2014-05-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

.....

Jag har inte menat att påstå att alla är lika skyldiga. Men jag tror att risken är överhängande att en utredning kommer att komma fram till att ord står mot ord och att det inte går att utreda vems felet är.
Personligen skulle jag sätta en peng på att problemet finns i kommunledningen. Socialen verkar hysteriskt underbemannad och med en svag ledning. Sedan tror jag att socialsekreteraren gjort fel, men hen kan säkert ha gått på knäna och gjort så mycket hon mäktat med.
När det gäller polisen tror jag de kunde gjort mer, men Blekingepolisen i allmänhet och Tomas Pärlklo i synnerhet får Bagdad Bob att framstå som en amatör.
Lärarna och rektorn delar jag helt din uppfattning om - så vitt jag kan se har de meddelat sin oro till socialen och utgått från att de skulle sköta sitt jobb.

Med andra ord skulle jag fördela ansvaret så här: (Edit efter Mmedupins påpekande!)
1. Mördarna
2. Mördarna
3. Mördarna
4. Föräldrarna (även om jag tycker deras skuld är oklar ännu.)
5. Kommunledningen
6. Socialchefen
7. Socialsekreteraren
8. Polisen.
9. Ingen annan.

Att jag inte skrev föräldrar och mördarna innan var för att jag svarade på ett inlägg som handlade om myndigheternas agerande.

Men vilka är syndabockarna? Två bondeoffer; socialsekreteraren och rektorn.

Jag hoppas och tror att Ys fall har så stor vikt att man ser över detta ytterst noggrant. Ett prejudikat.
Citera
2014-05-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omhäktning, tror jag.

De får se andra sidan av myntet, landet med de långa, inhumana häktningstiderna som bryter ner folk. De kommer vara så uttråkade och glada över sällskap när de äntligen kommer förhöras.

Om detta fall är som det brukar vara så kommer de sitta häktade hela sommaren, då de flesta i rättsväsendet är på semester och bara tar hand om brådskande saker. Sverige stannar när det är sommarlov.

Från att ha lyckats få asyl på falska grunder, leva efter egna seder och bruk i Karlskrona där de kunde misshandla ett barn under lång tid utan ingripande, kommer de nu se på Sverige som det sista landet i världen de skulle ha satt sin fot i.

För nu har de med rättsväsendet att göra och inte med flummisarna på soc att göra. Det handlar om barnmisshandel med dödlig utgång, inte snatteri.

Det kommer ta lång tid innan de får se sina egna barn och de kommer inte tillfrågas i något. Jag tror ingen i släkten kommer på tal som vårdnadshavare. De som får ta hand om barnen kommer bedömas på sakliga grunder och inte enligt den köpta pladderritualen från juristen, som Yara drabbades av i Blekinge tingsrätt där hon gavs bort som en sak.
Citera
2014-05-30, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Haha, där tror jag jag befunnit mig hela tiden. Sjuttitalist är jag förvisso, men har aldrig tagit starkare droger än rysk vodka, och även det i beskedliga mängder. Är själv oerhört trött på att mördare skyller på samhället, men vad jag vet har de inte gjort det i detta fall. Faktum kvarstår dock att hade skyddsnätet fungerat så är sannolikheten stor att Yara levt och jag tycker att det är viktigt att utreda hur man ska undvika att detta händer igen.

Instämmer - men dom har (eller får) iallafall en diagnos. Jag är trött på myndigheter som skyller ifrån sig för att "dom är underbemannade och går på knäna". Det är kanske en ursäkt men ingen förklaring när barn far illa eller dör
Citera
2014-05-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Instämmer - men dom har (eller får) iallafall en diagnos. Jag är trött på myndigheter som skyller ifrån sig för att "dom är underbemannade och går på knäna". Det är kanske en ursäkt men ingen förklaring när barn far illa eller dör

Någon är ansvarig för den underbemanningen.

Jag är inte ute efter en enskild person, men hur kunde det hända i Sverige?

Att en liten tjej mår påtagligt illa i ett år för att slutligen dö? Utan att Ingen sett varningssignalerna?

All heder åt grannar, skolpersonal och andra som sett detta och signalerat att här är något fel!

Utan att ha fått någon respons!!!

Naturligtvis är det "högsta hönset" som bär ansvaret.
Citera
2014-05-30, 09:50
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Inte för att jag vill sitta här och försvara myndigheternas agerande, men hur menar du att de som är underbemannade ska göra då när de har tokmycket att göra? De är väl lika lite intresserade av att jobba över gratis som alla andra?

