• 1
  • 2
2014-05-30, 17:38
När jag blir klar med studierna har jag tänkt på att eventuellt flytta till västerås, dels p.g.a närheten till huvudstaden och det är en ganska stor stad i svenska mått och är kanske lite lugnare. Ni som bor eller har bott där vad tycker ni? Är det svårt med bostad osv..?
Citera
2014-05-30, 17:52
Medlem
Får jag fråga, varför ska du flytta till Västerås?
Citera
2014-05-30, 18:09
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
När jag blir klar med studierna har jag tänkt på att eventuellt flytta till västerås, dels p.g.a närheten till huvudstaden och det är en ganska stor stad i svenska mått och är kanske lite lugnare. Ni som bor eller har bott där vad tycker ni? Är det svårt med bostad osv..?

Jag trivs otroligt bra i Västerås, lagom stor stad, nära till allt, finns väldigt mycket att göra för en forna lantis som mig.
Citera
2014-05-30, 18:14
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Du behöver nog motivera lite mer varför du vill just dit. Jag har hört at MDPV är stort där
Citera
2014-05-30, 18:52
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Du behöver nog motivera lite mer varför du vill just dit. Jag har hört at MDPV är stort där

Jag tycker att det är ganska klart i mitt inlägg för att det är nära till Stockholm. Som bonus finns ju ryanair så man kan flyga bort billigt.
Citera
2014-05-30, 19:30
Medlem
Sverige2025s avatar
Verka vara en trist stad. Varför skall du bo i Västerås bara för närhet till fjollträsket för? Då flyttar man väl till Fjollträsk om man vill bo i Fjollträsk..
Citera
2014-05-30, 20:10
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Jag tycker att det är ganska klart i mitt inlägg för att det är nära till Stockholm. Som bonus finns ju ryanair så man kan flyga bort billigt.

Men det finns ju massa städer med ungefär lika långt eller närmre...
Vad jag har hört ska Västerås vara en träkig stad fylld med alkoholister och pundare, därför man börjar fundera...
Citera
2014-05-30, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Men det finns ju massa städer med ungefär lika långt eller närmre...
Vad jag har hört ska Västerås vara en träkig stad fylld med alkoholister och pundare, därför man börjar fundera...

Det är ju som att säga att alla killar i Stockholm är fjollor. Generaliseringar.
Citera
2014-05-31, 16:01
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Det är ju som att säga att alla killar i Stockholm är fjollor. Generaliseringar.

Visst mitt inlägg var en generalisering men det går säkert att hitta statistik på att Västerås faktiskt är en dräggig stad. Utbildningsnivå, ålder på förstföderskor, andel arbetslösa etc etc etc.
Men visst, flytta du till "the MDPV capitol of Sweden" för att det är nära Stockholm om du vill. Ett tips är att Tensta ligger betydligt närmre.
Citera
2014-06-13, 18:36
Medlem
Om man rör sig i "normala kretsar", eller åtminstone inte aktivt söker sig till "drägget" så är det absolut inga problem att bo i Västerås. Då menar jag också just i Västerås(innanför den så kallade Cityringen) där jag bodde en kortare period för inte så länge sedan. Klart att det finns socialt belastade förorter och dynghålor runt Västerås, precis som runt de flesta större svenska städer. Men varför ska man tillbringa tid där?

Om man till exempel jämför med närliggande Uppsala så upplever jag att de "dåliga" områdena är lika dåliga i Västerås. Genomsnittsområdena är kanske lite risigare i Västerås än i Uppsala(typ ett radhusområde en bit utanför stan, eller ett lägenhetsområde i ytterstaden som ändå inte är miljonprogram). Här framträder kanske skillnaden i utbildningsnivå mellan de båda städerna. Västerås har dock även ett flertal riktigt välmående områden som till exempel Stallhagen, Framnäs, Hamre och Tidö-Lindö.

Det Västerås har emot sig är att större delen av den gamla staden mejades ner på 60-talet för att ge plats åt bebyggelse som var "modern" då. Detta ger naturligtvis ett rätt trist intryck av staden rent fysiskt. Stadsbilden domineras mycket av gallerior, parkeringsgarage och tråkiga kontorshus. Men det finns fina områden att promenera runt i också, till exempel runt domkyrkan.

Utbud av restauranger och butiker är i mitt tycke klart sämre än andra jämnstora städer. Även detta kan väl kanske härröras till stadens arbetarklassarv. Västeråsarna är dock mycket för att "gå ut på krogen", vilket gör att stadskärnan blir ganska livlig på helgnätter, inte minst gäller detta på sommaren.

Av städerna i en tiomilsradie runt Stockholm så är nog Uppsala bäst, på grund av storleken och att staden på det stora hela känns mest civiliserad. Men jag skulle nog definitivt föredra Västerås framför typ Enköping, Strängnäs, Eskilstuna, Nyköping. Inte minst är människorna i Västerås i mitt tycke på det stora hela mer öppna och trevliga än i de flesta andra städerna i Sverige.
Citera
2014-06-13, 23:37
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag har bott där i två år och trivdes superbra. Lagom stor stad men mycket att göra.
Citera
2014-09-01, 21:18
Medlem
Citat:

Nu svarar jag på ett äldre inlägg men bättre sent än aldrig

Jag tycker verkligen att du gör ett klokt val i att flytta till Västerås. Själv flyttade jag hit under denna sommar och har som lärosyfte skapat en blogg vid namn alltomvasteras.nu.

Syftet med bloggen är att jag själv ska lära mig saker om staden.

Jag har alltså bara bott här en kortare tid men jag har besökt staden under flera år och kan verkligen säga att staden växer. Massor av nya krogar startas upp, antalet uteserveringar ökar, det kulturella utbudet ökar och antalet aktiviteter ökar.

Exempel:

Kokpunkten (Sveriges första actionbad invigdes för några dagar sedan). Ligger i det gamla Ångkraftverket.

Brasserie Stadsparken invigde i början på året. En fantastisk krog nice beläget vid Svartån mitt i City.

Kabelparken invigdes denna sommar. En möjlighet att åka vattenskidor på en linbana. Ligger bara några minuters promenad från City.

Vedbobacken är inte jättegammal och där kan du åka skidor på vintern och ta lift upp. Backen är såklart inget berg men det duger gott och väl.

Mälarbåtarna kan du från Färjkajen (ca 5 minuter från city) som tar dig ut till massa trevliga öar.

Cykelbanorna är fantastiska.

Lögarstrand invigdes sommaren 2014. Det är en medelhavsinspirerad badstrand bara några minuters promenad från City.

Västerås egna Saluhall invigdes för bara några månader sedan.

Allt om detta och en del annat kan du läsa direkt på alltomvasteras.nu

Hoppas du gillar det

Lycka till //
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in