2014-05-28, 00:18
Medlem
Hej på er!

Är helt ny inom detta och skulle vilja ha svar på en fråga. Jag valde att sälja mina aktier ikväll runt 22 tiden. Och det står "Din order skickas iväg när marknaden öppnar." Betyder det att jag får dom sålt för det priset som är imorgon klockan nio när det öppnar eller till det som priset som var ikväll?
2014-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooki57
Hej på er!

Är helt ny inom detta och skulle vilja ha svar på en fråga. Jag valde att sälja mina aktier ikväll runt 22 tiden. Och det står "Din order skickas iväg när marknaden öppnar." Betyder det att jag får dom sålt för det priset som är imorgon klockan nio när det öppnar eller till det som priset som var ikväll?

Du får det pris som är när dina aktier säljs. Om du inte har limiterat din order (satt ut ett lägsta pris som du vill ha för aktierna) så säljs dina aktier när handeln kommer igång imorgon.
2014-05-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
Du får det pris som är när dina aktier säljs. Om du inte har limiterat din order (satt ut ett lägsta pris som du vill ha för aktierna) så säljs dina aktier när handeln kommer igång imorgon.

Tack för svar!
2014-05-28, 01:15
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om man ska studera i höst, när ska man [senast] ansöka om studiemedel?
Man kan väl få studiemedel max 4 veckor retroaktivt, så senast fyra veckor efter du har börjar. Eller är det kanske fyra veckor retroaktivt efter att du lämnat studieförsäkran, i så fall vill du nog vänta max två veckor efter att du har börjat så att du kan vara säker på att du hinner lämna studieförsäkran.

Men det finns egentligen ingen poäng med att vänta, du kan slänga iväg en ansökan redan nu om du vill.
2014-05-28, 06:43
Medlem
tuuss avatar
Någon som vet hur det fungerar med studieresultat?

Jag läser 30 högskolepoäng nu på vårterminen:
Kurs A 7,5 HP
Kurs B 7,5 HP
Kurs C 7,5 HP
Kurs D 7,5 HP

Om jag klarar av Kurs A,B & C så är jag berättigad studiemedel för sommaren ( 75% avklarat )
På sommaren läser jag:
Kurs E 7,5 HP
Kurs F 7,5 HP

Om jag endast klarar av kurs E på sommaren ( 7,5 hp ) samt att jag avslutar Kurs D ifrån vårterminen och dess poäng blir därmed inräknade i ladok i Juli räcker det då? Jag har då totalt 15 HP avklarade på sommaren fast 7,5 egentligen skulle varit avklarat på vårterminen? Och därmed struntar i kurs F?
2014-05-28, 08:53
Medlem
Darkmushs avatar
Säg att en aktie avslutade dagen på kurs 10,0 kr.

Säg att det innan öppning dagen efter ligger en KÖP order på 10,0 och en SÄLJ order på 9,5 (inget annat uppe). Vilken kurs görs affären på när börsen öppnar?
2014-05-28, 09:12
Medlem
Står att min säljorder "ligger på marknaden" när tusan säljs dom?
2014-05-28, 09:38
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Står att min säljorder "ligger på marknaden" när tusan säljs dom?

Aktier har alltid köpare och säljare som måste mötas på samma pris för att en affär ska genomföras.
Om du satt ett för högt pris så kommer inte någon köpa.
2014-05-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Aktier har alltid köpare och säljare som måste mötas på samma pris för att en affär ska genomföras.
Om du satt ett för högt pris så kommer inte någon köpa.

Ahh okej! Satte det pris som står under sälj texten.
2014-05-28, 09:55
Medlem
Citat:

Om du ska få avslut direkt måste du sälja till köpkursen.
2014-05-28, 10:05
Medlem
utomlandsJPs avatar
Har en ratt specifik fraga gallande e*trade och IRS.

Som allt annan an Amerikan/anstallt i Amerika bor man fylla i sin W-8BEN for att inte dubbeltaxa ev. vinst pa aktier som skots genom etrade.

...men vad hander om man nagon gang efter det man skickat in den flyttar till Amerika (och ansoker om SS-nummer och annat som hor till)?

Nagon med erfarenhet som vill dela med sig?
Senast redigerad av utomlandsJP 2014-05-28 kl. 10:08.
2014-05-28, 11:42
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej!

Det priset du ser under "sälj" är vad säljarna i aktien vill ha betalt, medan det pris du ser under "köp" är vad köparna är beredda att betala. Det här visualiseras hos de flesta nätmäklarna genom ett så kallat orderdjup där man tydligt kan se både vad köpare och säljare vill betala/ha betalt, men också volymen aktier på varje prisnivå. Hos oss kan du gå in på en akties översiktsbild och titta till höger om värdepappersgrafen för att hitta orderdjupet i den aktien. Orderdjupet presenteras även i köp/sälj-fönstret.

Skulle du välja att sälja dina aktier till det pris köparna är villiga att betala kommer du att få avslut direkt och likviderna inbokade på kontot. Ett annat alternativ är att lägga sig aningen högre och hoppas att någon "nappar" under dagen. Om det ligger flera säljare på en och samma prisnivå tillämpas "först till kvarn".

Lycka till med försäljningen!

/Kristoffer, Avanza

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in