Det kan inte vara lätt alla gånger att göra rätt bedömning när det kommer in orosanmälningar. Det ÄR ju trots allt mycket ovanligt att barn vanvårdas till döds eller blir dödade av sina föräldrar/styvföräldrar.

Det betyder förstås inte att myndigheterna ska rycka på axlarna och inte göra något alls, men hur ska man kunna VETA vilka fall som är av typen storlarm, akuta insatser behövs NU?
Citera
2014-05-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Någon är ansvarig för den underbemanningen.

Jag är inte ute efter en enskild person, men hur kunde det hända i Sverige?

Att en liten tjej mår påtagligt illa i ett år för att slutligen dö? Utan att Ingen sett varningssignalerna?

All heder åt grannar, skolpersonal och andra som sett detta och signalerat att här är något fel!

Utan att ha fått någon respons!!!

Naturligtvis är det "högsta hönset" som bär ansvaret.

Jag menar så här: Sociala myndigheter och Immigrationsverket har inte skött sina uppdrag och det är deras flrbannade skyldighet att göra det! Vill man inte ha ett ansvarsfullt arbete så söker man ett annar jobb. Är man för gammal så kan vi införa gamla tiders undantag. Det finns många unga arbetslösa som kan göra ett bra jobb. Och då menar jag från socialsekreterare, handläggare på imm till småchefer högsta chefer och våra politiker
Det finns många barn idag som skulle få det bättre om dessa idioter fick en annan sysselsättning
Citera
2014-05-30, 11:21
Medlem
BLT/Sydöstran:

Yara-åklagaren får mer tid på sig
Åklagaren i Yarafallet behöver längre tid på sig för att kunna väcka åtal för mord.
Blekinge Tingsrätt godkände Pernilla Åströms begäran om anstånd.
Beslutet fattades under fredagen. Åtal ska vara väckt senast den 27 juni och de båda misstänkta ska vara fortsatt häktade fram tills dess.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yara-aklagaren-far-mer-tid-pa-sig%284306847%29.gm
Citera
2014-05-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte för att jag vill sitta här och försvara myndigheternas agerande, men hur menar du att de som är underbemannade ska göra då när de har tokmycket att göra? De är väl lika lite intresserade av att jobba över gratis som alla andra?

Det kan inte vara lätt alla gånger att göra rätt bedömning när det kommer in orosanmälningar. Det ÄR ju trots allt mycket ovanligt att barn vanvårdas till döds eller blir dödade av sina föräldrar/styvföräldrar.

Det betyder förstås inte att myndigheterna ska rycka på axlarna och inte göra något alls, men hur ska man kunna VETA vilka fall som är av typen storlarm, akuta insatser behövs NU?

Rent generellt så har du rätt. Men i detta specifika fall har man inte gjort sitt jobb när man granskade asylansökan och man brast i att utreda ett ensamkommande barn. Det borde finnas uppgifter från tiden om asylskäl och inte ett facit med en efterkonstruerad bild på en flicka i rosa kappa vid en bombad byggnad.

Med tanke på de anmälningar som hade inkommit innan Yara mördades så borde det ha funnits ett ärende, med olika incidenter antecknade och varje sådan incident borde ha lett till åtgärd som förhindrat denna tragedi. När det påtalas att ett barn är utlåst, ensam i tvättstugan och ansvarar ensam för två spädbarn, är illa klädd, har blåmärken, snattar riskakor och stjäl i sällskap med vuxen, så var det skäl nog för ingripande.

Jag ser det som allvarligt att man påstår från de ansvariga i Karlskrona att rektorns samtal inte var så allvarligt att man upprättade ett ärende!

För de borde redan haft ett ärende där de antecknade nya punkter i ärendet. Nu medger de att de har struntat i att upprätta ärende och det visar på likgiltighet inför det jobb man trots allt har.

Det normala hade varit hembesök hos familjen, inkallning till samtal av de vuxna och inkoppling av PBU.

När vårdnaden av Yara överläts till släktingar gjordes ingen utredning eller kontroll om allas påstådda förträfflighet. Juristen kunde lika gärna överlåtit en bil.

