2014-05-30, 17:16
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Blekinge Tingsrätt godkände Pernilla Åströms begäran om anstånd.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yara-aklagaren-far-mer-tid-pa-sig%284306847%29.gm

Tingsrätten gick med på omhäktning av kvinnan. Mannen prövades inte då han ej påkallade någon omhäkningsförhandling utan gick med på en månads förlängning. Ramis P7:a är klar medan kvinnans dröjer. För de som är intresserade av fakta.
Citera
2014-05-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enochfemtio2
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-far-kan-fa-ga-pa-begravningen/
Man borde inte neka Fadern att komma hit till sin dotters begravning......men han är ursprungligen från Syrien och kan då få stanna med asylskäl samt ta hit resten av sin familj!!!!!!!!
Citera
2014-05-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag menar så här: Sociala myndigheter och Immigrationsverket har inte skött sina uppdrag och det är deras flrbannade skyldighet att göra det! Vill man inte ha ett ansvarsfullt arbete så söker man ett annar jobb. Är man för gammal så kan vi införa gamla tiders undantag. Det finns många unga arbetslösa som kan göra ett bra jobb. Och då menar jag från socialsekreterare, handläggare på imm till småchefer högsta chefer och våra politiker
Det finns många barn idag som skulle få det bättre om dessa idioter fick en annan sysselsättning

Det finns inget ''Immigrationsverk''. Migrationsverket har inget inflytande i vad som händer med de så kallade ensamkommande barnen efter att de fått PUT. Medan barnen fortfarande är asylsökande har Migrationsverket inte heller någon rätt att bestämma var de ska bo. Barnen har tilldelats god man och juridiskt biträde. Barn som är 14-18 år skickas till ungdomsboenden om de inte själva väljer att bo hos någon släkting. Små barn, som Yara, bor ofta hos släktingar eller i en familjehem medan deras asylansökan prövas. Varenda asylsökande som säger sig vara under 18 år och sakna föräldrar i Sverige får en god man, det är inte Migrationsverket som utser god man utan en helt annan myndighet. God man är tänkt att vara som en förälder för det ensamkommande asylsökande barnet. Alltså tillvarata barnets rättigheter i samband med myndighetskontakter, se till att barnet mår bra i sitt boende osv. Självklart är även Migrationsverket skyldig att göra en orosanmälan medan barnet är asylsökande - om det kommer signaler om att barnet inte mår bra i sitt boende. Sådana signaler har, såvitt jag förstått, inte kommit till Migrationsverket medan Yara var asylsökande. Efter att hon hade fått PUT hade hon inte med Migrationsverket att göra.
Citera
2014-05-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Tingsrätten gick med på omhäktning av kvinnan. Mannen prövades inte då han ej påkallade någon omhäkningsförhandling utan gick med på en månads förlängning. Ramis P7:a är klar medan kvinnans dröjer. För de som är intresserade av fakta.

Här blandar vi både hårda, mjuka och förfärliga fakta om vartannat. Alla bidrar så gott dom kan...
Citera
2014-05-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte för att jag vill sitta här och försvara myndigheternas agerande, men hur menar du att de som är underbemannade ska göra då när de har tokmycket att göra? De är väl lika lite intresserade av att jobba över gratis som alla andra?

Det kan inte vara lätt alla gånger att göra rätt bedömning när det kommer in orosanmälningar. Det ÄR ju trots allt mycket ovanligt att barn vanvårdas till döds eller blir dödade av sina föräldrar/styvföräldrar.

Det betyder förstås inte att myndigheterna ska rycka på axlarna och inte göra något alls, men hur ska man kunna VETA vilka fall som är av typen storlarm, akuta insatser behövs NU?

Vresrosens svar till dig är klockrent.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska svara

Jag förstår faktiskt inte riktigt att det ska behöva vara så svårt.
Om man har som utgångspunkt Barnens rätt... hur svårt kan det vara?
Citera
2014-05-30, 18:36
Medlem
Citat:
Inte för att jag vill sitta här och försvara myndigheternas agerande, men hur menar du att de som är underbemannade ska göra då när de har tokmycket att göra? De är väl lika lite intresserade av att jobba över gratis som alla andra?

Det kan inte vara lätt alla gånger att göra rätt bedömning när det kommer in orosanmälningar. Det ÄR ju trots allt mycket ovanligt att barn vanvårdas till döds eller blir dödade av sina föräldrar/styvföräldrar.

Det betyder förstås inte att myndigheterna ska rycka på axlarna och inte göra något alls, men hur ska man kunna VETA vilka fall som är av typen storlarm, akuta insatser behövs NU?

Har man inte kompetensen att avgöra det befinner man sig på fel position. Är man osäker bör man utgå från att akut insats behövs NU.

Ta en läkare som får in en sjuk patient. Vid minsta antydan till hjärtproblematik insätts alla resurser för alternativfallet är att patienten dör.

