2014-05-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har svårt att tro att detta är en "mediastrategi". Det är väl en högst naturlig önskan? Att få begrava sitt barn.

Jag tror inte att man skickade hit Y för att det skulle sluta så här. Jag tror det var för att det var för att läkarna rådde föräldrarna att det vore det bästa för Y.

Tragiskt är det oavsett.

OK, du har en större tilltro till honom än vad jag har. Hoppas du har rätt. Vi får snart veta.
Citera
2014-05-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, du har en större tilltro till honom än vad jag har. Hoppas du har rätt. Vi får snart veta.

Hoppas också jag har rätt.
Citera
2014-05-31, 01:51
Medlem
Citat:
Jag håller med, kan inte fatta varför begravningen ska ske i Sverige annars. Jodå, jag känner till problemen, men det är farligare att sända en levande liten 7-åring den vägen, än en död kropp. Han har också strategi för nästa steg i sin mediastrategi
"Yaras pappa säger att han är orolig för att han aldrig ska få besöka sin dotters grav igen efter begravningen."
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-far-kan-fa-ga-pa-begravningen/

Expressen eller vilka det nu var som skrev om veckor att ta hem den döda flickan tror jag har fel. Det kan ta veckor men tydligen kan det lika gärna ta månader eftersom kroppen måste passera gränsen legalt. Vilket då blir upp till Egyptens ökända godtycke. Som levande kan du trots allt passera "illegalt" vilket är förutsättningen annars skulle ingen kunna röra sig in eller ut ur Gaza.

Jag förstår inte hur Y*ra kom till Sverige. Och ja om hon kom via smugglare och ungefär de resvägar man kan tänka sig så låter det som en riktigt riskabel resa att skicka en liten flicka på.

Nix biopappa låter då knappast som någon mediastrateg. Det mesta låter som sorg, raseri och en stor portion maktlöshet. Letar man efter ett fall där man medvetet offrar ett barn för familjens asyl så tror jag det här är fel familj. Ursprungstanken var ju att allt skulle bli så bra för alla i familjen. Bra för Yara. Man såg det knappast som ett offer att skicka sitt barn till världens bästa land. I Sverige skulle ju Y*ra få möjligheter hon aldrig skulle ha fått i Gaza.
Citera
2014-05-31, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Tingsrätten gick med på omhäktning av kvinnan. Mannen prövades inte då han ej påkallade någon omhäkningsförhandling utan gick med på en månads förlängning. Ramis P7:a är klar medan kvinnans dröjer. För de som är intresserade av fakta.

Och att R*mis P7:a är klar betyder att han är frisk och damens dröjesmål att hon möjligtvis inte är riktigt lika frisk? Eller? Förstår att det här är självklarheter för er som är kunniga men vi som är intresserade men inte så kunniga behöver ibland en förklaring.
Citera
2014-05-31, 10:22
Bannlyst
Citat:
Har svårt att tro att detta är en "mediastrategi". Det är väl en högst naturlig önskan? Att få begrava sitt barn.

Jag tror inte att man skickade hit Y för att det skulle sluta så här. Jag tror det var för att det var för att läkarna rådde föräldrarna att det vore det bästa för Y.

Tragiskt är det oavsett.

Det står ju svart på vitt i media i varje artikel att Pappan vill hit med våld, ingenting av allt han
säger stämmer, ursprungsuttalanden ändras konstant av familjen i var och varannan artikel och
allt är andras fel. Familjen kan ju inte vara helt okunniga om problemen som kan uppstå
oavsett ifall flickan skall begravas i Sverige eller i hemlandet. Att vara/verka så fullständig
omedveten om vad som hänt i dåtid eller kommer att hända i nutid verkar inte alls trovärdigt
och sen att utnyttja svensk media för att gnälla och få sin vilja igenom i ett så här tragiskt fall
verkar osmakligt. Dra tillbaka ansökan om att få uppehållstillstånd i Sverige eller annars få hem
flickan till Gaza inom ca tre veckor är vad han har att välja på, han vill inte välja något av
alternativen för han vill bl a inte utpessas av svenska myndigheter. Jag kan förstå han till viss
del men han har agerat på ett sådant beräknerligt sätt och hans syftemål är helt uppenbara,
familjen vill till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och att R*mis P7:a är klar betyder att han är frisk och damens dröjesmål att hon möjligtvis inte är riktigt lika frisk? Eller? Förstår att det här är självklarheter för er som är kunniga men vi som är intresserade men inte så kunniga behöver ibland en förklaring.

En paragraf 7 utredning tar ett par timmar att göra, varken mer eller mindre, vad sen resultatet
visar vet man väl inte Rami kan lika bra klara sig som inte, utredningen funkar ju endast som en
rådgivning åt domstolen ifall en fortsatt RPU skall göras, Möjligtvis att han klarar sig, han verkar
ju ändå på det klara med att inte överklaga häktningen så helt utan verklighetsförankning verkar
han direkt inte vara.

Det kan ta ett tag innan domstolen beslutar ifall en fortsatt RPU skall göras, förmodligen
funderar man ifall damen i fråga skall få göra just en större sinnesundersökning, några andra
själ till dröjsmålet kan inte jag se för som sagt var en §7-utredning är inte direkt invecklad, ett
kryss här eller där är väl ungefär vad som görs på dessa få timmar med en psykiatriker.
Citera
2014-05-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte för att jag vill sitta här och försvara myndigheternas agerande, men hur menar du att de som är underbemannade ska göra då när de har tokmycket att göra? De är väl lika lite intresserade av att jobba över gratis som alla andra?