Min uppfattning börjar luta mer och mer till att felet ligger hos migrationsverket som brister i sin handläggning av asylärenden. Det är enskilda tjänstemän som på eget bevåg tagit över asylpolitiken och ger asyl på lösa boliner där de inte beaktar asyllagstiftningen. Men den diskussionen är ju tabu, eller hur?
Citera
2014-05-30, 15:11
Medlem
fasligts avatar
Funderar lite på det här med begravningen. Vissa tycker att bioföräldrarna självklart ska hjälpas hit, andra ser det som en sista chans för bioföräldrarna att ta sig hit för att sedan få put. Men hur är det med det rent juridiska? Har inte bioföräldrarna avsagt sig vårdnaden om sin dotter i och med att Rami blev särskilt förordnad vårdnadshavare? Jag har förstått att detta kunde ha upphävts om bioföräldrarna kommit till Sverige för återförening med sin dotter men det bör väl rimligen förutsätta att dottern är i livet? Kan man återfå vårdnaden av ett avlidet barn? Om inte har väl inte bioföräldrarna, som i så fall inte är vårdnadshavare, legala skäl att få komma på begravningen? Humanitära skäl kan ju för all del föreligga men de är väl i så fall föremål för mer eller mindre godtycklig bedömning, och inte reglerade i lagstiftningen. Skulle någon vänlig själ som är bevandrad i juridiken kunna förklara hur det ligger till med detta?
Citera
2014-05-30, 15:59
Medlem
Kopierat ur Checklista vid uppdrag som god man för ensamkommande barn, Göteborgs stads överförmyndarförvaltning, daterad 8/8 2013
]Boende
Ensamkommande barn som kommer till Göteborg bor oftast i familjehem (hos släktingar) eller i
ett asylboende (ex: Ellesbo, Delsjötorp,Londongatan eller Skepparegången). Du bör så snart som möjligt kontakta boendet, presentera dig för personal/vuxna i familjehemmet och förhöra dig om hur allt fungerar. Du bör sedan löpande följa upp barnets boendesituation och prata med barnet om hur det fungerar i boendet. Om boendet inte fungerar ska du uppmärksamma socialtjänsten och boendet på detta. För mer information om ansvarig socialnämnd, se rubriken ”viktiga kontakter” sist i detta dokument.
Socialsekreterare
Varje ensamkommande barn ska få en ansvarig socialsekreterare. Det är viktigt att du har ett bra och aktivt samarbete med den ansvariga socialsekreterare . Ta därför så snart som möjligt reda på vem som utsetts som ansvarig socialsekreterare och kontakta denna person. Tillsammans med ansvarig socialsekreterare planerar och diskuterar du barnets boende, skolgång och övriga frågor som rör barnets person. Om det är oklart vem som är ansvarig socialsekreterare, kontakta stadsdelen eller Flyktingadministration på Social Resursförvaltning (031-367 90 00).

Hela checklistan
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/9f8047cc-b09e-43b1-9762-c352bebec27b/Checklista+vid+uppdraget+som+god+man+f%C3%B6r+ensa mkommande+barn+i+G%C3%B6teborg1.pdf?MOD=AJPERES&CA CHEID=9f8047cc-b09e-43b1-9762-c352bebec27b

Undrar om mindre städer, som t.ex Karlskrona har något liknande.
Citera
2014-05-30, 16:11
Medlem
Citat:
Nu verkar den mördade Yaras pappa få komma till dotterns begravning.

Svenska myndigheter snabbar på pappersexercisen sedan problemet uppmärksammats av medierna.
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-far-kan-fa-ga-pa-begravningen/
Citat:
Dels kräver svenska myndigheter att familjen ska dra tillbaka sin tidigare ansökan om uppehållstillstånd i Sverige för att pappan ska få tillstånd att komma till begravningen. Yaras pappa kallar det "utpressning". Familjen lämnade in en ansökan om återförening med Yara i februari.
Citera
2014-05-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enochfemtio2
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-far-kan-fa-ga-pa-begravningen/
Ännu ett citat:
"Yaras pappa säger att han är orolig för att han aldrig ska få besöka sin dotters grav igen efter begravningen.

Möjligheten att begrava Yara i Gaza föll av praktiska skäl, säger han. En transport av den döda kroppen skulle i så fall ske via Egypten och där skulle kroppen bli kvar minst tre veckor under oklara sanitära förhållanden medan alla tillstånd ordnades, enligt pappan."
Men att skicka en levande liten 7-åring samma väg, det gick bra! "oklara sanitära förhållanden" är väl inget som ytterligare kan skada en redan död liten flicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in