2014-01-03, 17:12
Medlem
CygneRouges avatar
Nyss köpt automat. 7-stegare som växlar som en flygande matta.

Inga problem med omkörningar på landsväg. Två snabba klick med vänsterpaddeln tre sekunder innan luckan öppnar sig och lådan går från 7an till 5an. Vänsterpil, pelle i durken och lådan droppar en eller två steg till. Tillbaka höger och varvräknarnålen glider silkesmjukt från rödstrecket till 1900 varv.
Citera
2014-01-03, 21:29
Medlem
FarbrorKruts avatar
För mig är körglädje det viktigaste eftersom jag inte bara använder bilen från A-B. Manuellt eller Paddlar lägger jag min röst på för att få ut det mesta ur bilen och göra det lite roligare! Visst är det enklare med automat i kö, men lyckligtvis hamnar jag sällan i kö
Citera
2014-01-03, 21:34
Medlem
LampknappeNs avatar
Självklart är manuell roligare om man är bilintresserad men att sitta med manuell låda i en ford fiesta är väl ingen höjdare? Speciellt inte om man bor i Stockholm och sitter i kö stora delar av tiden..
Citera
2014-01-03, 23:13
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Självklart är manuell roligare om man är bilintresserad men att sitta med manuell låda i en ford fiesta är väl ingen höjdare? Speciellt inte om man bor i Stockholm och sitter i kö stora delar av tiden..
Full förståelse för att de som dagligen sitter i kö väljer automat! Oavsätt bil så tycker jag manuell erbjuder mer körglädje - som är viktigast för min del. De gånger jag suttit i kö så har jag inte stört mig så mycket på en manuell låda men om du inte är bilintresserad och spenderar mycket tid i kö så förstår jag varför automat är ett val många gör
Citera
2014-01-03, 23:29
Medlem
morbrostewarts avatar
folk får givetvis köra omkring i vad fan dom vill men personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en standard bruksbil med manuell låda. Jag KAN köra, och växla, men är inte särskilt upphetsad av just den aktiviteten. Gasa och bromsa ger precis lagom stimuli.
Citera
2014-01-04, 11:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
För mig är körglädje det viktigaste eftersom jag inte bara använder bilen från A-B. Manuellt eller Paddlar lägger jag min röst på för att få ut det mesta ur bilen och göra det lite roligare! Visst är det enklare med automat i kö, men lyckligtvis hamnar jag sällan i kö

Många av dom som förespråkar manuell låda för mest körglädje kör omkring i en gammal 240 och tycker det är körglädje att ligga och sprätta grus i Värmlandsskogarna, helst med den svarta bonnluggen stickandes fram under kepsen från Lantmännen.

Det är ju inte så att en vanlig manuell standardbil förvandlas till fullblodsracer bara för att man kan växla ner och peta i tvåan och känna sig som RallyKalle för några sekunder.

Körglädje för mig är att låta automatlådan prestera en kontrollerad fullgasacceleration från 0 till 100 på 4.1 och 0 till 200 på 12.0 s. Det är svårt att klara om bilen är manuellt växlad.

Problemet är att man tröttnar aldrig på det heller.

Mer körglädje med en manuell standardbil som mest rullar till Ica-Maxi är klart överskattat.
Citera
2014-01-04, 19:19
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Många av dom som förespråkar manuell låda för mest körglädje kör omkring i en gammal 240 och tycker det är körglädje att ligga och sprätta grus i Värmlandsskogarna, helst med den svarta bonnluggen stickandes fram under kepsen från Lantmännen.

Det är ju inte så att en vanlig manuell standardbil förvandlas till fullblodsracer bara för att man kan växla ner och peta i tvåan och känna sig som RallyKalle för några sekunder.

Körglädje för mig är att låta automatlådan prestera en kontrollerad fullgasacceleration från 0 till 100 på 4.1 och 0 till 200 på 12.0 s. Det är svårt att klara om bilen är manuellt växlad.