Det kan inte vara lätt alla gånger att göra rätt bedömning när det kommer in orosanmälningar. Det ÄR ju trots allt mycket ovanligt att barn vanvårdas till döds eller blir dödade av sina föräldrar/styvföräldrar.

Det betyder förstås inte att myndigheterna ska rycka på axlarna och inte göra något alls, men hur ska man kunna VETA vilka fall som är av typen storlarm, akuta insatser behövs NU?

Därför att det finns lagar och förordningar att hålla sig till vare sig man vill eller inte. Jämför med de två nu MGM. "Alla vet" hur det ligger till, helt onödigt med obduktion och förundersökning? "Stäng in dom i minst 20 år och utvisa dom sen". Nej så vill du nog inte att det ska gå till, eller hur?

Nej, det vill jag naturligtvis inte.
Jag vill att dom utvisas direkt. Fängelset kan vi hoppa över, dom har förbrukat sin rätt att vara svenska medborgare.
Och har vi ingen laglig rätt att skicka hem paret så föreslår jag att man uppdaterar lagen.
Citera
2014-05-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Nej, det vill jag naturligtvis inte.
Jag vill att dom utvisas direkt. Fängelset kan vi hoppa över, dom har förbrukat sin rätt att vara svenska medborgare.
Och har vi ingen laglig rätt att skicka hem paret så föreslår jag att man uppdaterar lagen.

Jag skulle också vilja utvisa dom direkt. Gärna att dom fick sitta av straffet i sitt hemland (vilket/vilka det nu är?). Att dom döms för något är ju självklart, men jag är rädd att dom kommer för lindrigt undan om det inte går att bevisa vem som gjort vad.

Jag har försökt läsa på vad det innebär att ha UT (uppehållstillstånd) eller PUT (permanent uppehållstillstånd), men jag vet inte vad paret har.
Någon som kan kolla detta?
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-31 kl. 12:06.
Citera
2014-05-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag skulle också vilja utvisa dom direkt. Gärna att dom fick sitta av straffet i sitt hemland (vilket/vilka det nu är?). Att dom döms för något är ju självklart, men jag är rädd att dom kommer för lindrigt undan om det inte går att bevisa vem som gjort vad.

Jag har försökt läsa på vad det innebär att ha UT (uppehållstillstånd) eller PUT (permanent uppehållstillstånd), men jag vet inte vad paret har.
Någon som kan kolla detta?
Det har framgått tidigare i tråden att båda har PUT.
Citera
2014-05-31, 13:10
Medlem
Knappast att dom ens vill till sitt hemland efter detta. Skulle dom gå fria så sticker dom nog till thailand eller not annat paradis där man kan gömma sig.
Citera
2014-05-31, 13:30
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Tragiskt är det oavsett.

Självklart är PUT det enda som finns i tanken. Påminner om mamman till den mördade Abbas Rezai.
Så här lät det innan Expressens kampanj ordnade så att hon fick komma till begravningen.

" I sitt hem i staden Pakdasht, söder om Irans huvudstad Teheran, är hans mamma förkrossad efter att ha fått beskedet att migrationsverket vägrar henne visum. - De säger att de tror att jag tänker stanna i Sverige. Varför skulle jag vilja det? Vid gud, där finns inget för mig. De få släktingar jag har kvar och Abbas syskon finns här i Iran. Jag vill bara komma till ert land för att begrava mitt barn, säger Fateme Khavari när Expressen når henne via telefon. - Jag är en mor, om jag inte är där när han begravs kommer jag att lida hela mitt liv."
http://www.expressen.se/nyheter/abbas-mamma-vadjar-om-att-fa-resa-till-sverige/

Naturligtvis sökte hon och resten av hennes barn asyl , och resten fattar ni.

"Mamman till Abbas Rezai i Högsby, som hedersmördades av sin flickväns föräldrar, har fått permanent uppehållstillstånd i Sverige.
Bakgrunden är de hot som finns mot henne och resten av familjen i Iran och Afghanistan."
http://www.expressen.se/kvp/abbas-mamma-far-stanna-i-sverige/
Citera
2014-05-31, 13:36
Medlem
Citat:
Det har framgått tidigare i tråden att båda har PUT.

Tack. Blir lite oklart när det bara skrivs "uppehållstillstånd" i inläggen.
Citera
2014-05-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

En paragraf 7 utredning tar ett par timmar att göra, varken mer eller mindre, vad sen resultatet
visar vet man väl inte Rami kan lika bra klara sig som inte, utredningen funkar ju endast som en
rådgivning åt domstolen ifall en fortsatt RPU skall göras, Möjligtvis att han klarar sig, han verkar
ju ändå på det klara med att inte överklaga häktningen så helt utan verklighetsförankning verkar
han direkt inte vara.

Det kan ta ett tag innan domstolen beslutar ifall en fortsatt RPU skall göras, förmodligen
funderar man ifall damen i fråga skall få göra just en större sinnesundersökning
, några andra
själ till dröjsmålet kan inte jag se för som sagt var en §7-utredning är inte direkt invecklad, ett
kryss här eller där är väl ungefär vad som görs på dessa få timmar med en psykiatriker.

Ok. Tack.
Men om då R*mi (iaf på pappret är frisk) och madame A är mer lagd åt det spritt språngande så talar det väl för att R har en viss teoretisk chans att klara sig? Alltså variant min galna fru mördade barnet och jag kunde inte stoppa henne? Trots att Y*ra i princip har varit utsatt sedan hon kom. Har hela tiden haft en obehaglig känsla av att den gode R kommer trassla sig ur det här...A hamnar då på hispan och herr R går fri.

Längtar definitivt efter lite palestinsk rättskipning i det här fallet..Go Gaza Go
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in