2014-05-30, 15:00
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPhone4612
Det är väl i princip vad man kan tjäna på som intresserar den som gör varan.
Kan man sälja skit som man inte betalat så mkt för så blir det ju bra buisness.
Tror SM köper sin sk tobak där också.
I September blir en lös dosa 6 kr dyrare.
Tobaksskatten upp 22.2 %
Staten behöver pengar.
Nikotin, som bildas i rötterna och sedan koncentreras i bladen, utgör cirka tre procent av tobaksplantans torrvikt.
DU ÄR VÄLDIGT DU VERKAR GRYMT DUKTIG, OCH DET ÄR KUL!
Hur mycket nikotin och andra Alkaloider Tobak innehåller vill jag låta vara osagt med tanke på att tobak som växt tort är starkare eller oj förlåt innehåller mer än en tobak som vuxit med regelbunden bevattning, vart på plantan bladet vuxit (ju högre upp ju starkare), om plantan "toppats eller ej och vilken sort.. Hur man torkat bladen har oxå stor betydelse, luft torkad är/blir lägre halter och värmetorkad alt rök blir högre mängd av Alkaloider (ca:80-90% ska som regel vara nikotin)
Vilka sorter man har spelar även det in, jag har en tobak, som ger en tobak som i snitt ger. En nikotinhalt på. Under 0,5g nikotin per 200g tobak Och enannan som ger ett snitt på:34g per 200g uppgifterna är hämtade från NPGS-GRIN
Den vi hobby odlare här odlar ofta SMALL STALK BLACK MAMMOTH ska tex vara rätt stark och ligga på 11-12g medan little Dutch. Har ca:14g per 200g som ni ser så skiljer det väldigt mellan sorter och den starkaste jag känner till som använts i industrin heter green-river och är en one-sucker variant (förr kallad: Ox-tunga eller liknande namn)
Sen finns diverse Nicotiana Rustica varianter, som är starkare än tabacum. Men även producerar mer skadliga (cancer framkallande Alkaloider), användes mest förr till insektsgift.. Som onödigt vetande så:
Den farligaste tobaken producerar ingen nikotin alls :-)
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-05-30 kl. 15:06.
Citera
2014-05-30, 16:47
Medlem
Green-River har jag aldrig hört talas om , men däremot Silver River finns det en som heter.
Vet inte om den är särskilt stark precis , det skiljer säkert från person till person hur mkt man tål om man säger så.
Vuelta Abajo , Orinoco , Latakia är några sorters tobak som visst är duktigt starka.
De är inte menade att användas till just snus utan cigar + pipa.
Där finns en annan variant av Black Mammoth vad jag upplever det som verkar ny på marknaden och den heter Small Stock Black Mammoth.
Den är starkare än den du nämner.
Den finns att hitta i USA såklart och det är ju om man odlar tobaken själv.
Styrkan tycker inte jag är det primära , bättre att det är lagom starkt och smakar mer isåfall.
Smaken vill jag ska komma från tobaken och inte från några essenser eller sk aromer.
Då är det ju nånting som är fel , varför ska man behöva tillsätta något för att det ska smaka tobak ?
Det är rena lurendrejeriet är min uppfattning.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-05-30 kl. 16:58.
Citera
2014-05-30, 17:50
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag tror att din small stock black mammoth är samma som min small stalk black mammoth, bara köpt på olika fröfirmor..
Isf ska stamtavlan se ut så här:
Madole, KY171, Little dutch och Black mammoth.
-Vilken Madole framgår tyvärr inte riktigt, men Ars-Grin har en sort vid endast namn Madole..
Vilken ky171 framgår inte säkert heller men även den finns en sort vid endast namn ky171, klassas som one-sucker
Black mammoth finns även den som 3-4 sorter tror ars-grin har två..
Nå väl alla inblandade är rätt starka och brukar anges som "flue-cured" men den kan faktiskt vara "air-cured" det hittade jag nämligen ingen stans uppgift om, och rök torkning vill inte herr tobaksjätte pyssla med i dag..
Swedish match tar bla helt avstånd till metoden och kör hellre på aromer som det finns noll uppgifter om innehåll.. Sen har dom mage att gnälla om att EU försöker få fram innehåll även i aromerna, när det inte gick skulle dom bort, sen blev det så knas att aromer och allt får finnas men inte anges..

Sista ordet om vårt snus är inte sagt kan jag lova.. Jag tror att eu har lite fula planer, kan dom inte ta snuset av oss nu, låt industrin få fria händer och när allt lugnat sig och man pressat priser slår man till, korten på bordet och aj som fan, farligt farligt farligt och sen sitter vi där och fjäskar för dispens igen.. Och då blir den dyrköpt, böter och restriktioner..
Men det är som tur är mest en teori;-)
Citera
2014-05-30, 17:58
Medlem
http://sustainableseedco.com/tobacco-seeds/small-stock-bm-tobacco-seeds.html
Citera
2014-05-30, 18:00
Medlem
TobaksHasses avatar
Silver river är helt annan sort, green-river snackar jag om.. En gammal one-sucker eller om det är Red-burley variant!? Blir inte riktigt klok på det, den är det ena och har länge används som ersättning för det andra..
Citera
2014-05-30, 18:04
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
http://sustainableseedco.com/tobacco-seeds/small-stock-bm-tobacco-seeds.html
http://nwtseeds.com/small_stalk_black_mammoth.htm

" Air-Cured Tobacco Types (Dark)

Type 35: One Sucker; produced in north-central Tennessee and south-central Kentucky.

