Citat:
Ursprungligen postat av
Zigga
nej eftersom det inte finns i diagnos registret , inte i WHO, inte ens inom kyrkan så förstår jag verkligen inte din envisa galna idee om detta -Nej det gör jag inte.
Ahh ok. Men då förklarar jag då.
Homosexuella har en kraftigt sänkt driftsstyrd fortplantningsförmåga, eftersom deras drift leder dem till att välja en sexpartner som de inte kan fortplanta sig med. Det betyder inte att de är fysiskt inkapabla till att skaffa barn, inte heller att modern teknologi som tillåter dem att skaffa barn utan att ha sex saknas.
Det betyder bara att de har en aversion mot att ha sex med partners de skulle kunna ha barn med. Detta att de inte kan ha barn med dem är bara en sidoeffekt, men den existerar ändå.
En människa med fobisk höjdrädsla är inte fysiskt inkapabel att befinna sig på höjder, nära stup etc. Deras sjukdom sitter helt i sinnet, men det gör inte att den inte finns.
En närsynt människa kan sätta på sig modern teknologi i form av glasögon, och därmed gå förbi sitt tillstånd av ohälsa och se på avstånd, men det gör inte att han inte är närsynt.
En färgblind människa kan för det allra mesta strunta fullständigt i sin färgblindhet och leva ett helt normalt liv, men det innebär inte att han inte är färgblind.
Ingen av dessa saker gör alltså att ohälsa inte är en sjukdom. Så frågan är bara: är det ohälsa?
Ett tillstånd som minskar chansen att få barn vid normalt sex med nästintill 100% skulle i samtliga andra fall klassas som en sjukdom, ohälsa. Så varför skulle det inte vara det?
Jo, för att man kan fysiskt få barn ändå? Nej, se ovan.
Jo, för att man kan skaffa provrörsbarn ändå? Nej, se ovan.
Jo, för att man inte kan sjukskriva sig? Nej, se ovan.
Så varför skulle man inte kalla det en sjukdom? Det finns ingen sådan anledning, så min idé är inte så galen ändå.