Citat:
Ursprungligen postat av
TheApocalypse
Alltså, JCM 900 har dåligt rykte av en del sisådär välgrundade anledningar. Jag har använt den länge dock och till skatepunk fungerar den utmärkt, thrash och punk eller andra genrer där det inte ska låta svinperfekt gött fungerar den riktigt fint.
När öronen och tonsökaren i sig börjar utvecklas och man verkligen har ett ljud i skallen som man vill få fram kan det dock bli ganska svårt att ratta in på 900an.
När det gäller mesa snackar vi precision, de har alltid haft jäkligt känsliga rattar och fördelen är av min erfarenhet att döma att du kan få det exakt som du vill ha det men kommer sakna lite av det där man inte kan ta på i ett sound.
Jag har också hört att JCM 900 har fått en del dålig kritik. Men Marshall har ju släppt 4 versioner av JCM 900.
Marshall JCM 900 Hi Gain Dual Reverb
Marshall JCM 900 Hi Gain Master Volume
Marshall JCM 900 Mark III
Marahall JCM 900 SL-X
Det är ju Dual Reverben som det klagats på mest, har aldrig läst någon dålig kritik om SL-X:n. Dock är SL-X:n den enda av dom 4 som är "helrör". Plus att jag läst en artikel om att JCM 900 ska vara bland en av värdlens mest inspelade förstärkare.
Det är ju 90tals skatepunks soundet jag är ute efter, typ Randy (på 90talet), Propagandhi, Lagwagon. Och då passar ju SL-X:n in bra med tanke på åratalet.
Mini Rectifier när ju väldigt mycket modernare men bygger på sin äldre storasyster Dual Rectifer (som också vissa skatepunk band använde under 90talet).
Mini'n är dock den ända av dom 2 jag har spelat på. Och det verkar samma det du säger att man får vara finkänslig med rattarna. Med av det jag hörde lät det bra.
//Ball00n