Type 36: Green River; produced in the northern part of Kentucky in the territory adjacent to Owensboro and Henderson.

Type 37: Virginia sun-cured; produced in central Virginia, north of the James River."
-Typ;36 har du green-river under.. Hitta den inte som frö nu..
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-05-30 kl. 18:29.
Citera
2014-05-30, 18:54
Medlem
Är det något speciellt med den här Green River tobaken ?
Citera
2014-05-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Finns även denna källa på nätet:
http://mymemory.translated.net/t/Swedish/German/tobaksavfall

Vad har du för källor till påståendet att dom använder sig av mjölet från stammen?
Jag googlade för en tid sedan på ett nummer som står tryckt på Coobra kartongerna, läste om innehållet och bad om vidare förklaring om alla nr: och detta är vad som finns i coobra satserna enligt den fil de sände mig(att den i sig är smaklös håller jag med om, men det beror på att. Det är modern tobak som är tam i smaken och istället ska framhäva mer aromrik tobak):
Avfall från cigarrtillverkning, under beteckningen "avklipp", bestående av bitar av avklipp från bladen.4.Stoft från siktningen av ovannämnda avfall. Detta undernummer omfattar inte tobaksavfall som beretts för försäljning som röktobak eller tuggtobak, snus eller tobakspulver eller som behandlats så att det utan vidare bearbetning kan användas som röktobak, tuggtobak, snus eller tobakspulver (nr 2403).
Hur har tobaken 2403 hanterats innan den skurits eller klippts bort från den mer lämpade cigarr delarna? Ljus lufttorkad virginia och Burleytobak (inbegripet Burleyhybrider) avses tobak som torkats med varm luft under naturliga atmosfäriska förhållanden och inte avger röklukt om extra värme eller luft har tillförts. Bladens färg kan variera från ljusbrun till rödaktig. Andra färger och färgkombinationer uppstår ofta till följd av skillnader i mognadsgrad eller odlings-eller torkningsmetoder.

Har inga källor , det är mina egna misstankar att det är något som inte står rätt till.
Hur kan man sälja 1kg av något man kallar för tobak för ner till typ 200 kr ?
Citera
2014-05-30, 19:19
Medlem
Sist jag köpte tobak från USA betalade jag 100 USD för 1,8 kg hela tobaksblad.
4 påsar hela tobaksblad med en vikt av 453 gram/st.
Frakten är medräknad i priset och tobaken är riktigt bra.
Nånting helt annat jämfört med en snussats.
Smakar så mkt som tobak kan göra.
Man ska bara inte beställa för mkt , finns risk att få betala skatt + moms på värdet.
Åkte dit i vintras o fick slänga ut 600 kr för ingenting.
4 Pounds går fint , inte 10.
Citera
2014-05-30, 20:58
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Har inga källor , det är mina egna misstankar att det är något som inte står rätt till.
Hur kan man sälja 1kg av något man kallar för tobak för ner till typ 200 kr ?
Du jag vet inte vad dom betalar för "tobaksavklipp" inte mycket då det är sån tobak som inte är värt att använda i en cigarr, bladen som är så fläckiga att dom inte går att fixa genom att pänsla tobaks mjöl på för att dölja, fel kulör etc.. Kort sagt värdelös för dom, guld för svenska "småhandlare" som gör rätt stor vinst på skiten;-) men bladen till snus är inget fel, mer än att dom smakar nada, men vår tobaks jätte har ju redan lärt oss att tobak smakar, tjära, enbär,gödsel och citrus (bergamott), några av oss exempel här inne vet att riktig tobaksarom inte finns, det hänger på vilken tobak man köper/odlar,
Men jag väljer av snålhet coobra före allt annat utom mitt egna då;-) det går först.. Kungssnus faller pga pris, prillan pga det jävlar kletet vid namn glycerol är ett måste om man inte vill ha smulor i hela truten.. Cuthof går bort sedan dom ljög om deras fröer, eller om dom inte kunde svara och bara gissade.. Tycker att om dom har 100% fel ipå tre frågor om fröerna kan man nog inte räkna med att dom vet vad dom pysslar med i övrigt heller;-) annars har dom faktiskt lite smak på sin tobak om man gämför med de andra icke så mycket smaksatta satser, sen finns hu dom med aromer i redan när man köper, absolut, men vad inne håller aromerna? Det har jag frågat dom och he he aromerna innehåller aromer, de ni..
Citera
2014-05-31, 08:36
Medlem
Ja , en sak är ju säker iallafall , de kan ju inte betala så särskilt mycket.
50 kr tror jag , som mest.
Citera
2014-05-31, 11:32
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ja , en sak är ju säker iallafall , de kan ju inte betala så särskilt mycket.
50 kr tror jag , som mest.
Dom handlar bra mycket mer än 1kg i stöten, dessutom finns det måmga klasser av tobaksavfall..
Tänk på att coobra (som enda aktör jag vet,berättar vilken typ dom handlar med) säger sig ha klass:3 .
Kan jämföra med när jag var på slakteri, betalade vi för att bli av med klass1 och 2, fick något öre per ton för minkmat som var klass3. 4-5 gav någon krona och klasserna över blev ren vinst..
Liknande borde dom ha efter som att sorteringen ska funka och bli gjord i fabriken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in