Jag förstår verkligen inte varför det är så jävla mycket antingen eller i den här tråden. På ena sidan har vi folk som tycker att automatförespråkare är handikappade dumhuvudet som inte kan köra bil, och på andra sidan hör man kommentarer om låg inkomst och allmänt nervärderande av synsättet att en bil faktiskt är mer än ett verktyg för att ta sig från A till B.
Varför är det så viktigt att göra det svårare för sig än nödvändigt? Man kan ju lika gärna börja säga samma sak om en massa andra detaljer i en bil också. Styr- och bromsservo är för folk utan muskler. ABS är för folk som inte klarar att reglera trycket på bromspedalen. AC är för fjollor som inte står ut med lite sommarvärme. Centrallås är för latmaskar som inte orkar låsa dörrarna manuellt etc.
Och på samma sätt ser jag inte varför det skulle vara så negativt att sladda runt med en 240? Det är ju skitroligt.
Generellt föredrar jag manuell, men väldigt mycket är en vanesak. Dessutom Det beror på från fall till fall. I långa köer är ju automat helt oslagbart. Om man jämför de gamla automatlådorna (inte DSG och liknande) så är det ju ett helvete om man har svag motor och tung bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hassebosse47
Manuellt tar bort fokus om man inte kan köra manuellt. Jag varken kollar på växelspaken eller på kopplingen när jag växlar, vips så ligger man i ny växel din metrosexuella Stockholmare.
Oavsett om du tittar eller inte så är det ett extra moment att genomföra. För en van förare är det inte mycket i 99% av fallen, men blir det tillräckligt stressigt i övrigt kan det vara just detta som gör att det blir för mycket.