Här dog Yara.
Citera
2014-05-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns inget ''Immigrationsverk''. Migrationsverket har inget inflytande i vad som händer med de så kallade ensamkommande barnen efter att de fått PUT. Medan barnen fortfarande är asylsökande har Migrationsverket inte heller någon rätt att bestämma var de ska bo. Barnen har tilldelats god man och juridiskt biträde. Barn som är 14-18 år skickas till ungdomsboenden om de inte själva väljer att bo hos någon släkting. Små barn, som Yara, bor ofta hos släktingar eller i en familjehem medan deras asylansökan prövas. Varenda asylsökande som säger sig vara under 18 år och sakna föräldrar i Sverige får en god man, det är inte Migrationsverket som utser god man utan en helt annan myndighet. God man är tänkt att vara som en förälder för det ensamkommande asylsökande barnet. Alltså tillvarata barnets rättigheter i samband med myndighetskontakter, se till att barnet mår bra i sitt boende osv. Självklart är även Migrationsverket skyldig att göra en orosanmälan medan barnet är asylsökande - om det kommer signaler om att barnet inte mår bra i sitt boende. Sådana signaler har, såvitt jag förstått, inte kommit till Migrationsverket medan Yara var asylsökande. Efter att hon hade fått PUT hade hon inte med Migrationsverket att göra.

Jag ber om ursäkt - Migrationsverket ska det naturligtvis vara.

Att jag räknar upp Migrationsverket beror på att jag har inte förstått varför Yara fick PUT i Sverige, eller kvinnan...mannen? Jag blir inte förvånad om även Migrationsverket säger att dom är underbemannade och sressade
Citera
2014-05-30, 18:41
Medlem
Saxat från Expressen/Kvällsposten:

Mohammed Alnajjar säger att glädjen grumlas av myndigheternas beslut i två viktiga frågor. Dels får hans fru Madleen – Yaras mamma – inte visum för att komma till begravningen. Dels kräver svenska myndigheter att familjen ska dra tillbaka sin tidigare ansökan om uppehållstillstånd i Sverige för att pappan ska få tillstånd att komma till begravningen. Yaras pappa kallar det "utpressning". Familjen lämnade in en ansökan om återförening med Yara i februari.

Tidningen har även tidigare skrivit februari men jag tror det är fel. Dom skriver inte årtal och därför utgår jag från att dom menar i år (2014). Enligt tidigare inlägg (2014-05-04 #1591 MrsMagoo) ansökte familjen i oktober 2013. Det måste vara det rätta eftersom att den ansökan nämndes i utredningen om Yaras vårdnad 2013.

Annars tycker jag nog att pappans ord tyder på det som flera redan sagt i tråden, han vill fortfarande komma hit med hela familjen och försöka få uppehållstillstånd.
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-30 kl. 18:45.
Citera
2014-05-30, 18:50
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt - Migrationsverket ska det naturligtvis vara.

Att jag räknar upp Migrationsverket beror på att jag har inte förstått varför Yara fick PUT i Sverige, eller kvinnan...mannen? Jag blir inte förvånad om även Migrationsverket säger att dom är underbemannade och sressade

Yara fick PUT därför att det inte går att verkställa ensamkommande barn till Gaza utan att deras föräldrar medverkar. Mannen och kvinnan fick PUT pga något hedersmordshot, enligt vad som skrivits här tidigare.
Citera
2014-05-30, 18:56
Medlem
Citat:

Citat:
Vresrosens svar till dig är klockrent.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska svara

Jag förstår faktiskt inte riktigt att det ska behöva vara så svårt.
Om man har som utgångspunkt Barnens rätt... hur svårt kan det vara?

Därför att det finns lagar och förordningar att hålla sig till vare sig man vill eller inte. Jämför med de två nu MGM. "Alla vet" hur det ligger till, helt onödigt med obduktion och förundersökning? "Stäng in dom i minst 20 år och utvisa dom sen". Nej så vill du nog inte att det ska gå till, eller hur?
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-30 kl. 19:24. Anledning: Stavfel
Citera
2014-05-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius

Annars tycker jag nog att pappans ord tyder på det som flera redan sagt i tråden, han vill fortfarande komma hit med hela familjen och försöka få uppehållstillstånd.

Jag håller med, kan inte fatta varför begravningen ska ske i Sverige annars. Jodå, jag känner till problemen, men det är farligare att sända en levande liten 7-åring den vägen, än en död kropp. Han har också strategi för nästa steg i sin mediastrategi
"Yaras pappa säger att han är orolig för att han aldrig ska få besöka sin dotters grav igen efter begravningen."
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-far-kan-fa-ga-pa-begravningen/
Citera
2014-05-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag håller med, kan inte fatta varför begravningen ska ske i Sverige annars. Jodå, jag känner till problemen, men det är farligare att sända en levande liten 7-åring den vägen, än en död kropp. Han har också strategi för nästa steg i sin mediastrategi
"Yaras pappa säger att han är orolig för att han aldrig ska få besöka sin dotters grav igen efter begravningen."

Har svårt att tro att detta är en "mediastrategi". Det är väl en högst naturlig önskan? Att få begrava sitt barn.

Jag tror inte att man skickade hit Y för att det skulle sluta så här. Jag tror det var för att det var för att läkarna rådde föräldrarna att det vore det bästa för Y.

Tragiskt är det oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in