2014-05-31, 14:53
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej,

Jag har använt sökfunktionen men inte hittat en tråd som riktigt behandlar detta. Visst den här tråden finns och den här också men jag tycker inte riktigt att de svarar på min fråga.

Det jag undrar är över språkfel som flest svenskar säger eller skriver fel på. Vi kan bortse från fel som de/dem, särskrivningar, frkrtnngr gnm tsltnd v vklr (förkortningar genom uteslutande av vokaler) och totalt negligerande av användandet av stora bokstäver. Jag tänker snarare på språkliga detaljer som de flesta säger fel på i tron om att det är rätt. I Alex & Sigges podcast så gick de i förra avsnittet igenom lite grann av detta och enligt Alex Schulman så är detta felaktigheter:
  • Man säger till dess och inte tills dess.
  • Man tilldelas ett nobelpris, man får inte ett nobelpris.
  • Det heter inte CD-skiva utan det heter CD (eftersom att CD står för "Compact Disc" och säger man CD-skiva så säger man "skiva-skiva" i princip).

Jag vill påpeka att jag inte har full koll huruvida det är fel att säga tills dess och CD-skiva eller inte. Dock så blev jag nyfiken, efter jag lyssnat på diskussionen, att veta vad vi säger fel på oftast? Skulle ni kunna fylla på listan? Stämmer det här som Alex Schulman sa?
Senast redigerad av von.Jekwel 2014-05-31 kl. 15:49.
Citera
2014-05-31, 14:55
Medlem
kinesarsles avatar
Du hittar några exempel i min signatur.

Edit:

Ifall jag ändrar den i framtiden klistrar jag in den här.

Om du inte kan skilja på de/dem, enda/ända, data/dator, stavar fel på enkla ord som "väl", "något", "ändå", använder fjortisstavningar som "åxå", "lixom", använder talspråk, särskriver, stavar "mig" och "dig" med "-ej", inte vet hur man använder skiljetecken eller styckeindelning, inte förstår skillnaden mellan mbit/s och Mbit/s eller på annat sätt skriver som en kratta är risken stor att jag inte orkar läsa ditt inlägg.
Citera
2014-05-31, 15:02
Medlem
Ett vanligt fel är var/vart där VAR ska utpeka en plats eller position och VART ska utpeka en riktning.

Var ska vi? - till centrum
Vart ska vi? - till höger/norrut

Han och honom är också en vanlig. "Ska vi slå han?"
Honom ska vara subjekt(?) Och han ska vara motsattsen. Honom=oss, han=vi kan man säga.

De slog honom/de slog oss
De slog han/de slog vi
Citera
2014-05-31, 15:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Det heter inte CD-skiva utan det heter CD (eftersom att CD står för "Compact Disk" och säger man CD-skiva så säger man "skiva-skiva" i princip).
Den här köper jag inte riktigt. CD har blivit så vedertaget att förkortningen är betydligt mer känd än det den står för. Jämför med laser. Dessutom är det en engelsk förkortning, vilket gör att ditt resonemang blir ännu mindre tillämpbart när det gäller svenska.
Citera
2014-05-31, 15:15
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du hittar några exempel i min signatur.

Edit:

Ifall jag ändrar den i framtiden klistrar jag in den här.

Om du inte kan skilja på de/dem, enda/ända, data/dator, stavar fel på enkla ord som "väl", "något", "ändå", använder fjortisstavningar som "åxå", "lixom", använder talspråk, särskriver, stavar "mig" och "dig" med "-ej", inte vet hur man använder skiljetecken eller styckeindelning, inte förstår skillnaden mellan mbit/s och Mbit/s eller på annat sätt skriver som en kratta är risken stor att jag inte orkar läsa ditt inlägg.
Gillar din signatur skarpt.

Citat:
Ursprungligen postat av Knubbis32
Ett vanligt fel är var/vart där VAR ska utpeka en plats eller position och VART ska utpeka en riktning.

Var ska vi? - till centrum
Vart ska vi? - till höger/norrut

Han och honom är också en vanlig. "Ska vi slå han?"
Honom ska vara subjekt(?) Och han ska vara motsattsen. Honom=oss, han=vi kan man säga.

De slog honom/de slog oss
De slog han/de slog vi
Honom ska vara objekt och han ska vara subjekt

Att folk inte förstår skillnaden på var och vart är nog ett av de absolut vanligaste språkfelen, det har du rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Den här köper jag inte riktigt. CD har blivit så vedertaget att förkortningen är betydligt mer känd än det den står för. Jämför med laser. Dessutom är det en engelsk förkortning, vilket gör att ditt resonemang blir ännu mindre tillämpbart när det gäller svenska.
Tror du har helt rätt här. Reagerade själv på det, har alltid tidigare sagt CD-skiva själv. Vill påpeka att det här är inte mitt resonemang, det är alltså Alex Schulman som drog upp det här som exempel i hans och Sigge Eklunds podcast men det gjorde mig nyfiken på det hela och därför startade jag den här tråden.
Citera
2014-05-31, 15:17
Medlem
tzjs avatar
Folk som säger egenkligen istället för egentligen.
Citera
2014-05-31, 15:19
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Har inte förstått varför stockholmare (och andra) säger "vart" så ofta?

Jag vart hungrig, det heter ju jag blev hungrig.
Jag vart trött så jag åkte hem - jag blev trött så jag åkte hem.
Citera
2014-05-31, 15:21
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle

Fast det hör jag bara från människor som kommer längre norröver ifrån. Vissa säger t o m:

Nu vars man hungrig.
Citera
2014-05-31, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Hur ofta det används har jag ingen aning om, men det är korrekt. Det är nämligen en böjningsform av "varda" (synonym till bli) och därmed synonym till "blev".
Citera
2014-05-31, 15:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Det heter blev om man vill använda verbet vara/bliva; det heter heter vart om man vill använda verbet varda (som ju är ålderdomligt, men ändå ett alldeles cromulent verb). Fiat lux. Varde ljus. Och det vart afton, och det vart morgon den första dagen.
Citera
2014-05-31, 15:32
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:

Kommer ur verbet varda, som i imperfekt är vart. Jämför tyska werden "bli".

Så blev man pucktrea då...
Citera
2014-05-31, 15:37
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur ofta det används har jag ingen aning om, men det är korrekt. Det är nämligen en böjningsform av "varda" (synonym till bli) och därmed synonym till "blev".

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det heter blev om man vill använda verbet vara/bliva; det heter heter vart om man vill använda verbet varda (som ju är ålderdomligt, men ändå ett alldeles cromulent verb). Fiat lux. Varde ljus. Och det vart afton, och det vart morgon den första dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Kommer ur verbet varda, som i imperfekt är vart. Jämför tyska werden "bli".

Så blev man pucktrea då...
Där var ni snabba!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här