inför tribunalen för brott mot mänskligheten och det kommer för alltid tas upp i historieböckerna som ett av de värsta illdåd sedan balkankriget och de som sonderkommandona gjorde sig skyldiga till under andra världskriget.

Din önskan att Odessa är ett avslutat kapitel är ett rent önsketänkande från din sida! Detta kan inte och kommer aldrig glömmas, förtigas eller sopas under mattan! Sorry Nesse!
Senast redigerad av naturtvål 2014-06-01 kl. 22:05.
2014-06-01, 21:32
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Men Putin vinner sympati bland massorna i Europa och i världen; bland icke-västliga regimer och numera bland stora politiska partier i väst – en sympati som troligen växer sig än starkare ju mer USA och EU driver på sin aggressiva östpolitik.

Raseriet mot Ukraina är oerhört stort bland den ryska befolkningen. Det finns både frivilliga och mycket pengar i Ryssland; många snuskigt rika ryssar som säkert skänker en eller annan miljon till att försörja befrielsefronten i Donetsk och Luhansk. Vare sig manskap eller utrustning kommer att vara ett problem. Det är bara samordningen och mobilseringen som nu skall till, före offensiven startar som kommer att befria hela Novorossiya.

Den ryska staten behöver således inte göra något. Kampen är självgående.

Sympatin för Putin handlar om några enstaka procent av västs befolkning. Sedan finns många som röstar på Front National och UKIP men dessa väljare tar där inte ställning till krisen i Ukraina, utan fokuserar snarare på inrikesfrågor. Det rör sig främst om proteströster mot etablerade partiers oförmåga att ta tag i vissa inrikesfrågor.

Att det finns rika ryssar som vill skicka pengar (och vapen) till de pro-ryska terroristerna i östukraina är nog ganska naturligt då de är en del av Putins nomenklatura.
2014-06-01, 21:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ett inlägg från Noam Chomsky om det oerhörda hyckleriet från USA sida när annektering av Krim debatteras, han jämför med USA:s olagliga invasion av Kuba och den där uppkomna militärbasen Gittmo. Inte lever dom som dom lär inte, sug på den, Krim-kverulanter!

Det första han säger är att Rysslands annektering av Krim utan tvekan är kriminell. Att sedan jämföra med USAs historia är bara tramsigt eftersom USA i modern tid inte har annekterat något land, eller hur?

Citat:

Han hade sin möjlighet där ett tag men han tvekade och underskattade den ukrainska armén när han gav order om ockupationen av flygplatsen. Det var nog en väldig tur att den försvarades för han ville nog ha en snabb väg in i landet med sina trupper. Ja, Putin och trovärdighet har inget gemensamt.
2014-06-01, 21:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nesse lelle nu blir jag rädd! Skall jag ta det som ett hot att din avatar tagit till vapen?

Denna debatt om Odessa är ingalunda ett avslutad kapitel förrän alla skyldiga sitt inför tribunalen för brott mot mänskligheten och det kommer för alltid tas upp i historieböckerna som ett av de värsta illdåd sedan balkankriget och de som sonderkommandona gjorde sig skyldiga till under andra världskriget.

Din önskan att Odessa är ett avslutat kapitel är ett rent önsketänkande från din sida! Detta kan inte och kommer aldrig glömmas, förtigas eller sopas under mattan! Sorry Nesse!

När ukrainska fotbollshuliganer ger beväpnade pro-ryssar stryk, när pro-ryssarnas molotov-cocktails bränner ner deras egna skräcknäste... nej som jag sa ska man inte gå med på att använda denna händelse som en dimridå för de övergrepp Putin begått på Krim och begår i östra Ukraina. Ej heller ska man låta era lögner stå obesvarade; dock inte på bekostnad av kvaliteten på tråden.

Jag tycker vi kan diskutera de 33 döda ryska soldaterna som oheroiskt stupade på Donetsk flygplats och som nu körts hem till sitt kära hemland i bitar. Kommer deras släktingar få något erkännande av Putin? Var deras misslyckande för pinsamt, hade han hedrat dom ifall utgången hade varit bättre? Det får vi nog aldrig veta. Men övriga infiltratörer och ryska specialtrupper fick lite att fundera över hur de kommer behandlas när de likvideras.
2014-06-01, 21:51
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Det första han säger är att Rysslands annektering av Krim utan tvekan är kriminell. Att sedan jämföra med USAs historia är bara tramsigt eftersom USA i modern tid inte har annekterat något land, eller hur?

Kära goa Nesse! Nu blev det fel igen, det är nog enklare att fråga vilket land, har INTE USA varit inblandad i med sin blodiga fingrar.

Nej! Jag tänker inte vara hatisk och nedsättande komma med fula kommentarer, som du gör, utan istället ge dig möjligheten att lyssna på en mycket klok professor som kan upplysa dig om att det som sker i Ukraina ingalunda är något undantags fall.

Tvärt om så undervisar, den goa professorn, i denna video, om att det som sker i ukraina är helt enligt normen och den gällande agendan: "Amerikas långa krig mot mänskligheten" M. Chossudovsky.

Titta, lyssna, begrunda och lär min käre vän!

"America's Long War Against Humanity" M. Chossudovsky"

Videon: http://www.liveleak.com/view?i=2f1_1401480834
Senast redigerad av naturtvål 2014-06-01 kl. 21:53.
2014-06-01, 21:56
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
När ukrainska fotbollshuliganer ger beväpnade pro-ryssar stryk, när pro-ryssarnas molotov-cocktails bränner ner deras egna skräcknäste... nej som jag sa ska man inte gå med på att använda denna händelse som en dimridå för de övergrepp Putin begått på Krim och begår i östra Ukraina. Ej heller ska man låta era lögner stå obesvarade; dock inte på bekostnad av kvaliteten på tråden.

Jag tycker vi kan diskutera de 33 döda ryska soldaterna som oheroiskt stupade på Donetsk flygplats och som nu körts hem till sitt kära hemland i bitar. Kommer deras släktingar få något erkännande av Putin? Var deras misslyckande för pinsamt, hade han hedrat dom ifall utgången hade varit bättre? Det får vi nog aldrig veta. Men övriga infiltratörer och ryska specialtrupper fick lite att fundera över hur de kommer behandlas när de likvideras.

Det kan vi visst göra efter du svarat på mina tidigare ställda frågor om Odessa från a-k. Gärna också om du kan känna empati och samvete i det som hände där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in