Citat:
Ursprungligen postat av
iPhone4612
Det är väl i princip vad man kan tjäna på som intresserar den som gör varan.
Kan man sälja skit som man inte betalat så mkt för så blir det ju bra buisness.
Tror SM köper sin sk tobak där också.
I September blir en lös dosa 6 kr dyrare.
Tobaksskatten upp 22.2 %
Staten behöver pengar.
Nikotin, som bildas i rötterna och sedan koncentreras i bladen, utgör cirka tre procent av tobaksplantans torrvikt.
DU ÄR VÄLDIGT DU VERKAR GRYMT DUKTIG, OCH DET ÄR KUL!
Hur mycket nikotin och andra Alkaloider Tobak innehåller vill jag låta vara osagt med tanke på att tobak som växt tort är starkare eller oj förlåt innehåller mer än en tobak som vuxit med regelbunden bevattning, vart på plantan bladet vuxit (ju högre upp ju starkare), om plantan "toppats eller ej och vilken sort.. Hur man torkat bladen har oxå stor betydelse, luft torkad är/blir lägre halter och värmetorkad alt rök blir högre mängd av Alkaloider (ca:80-90% ska som regel vara nikotin)
Vilka sorter man har spelar även det in, jag har en tobak, som ger en tobak som i snitt ger. En nikotinhalt på. Under 0,5g nikotin per 200g tobak Och enannan som ger ett snitt på:34g per 200g uppgifterna är hämtade från NPGS-GRIN
Den vi hobby odlare här odlar ofta SMALL STALK BLACK MAMMOTH ska tex vara rätt stark och ligga på 11-12g medan little Dutch. Har ca:14g per 200g som ni ser så skiljer det väldigt mellan sorter och den starkaste jag känner till som använts i industrin heter green-river och är en one-sucker variant (förr kallad: Ox-tunga eller liknande namn)
Sen finns diverse Nicotiana Rustica varianter, som är starkare än tabacum. Men även producerar mer skadliga (cancer framkallande Alkaloider), användes mest förr till insektsgift.. Som onödigt vetande så:
Den farligaste tobaken producerar ingen nikotin alls :-)