Problemet är att man tröttnar aldrig på det heller.

Mer körglädje med en manuell standardbil som mest rullar till Ica-Maxi är klart överskattat.

Du får gärna jämföra mig med en snubbe som bor ute i skogen och endast kör äldre bilar. Det är allt härligt att skratta åt hur fel du har, såhär på lördagskvällen.

Acceleration som du nämner är något som jag själv inte kan få nog utav. Att flyga ut ur en kurva i en Ferrari som drar 0-100 på under 3.9 sekunder är inte fel det, ett tillfälle där man verkligen uppskattar automatlådan och tillhörande paddlar!

Paddlar är som sagt, något jag föredrar till bilar med lite mer prestanda. Manuell är alltid trevligt och om jag skulle ta bort det på en bil med lite lägre prestanda så blir det genast mycket tråkigare. När man tagit sig tid att lära sig heel-toe och diverse tekniker så är det inte fel att klämma ut det mesta ur den manuella lådan. Manuell är på sätt och vis en utmaning också, blir för jäkla enkelt med alla hjälpmedel och automatlådor. Men visst, alla är vi inte bilintresserade ... Många är ju bara A->B
Citera
2014-01-05, 10:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Du får gärna jämföra mig med en snubbe som bor ute i skogen och endast kör äldre bilar. Det är allt härligt att skratta åt hur fel du har, såhär på lördagskvällen.

Det var inte meningen att du skulle känna dig utpekad. Jag bara citerade ditt inlägg eftersom jag ville ha in ett nytt perspektiv på debatten om manuella kontra automatiska växellådor.
Citera
2014-01-05, 14:26
Medlem
För jävla skönt med automat i vardagstrafiken
Citera
2014-05-31, 15:45
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Automat till vardags och växellåda i leksaken är en fin kombination.
Automat med en stor motor är gudomligt.
En manuell med en rivig motor är adrenalinhöjande av Guds nåde.
Citera
2014-05-31, 15:47
Medlem
kinesarsles avatar
Jag förstår verkligen inte varför det är så jävla mycket antingen eller i den här tråden. På ena sidan har vi folk som tycker att automatförespråkare är handikappade dumhuvudet som inte kan köra bil, och på andra sidan hör man kommentarer om låg inkomst och allmänt nervärderande av synsättet att en bil faktiskt är mer än ett verktyg för att ta sig från A till B.

Varför är det så viktigt att göra det svårare för sig än nödvändigt? Man kan ju lika gärna börja säga samma sak om en massa andra detaljer i en bil också. Styr- och bromsservo är för folk utan muskler. ABS är för folk som inte klarar att reglera trycket på bromspedalen. AC är för fjollor som inte står ut med lite sommarvärme. Centrallås är för latmaskar som inte orkar låsa dörrarna manuellt etc.

Och på samma sätt ser jag inte varför det skulle vara så negativt att sladda runt med en 240? Det är ju skitroligt.

Generellt föredrar jag manuell, men väldigt mycket är en vanesak. Dessutom Det beror på från fall till fall. I långa köer är ju automat helt oslagbart. Om man jämför de gamla automatlådorna (inte DSG och liknande) så är det ju ett helvete om man har svag motor och tung bil.
Citat:
Ursprungligen postat av Hassebosse47
Manuellt tar bort fokus om man inte kan köra manuellt. Jag varken kollar på växelspaken eller på kopplingen när jag växlar, vips så ligger man i ny växel din metrosexuella Stockholmare.
Oavsett om du tittar eller inte så är det ett extra moment att genomföra. För en van förare är det inte mycket i 99% av fallen, men blir det tillräckligt stressigt i övrigt kan det vara just detta som gör att det blir för mycket.
Citera
2014-05-31, 16:06
Medlem
Sa förut att jag aldrig skulle köpa automat men så vart det en automat och nu säger jag aldrig mer manuell. Kör manuell i jobbet men automat privat, så skönt med gasa bromsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in