Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Jag vill fråga ett par saker.
1. Har du lärt dig om ångestproblem, sadism mot djur och liknande sedan detta uppdagades? Eller är du ointresserad av att veta mer om fenomenet?
2. Har du en bild av hur ungdomsvård och slutenpsykiatri fungerar under detta decennium? Om ja, hur är dina generella intryck?
1. Om jag har läst på själv om det efteråt? Ja, jag har nog läst lite om vissa saker efteråt, för att förstå.
2. I det har fallet - eftersom GM var myndig - handlar det om vård inom rättspsykiatrin. Värt att nämna är att inom rättspsykiatrin är säkerheten för besökare väldigt strikt,
så informationen om hur det ser ut, hur vården går till, etc, har kommit till mig indirekt genom att få det återberättat.
Kortfattat upplever jag att rättspykiatrisk vård ser helt annorlunda ut än öppenvård, svårt att säga om de gör ett bättre eller ett sämre jobb eftersom det handlar om behandling av två olika sorters patienter, men patienterna inom slutenvården är ju - av uppenbara själ - mycket mer hårt hållna inom sluten rättspykiatri än inom öppenvården.
Nu gissar jag, men skulle tro att många som hamnar inom sluten rättspsykiatrisk vård är människor som tidigare har haft ganska lång kontakt med öppenpsykiatrin.
Och till skillnad från vad många tror - ''någon kan begå ett allvarligt brott och är sedan ute efter något år'' - så har jag tvärtom fått intrycket att vissa människor kan bli kvar mycket länge inom rättspsykiatrisk vård eftersom ''straffet'' inte är tidsbestämt.
Citat:
Ursprungligen postat av
epost72
Hur har tiden för er anhöriga varit efter det som inträffat?
Kanske svårt att svara på, men jag kan tänka mig att föräldrarna haft det väldigt svårt.
Svårt att svara på utan att gå in på för mycket detaljer om privatlivet. Men det har ju självklart inte varit lätt. Människor i allmänhet har varit både stöttande och avståndstagande, men mest stöttande i slutändan antar jag. Men överlag tror jag att de flesta människorna är välvilliga och - under omständigheterna - förstående.