Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Jag menar så här: Sociala myndigheter och Immigrationsverket har inte skött sina uppdrag och det är deras flrbannade skyldighet att göra det! Vill man inte ha ett ansvarsfullt arbete så söker man ett annar jobb. Är man för gammal så kan vi införa gamla tiders undantag. Det finns många unga arbetslösa som kan göra ett bra jobb. Och då menar jag från socialsekreterare, handläggare på imm till småchefer högsta chefer och våra politiker
Det finns många barn idag som skulle få det bättre om dessa idioter fick en annan sysselsättning
Det finns inget ''Immigrationsverk''. Migrationsverket har inget inflytande i vad som händer med de så kallade ensamkommande barnen efter att de fått PUT. Medan barnen fortfarande är asylsökande har Migrationsverket inte heller någon rätt att bestämma var de ska bo. Barnen har tilldelats god man och juridiskt biträde. Barn som är 14-18 år skickas till ungdomsboenden om de inte själva väljer att bo hos någon släkting. Små barn, som Yara, bor ofta hos släktingar eller i en familjehem medan deras asylansökan prövas. Varenda asylsökande som säger sig vara under 18 år och sakna föräldrar i Sverige får en god man, det är inte Migrationsverket som utser god man utan en helt annan myndighet. God man är tänkt att vara som en förälder för det ensamkommande asylsökande barnet. Alltså tillvarata barnets rättigheter i samband med myndighetskontakter, se till att barnet mår bra i sitt boende osv. Självklart är även Migrationsverket skyldig att göra en orosanmälan medan barnet är asylsökande - om det kommer signaler om att barnet inte mår bra i sitt boende. Sådana signaler har, såvitt jag förstått, inte kommit till Migrationsverket medan Yara var asylsökande. Efter att hon hade fått PUT hade hon inte med Migrationsverket att göra.