2014-06-01, 19:04
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag lider med de 3% som inte förtjänar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är nog dessa 3 procent som ringer mäklaren först.

Garanterat, men tvivlar starkt på att de resterande lär vänta mycket längre.
Citera
2014-06-01, 19:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hej
Har idag på ett ganska lustigt vis via säkra källor fått veta att Adolfsberg i Örebro kommer bli ett slags socioekonomiskt projektexpriment. I detta område ( som jag inte känner till) bor etablerade svensson med en medelinkomst som ligger klart högre än snittet.

Med start Februari 2016, fram till 2018, skall området mottaga ca 800 flyktingar, i synnerhet flyktingar med afrikansk ursprung, men även från Syrien om oroligheterna där fortsätter.

Har du överhuvudtaget någon källa på detta? Tråden har nu varat i 3 sidor utan någon har frågat den klassiska frågan "Källa på det". Märkligt.

Hela detta experiment låter otroligt och osannolikt. Området har idag drygt 7000 invånare, hur och var skulle 800 flyktingar härbärgeras? Hemma hos folk? Eller i en jättelik ny flyktingförläggning mitt i området, snacka om segregation det skulle bli då.

Jag vet inte om jag ska tro på TS.

Kuriosa är att ett av områdena i Adolfsberg heter "Negerbyn".
Citera
2014-06-01, 19:09
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är nog dessa 3 procent som ringer mäklaren först.
Nej du, det kommer vara moderater och sossar som är bland dom första
Citera
2014-06-01, 19:16
Medlem
Jag har själv bekanta boende i detta område och har spenderat väldigt mycket tid i Adolfsberg själv.

Området är väldigt vackert må jag säga. Mest medelsvenssons av finare sort samt en hel del överklass. Kidsen i området är typiska curlingoffer och inte sällan det blivit bråk med vapen av den extrema sorten iblandat (butterflies, basebollträn, schweizare och dyl.).

Själv ser jag detta som ett mycket intressant experiment. De som bor i Adolfsberg bor ju liksom där för att slippa de skabbigare förorterna och liknande. Gängbråk med svennar vs kulturberikare lär bli standard som eftermiddagsunderhållning
Citera
2014-06-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har du överhuvudtaget någon källa på detta? Tråden har nu varat i 3 sidor utan någon har frågat den klassiska frågan "Källa på det". Märkligt.

Hela detta experiment låter otroligt och osannolikt. Området har idag drygt 7000 invånare, hur och var skulle 800 flyktingar härbärgeras? Hemma hos folk? Eller i en jättelik ny flyktingförläggning mitt i området, snacka om segregation det skulle bli då.

Jag har säkra källor på detta, dock inte i skrift. Information kommer att offentliggöras midsommarveckan den 17 Juni. En trevlig semsterpresent till de boende i Adolfsberg.

Haha, ja jag kommer inte från Örebro, bara varit på besök en gång, men Negerbyn blir det nog inte, då har vi nog att invänta massiva skadestånd till de afrikaner som placeras just där.
Citera
2014-06-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koOf
Jag har själv bekanta boende i detta område och har spenderat väldigt mycket tid i Adolfsberg själv.

Området är väldigt vackert må jag säga. Mest medelsvenssons av finare sort samt en hel del överklass. Kidsen i området är typiska curlingoffer och inte sällan det blivit bråk med vapen av den extrema sorten iblandat (butterflies, basebollträn, schweizare och dyl.).

Själv ser jag detta som ett mycket intressant experiment. De som bor i Adolfsberg bor ju liksom där för att slippa de skabbigare förorterna och liknande. Gängbråk med svennar vs kulturberikare lär bli standard som eftermiddagsunderhållning

Finns det invandrare i området idag?
Citera
2014-06-01, 19:21
Medlem
Perriss avatar
Ja, till och börja med så hade en källa verkligen varit på sin plats. Man funderar ju på vilka byggnader som isåfall skulle vara tilltänka för detta. Mig veterigen så finns det idag inte lediga lokaler i området rymliga nog för en så pass stor mottagning. Och begriper inte riktigt heller vart det skulle byggas ifall det är tanken. Kanske söderut på åkrarna mot Marieberg.

Om det hela är rätt och riktigt så är jag ändå inte så säker på att det kommer att påverka priserna i Adolfsberg i stort. Område som utgör Adolfsberg är ganska stort och utspritt samt har en del naturliga avgränsningar. Men i närheten av mottagningen är det väl helt klart så att vissa typer av köpare kan bli lite knäsvaga när inte grannarna är solsidanfamiljer med lika prydligt klippta häckar som åsikter.
Citera
2014-06-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Ja källa vore ju inte helt fel att få.

Det finns ett gammalt sanatorium som tydligen håller på att fräschas upp. Tydligen ska det byggas nytt också. Fint ska de va.

http://www.fastighetssverige.se/arti...toriety-10576/

http://www.orebro.se/download/18.208...eskrivning.pdf
Citera
2014-06-01, 19:28
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har säkra källor på detta, dock inte i skrift. Information kommer att offentliggöras midsommarveckan den 17 Juni. En trevlig semsterpresent till de boende i Adolfsberg.

Haha, ja jag kommer inte från Örebro, bara varit på besök en gång, men Negerbyn blir det nog inte, då har vi nog att invänta massiva skadestånd till de afrikaner som placeras just där.

Om du nu har så säkra källor, kan du väl berätta lite mer om dessa källor och hur du fick tillgång till dem?
Citera
2014-06-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Ja, till och börja med så hade en källa verkligen varit på sin plats. Man funderar ju på vilka byggnader som isåfall skulle vara tilltänka för detta. Mig veterigen så finns det idag inte lediga lokaler i området rymliga nog för en så pass stor mottagning. Och begriper inte riktigt heller vart det skulle byggas ifall det är tanken. Kanske söderut på åkrarna mot Marieberg.

Om det hela är rätt och riktigt så är jag ändå inte så säker på att det kommer att påverka priserna i Adolfsberg i stort. Område som utgör Adolfsberg är ganska stort och utspritt samt har en del naturliga avgränsningar. Men i närheten av mottagningen är det väl helt klart så att vissa typer av köpare kan bli lite knäsvaga när inte grannarna är solsidanfamiljer med lika prydligt klippta häckar som åsikter.

Har inga dokument att publicera. Dock så betonar jag återigen att det är säkra källor. Vad beträffande lokaler så vet jag inte mycket mer än att det tar tid att iordningställa dessa varvid projektet inte kan ha sin början förrän tidigt 2016. Dessutom behöver man tid till att anpassa området som sådant, med bland annat utökad lokaltrafik m.m. Återigen 17 juni, eller ring de ansvariga i kommunen imorgon får ni se om ni får ett förhandsbesked
Citera
2014-06-01, 19:37
Medlem
ganglere2s avatar
Utmärkt. "Flyktingarna" bör spridas över hela landet. Invandringskritiska partier kan knappt ha bättre valarbetare än "de nya".
Citera
2014-06-01, 19:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Om du nu har så säkra källor, kan du väl berätta lite mer om dessa källor och hur du fick tillgång till dem?
Han känner väl någon lokalpolitiker med löst munläder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in